hoe lang drinken?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door laniche, 29 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. laniche

    laniche Lid

    23 okt 2006
    35
    0
    0
    Ik heb een zoontje van 8 weken en de bv is nog steeds pijnlijk... ik heb borstontsteking gehad in het begin, spruw en het blijft pijn doen (tussen de voedingen in steeds steken) maar ik vraag me af hoelang drinkt een kindje "normaal"? ophet cb zeggen ze max. 10 min. per borst maar mijn zoontje drinkt wel 45 min. aan 1 borst en dan nog 15.min aan de andere. is dit wel normaal of stroomt de melk niet genoeg?of sabbelt hij gewoon?(als ik hem wegleg heeft hij nog honger dan sabbelt hij op zijn knuistjes) sorry voor het warrige verhaal :(
     
  2. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Heb je de spruw goed behandeld?... steken in je borst klinkt toch niet helemaal goed. Spruw kan er ook voor zorgen dat je kindje pijn heeft en minder goed drinkt, wel belangrijk dus om zeker te weten dat het helemaal weg is.

    Het advies van het cb vind ik kul. Hoelang ze drinken is bij elk kindje anders, zeker op die leeftijd vind ik 10 min. wel erg kort. Ikzelf zit vaak nog op 10 min. In het begin deed ik er zo'n 3 kwartier over.

    Wat belangrijk is is of je zeker weet dat je kleintje goed is aangelegd, fout aanleggen doet pijn en ook wordt de borst minder goed leegegedronken waardoor je kindje eerder honger heeft en het is ook niet best voor je productie.
    Als hij drinkt hoor je hem dan goed slikken of is het gewoon wat getut. Anders moet je hem gewoon bij de les houden... tegen hem praten, beetje wakker houden ed. Is hij na een voeding tevreden?

    Het kan zijn dat hij nadat hij voldaan is nog zuigbehoefte heeft en daarom op z'n vuistje sabbelt, dat is verder wel normaal alleen als hij ontevreden is en weinig plast (hoe zit het daarmee?) moet je wel extra opletten dat je dat sabbellen niet negeert, het kan ook een teken zijn van honger al zullen ze bij grote honger meestal wel een keel opzetten.

    Je kan ook ff een vrijwiller van de vbn bellen of een lactatiekundige, die kan dan meekijken. Zomaar afgaan op advies van het cb zou ik op bv gebied niet doen.. cb's staan nou niet echt bekend om hun verstand van bv. Ieder z'n vak zullen we maar zeggen.
     
  3. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Bram drinkt ongeveer 15 minuten aan de ene borst en dan nog een paar minuten aan de andere.
    Die 10 min. die het CB aanraadt vind ik nogal vreemd... het is toch algemeen bekend dat pas na een paar minuten drinken de vettere achtermelk komt en die is veel voedzamer dan de dorstlessende voormelk. Het is dus belangrijk dat je kindje ook die vettere achtermelk binnenkrijgt.

    Verder sluit ik me geheel aan bij zeeuwsmeisje.
     
  4. liefzonnetje

    liefzonnetje Fanatiek lid

    17 aug 2006
    2.074
    0
    0
    Tja het CB he? ;)
    vaak waardeloze info.... waar je alleen maar onzeker van wordt.... zo moest ik van ze steeds wisselen van borst als Steven in slaap viel.... dat was na een paar minuten, alleen het aanleggen kostte al vaak 5 min of langer... hoezo leuk advies..

    meid als je nu al op 10 min drinken zou zitten zou dat wel super snel zijn! Ik ben nu vaak in totaal nog 25 min bezig met voeden. Soms ook iets langer en soms korter.
    Goed aanleggen is wel heel belangrijk zoals Zeeuwsmeisje al schreef.
    Verder gewoon je gevoel volgen en niet te veel op de klok kijken...
     
  5. Angel Eyes

    Angel Eyes Niet meer actief

    wat ik wel heb gehoord is dat je je kindje niet langer dan 20 minuten per borst hoeft aan te bieden want dan zijn de meeste borsten leeg. daarna zal hij je borst als speentje gebruiken. wat je kunt doen is 20 minuten ene borst, dan de andere borst nog een minuut of 10 en dan een fopspeentje. misschien heeft je kindje wel \veel zuigbehoefte.

    Dit heb ik met Dano ook een paar weekjes zo gedaan, en nu drinkt hij inderdaad 10 minuten ene borst en dan 10 minuten andere borst.
     
  6. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Borsten kunnen noit echt leeg zijn... er wordt voortdurend nieuwe melk aangemaakt, ook tijdens het drinken.

    Zolang hij goed drinkt aan de ene borst is het niet nodig om te wissellen... merk je nou dat hij na 25 min. minder goed aan de 1 drinkt dan koppel je hem af, `schudt` hem ff goed wakker en probeer borst 2.
     
  7. liefzonnetje

    liefzonnetje Fanatiek lid

    17 aug 2006
    2.074
    0
    0
    tja regeltjes over niet langer dan 20 min per kant drinken enzo... komen volgens mij weer van CB... sommige kinderen drinken niet effectief of KUNNEN niet effectief drinken, waardoor ze echt langer nodig hebben. Melk kan inderdaad niet zomaar op zijn, dat wordt direct bijgemaakt.
    Steven had in het begin echt 1 uur en 15 min nodig om vol te raken... maar sinds zijn tongriempje geknipt is, was die tijd direct gehalveerd (met 5 weken)
    Nu vraag ik me soms af of hij wel genoeg binnen heeft als hij binnen 10 minuten klaar is met drinken... dat was vandaag zo, maar we zijn al 2,5 uur verder en hij ligt nu net lekker te slapen, dus het zal wel genoeg zijn... en plassen doet hij als de beste heb ik net weer gemerkt... ;)

    Kortom meid, gewoon lekker JOUW gevoel volgen !
     
  8. Ik heb Liene ook steeds zolang ze zelf wou laten drinken.

    In het begin zat ze ook lang aan de borst. 's Avonds lag ze er twee uur aan of zo, gewoon tutten, wat drinken, weer tutten... en mama tv kijken :oops:.

    Nu is ze op 5 minuten klaar.

    Dus gewoon je gevoel volgen is ook mijn advies.
     
  9. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.591
    3.483
    113
    Tja, is verschillend, soms 5 minuten, soms een kwartier. Ik luister of ik haar hoor slikken of dat ze alleen maar wat ligt te sabbelen. In dat laatste geval haal ik haar er vanaf, want anders wordt die huid alleen maar week en geïrriteerd. Even laten boeren en kijken hoeveel ze nog van de andere wil. Naar die adviezen van dat CB luister ik ook niet zo. Bij mij zei ze 'oh, maar dat is fijn, dat je teveel melk hebt, alleen maar handig'...ja geweldig, met een borstonsteking tot gevolg, heel fijn.
     
  10. liefzonnetje

    liefzonnetje Fanatiek lid

    17 aug 2006
    2.074
    0
    0
    Ha Jo79, tja inderdaad ideaal "teveel" melk..... ik spreek erover mee. Het is eigenlijk een luxeprobleem.... wat heel pijnlijk kan zijn!
    Goed kolven zodra de harde plekken zich aandoen.... dat gaat bij mij nu goed...
     
  11. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    @Kathinka: niet naar het CB luisteren hoor. Gewoon je kindje zolang aan de borst laten als hij/zij zelf wil en goed drinkt. En als ik mijn zoontje wegleg sabbelt hij ook op zijn handjes. Ik heb meerdere keren hem dan weer aangelegd maar hij wil dan echt geen melk, dus hoeft niet perse honger te zijn !

    En teveel melk handig ? Je lekker lekken, eeuwig en altijd stuwing en idd fijn een borstontsteking oplopen (tenminste zo ging dat hier) pf ook al zo'n domme CB opmerking. (we kunnen wel een topic openen over domme CB adviezen over bv)
     
  12. Harmless

    Harmless Fanatiek lid

    14 okt 2006
    1.986
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik heb de lactatiekundige aan de deur gehad en die heeft gezegd in mijn lastige periode: Max 25 min per borst, dan je kindje eraf halen. En juist min. 10 min per borst. Als het echt lekker loopt mag het korter maar dat deed het bij mij nog niet toen.

    Sabbelen op zijn handjes doet de onze ook. Als ik hem dan aan de borst legt wordt hij soms boos. "Ik wil sabbelen niet eten! Blijf zitten melk" HAHA zo reageerd hij dan een beetje.
     
  13. Harmless

    Harmless Fanatiek lid

    14 okt 2006
    1.986
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik zou zeggen kort de eerste borst in. (Qua tijd) Zit hij dan nog zo'n15 min aan de tweede borst weet je dat het sabbelen is toch?

    Goed kijken of hij nog slikt. (Of luisteren) maar dit kan lastig zijn.
     
  14. paprika

    paprika Fanatiek lid

    29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Dat er ook verschil is in lactatiekundigen lees ik nu weer.. Mijn lk zei dat zolang ze nog effectief drinkt ik haar gerust kon laten drinken. En dat was als ze in slaap gevallen was soms maar 6 slokjes per minuut, met een dvd van de gg kwam ik een heel eind haha. Nou heb ik ook geen last gehad van weke tepels of zo hoor, dat hoor ik namelijk wel eens maar dat is mij bespaard gebleven geloof ik. Ik ben van mening: zolang je kindje nog drinkt, lekker laten liggen.
     
  15. liefzonnetje

    liefzonnetje Fanatiek lid

    17 aug 2006
    2.074
    0
    0
    Dit moet ik natuurlijk nooit meer zeggen.... promt zit ik nu thuis ziek met een BO :( :(
     
  16. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Beterschap LZ ! Kruip je bed in en laat de boel de boel !
     
  17. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.591
    3.483
    113
    Inderdaad, probeer zoveel mogelijk uit te rusten, je kunt er zwaar belabberd van zijn, beterschap!
     
  18. Cookie

    Cookie Bekend lid

    25 jun 2007
    705
    0
    0
    Hoi, Arend drinkt regelmatig maar 10 minuten en wil dan de andere borst niet meer. Hij drinkt dus steeds maar uit 1 borst. Mijn melkproductie is erg hoog. Soms kolf ik na het drinken nog even na, maar dan komt er vrijwel niets meer uit. Arend is in de laatste 4 weken zo'n ruim 400 gram per week gegroeid en plasluiers heeft hij voldoende. Volgens mijn drinkt hij dus niet zo lang, maar wel erg veel!
     
  19. laniche

    laniche Lid

    23 okt 2006
    35
    0
    0
    bedankt allemaal voor jullie goede adviezen! ik laat hem gewoon maar zo lang drinken als hij wil... dat is dus een uur lang, hij doet het verder heel goed,hij groeit goed en is een heel tevreden mannetje (wat wil een mens nog meer?) alleen die steken die blijven :( ik weet niet wat het is,het is in ieder geval geen spruw, de pijn wordt wel iets minder en het is wel uit te houden) ik ben ook ongesteld geworden misschien dat het daarom iets erger is geweest. @ liefzonnetje : beterschap!
     
  20. liefzonnetje

    liefzonnetje Fanatiek lid

    17 aug 2006
    2.074
    0
    0
    zooo hier is het ergste weer voorbij :) :)

    voel me weer een stuk beter.
    Toch prachtig eigenlijk hoe je kindje je kan helpen bij BO.... om de zaak leeg te drinken... (ondanks de pijn etc.... :( ) als ik hem niet had gehad...
    kolven lukte helemaal niet meer... heb nu een spray gekregen en sinds ik die in huis heb, gaat het kolven opeens weer .... raar hoor je lichaam...

    Kathinka, zou idd met je menstruatie te maken kunnen hebben.. uit eigen ervaring weet ik het niet, want ik ben nog niet ongi geweest :) :)
     

Deel Deze Pagina