Kolven op werk lukt niet

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door 2schatjes, 17 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 2schatjes

2schatjes Lid

27 dec 2008
    75
    0
    0
    Hoi dames,

Een hele tijd terug heb ik hier een bericht geplaatst over dat het niet lekker ging met de voeding ivm overproductie en dat ik ging afbouwen. Lotte was toen 5 wk en heeft 1,5 week flesjes fv gehad. Ik kolfde 3x per dag om af te bouwen. Opeens kwam rechts bijna niks meer en kreeg ik zo'n spijt dat ik heel langzaam ben gaan opbouwen om overproductie te voorkomen. Uiteindelijk heeft het 2 weken geduurd en is ze vanaf toen weer volledig over op borstvoeding. En het gaat nu goed.

Afgelopen maandag ben ik begonnen met werken.
    Ik ben dus vol goede moed aan het kolven op het werk begonnen.
    Laatste weken thuis regelmatig geoefend en had zo'n 7 voedingen in de vriezer (150 cc per voeding).
    Nu lukt het kolven op het werk helemaal niet. Gister en vandaag zo'n 100cc totaal op een dag met 2 borsten :( Savonds kom ik helemaal vol thuis en laat lotte 1 kant drinken (normaal 2) en als ze slaapt kolf ik de ander (ruim 170 cc uit de andere borst, duurde wel een uur hoor). Dit was dus gister en vandaag. Ik baal hier zo van. Hoe kan dit??? Ik heb de neusspray van de huisarts maar dat lijkt niet te helpen. Mijn tsr komt gewoon niet goed op gang. Heb een medela swing en op de hardste stand lijkt het niet in de buurt te komen van wat mijn dochtertje zuigt (zij is met een kwartiertje klaar). Wel heb ik vrij grote borsten en tepels en ik vraag me af of dat een belemmering kan zijn voor het kolven? Wat kan ik doen? Een andere kolf proberen of maakt dat niet uit? alle tips zijn welkom!

Groetjes Nancy

2. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Ik denk dat het een kwestie is van wennen. In het begin zit je ook niet echt op je gemak.
    Ik heb zelf o0ok grote borsten en nog tot 10,5 maand gekolft op mijn werk met de swing, Je zou nog kunnen kijken voor grotere schildjes?

Geeft het nog even de tijd.

3. Nemo

Nemo Niet meer actief

Kun je je wel ontspannen op je werk ?

Heb je alle trucjes al geprobeerd ? Massage van je borsten, foto/geluidjes van je kindje bij je ? Warmte (evt warmte op de borst of een kopje warme thee o.i.d.) Afleiding (boekje lezen onder het kolven en niet naar het flesje staren om te kijken of het al op schiet).
    Probeer negatieve emotie's van "het lukt toch niet" "ik moet een flesje vol kolven" niet toe te staan. Probeer iets positiefs te denken over kolven "ik laat de melk stromen" "ik ga nu eens fijn een flesje vol kolven voor mijn kindje"
    Stress/kou/negatieve gedachten kunnen n.m. het vrijkomen van oxytocine (dat is het hormoon wat zorgt voor een tsr) blokkeren/vertragen.

Het wil niet altijd zeggen hoe harder de kolf staat hoe meer opbrengst je hebt hoor. Mischien werkt je kolf een standje lager wel prima voor je.

Grote borsten maakt in principe niet uit voor het kolven. Mocht je ook grote tepels hebben dan past dat mischien niet goed. Medela geeft tekst en uitleg over het goed passen van een borstschild.
    Medela - Aanmeten van het borstschild

4. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Of misschien een andere kolf? Nadeel is wel dat dat weer een hele investering is, maar ik merk bij mezelf dat ik makkelijker kolf met de handkolf dan met een electrische. Ik kende de handkolf al van Jelle maar ik wilde nu een elctrische, (ik heb ook een medela swing) maar dat ding ligt hier te verstoffen... Op de een of andere manier gaat het beter met de handkolf, ik weet ook niet waarom...

En idd, als je niet rustig zit lukt het helemaal niet. Ik had van de week BHV cursus en moest in een vreemd gebouw kolven en ik heb in totaal 100cc gekolfd, terwijl ik normaal makkelijk 250cc kolf op een dag... Het is echt heel erg wennen om te kolven op een andere plek dan thuis... Succes!

5. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    eigenlijk niets meer toe te voegen...wat mij geholpen heeft:

Proberen goed te ontspannen, niet stressen als t niet lukt
    iets warms drinken
    niet teveel naar t flesje kijken

en misschien toch kijken of je schild wel de goede maat heeft.

suc6 ermee. Misschien is het gewoon nog ff wennen.
    Al moet ik zeggen dat t mijn hobby niet zal worden ;)

6. 894hi

894hi Niet meer actief

je kan ook een andere borstschilt proberen die groter is zo dat ze meer tepel naar binnen zuigen...

voor de medela swing pomp hebben ze een zachte borstschild.. maar je heb ook harde borstschilden met een grotere opening

eigelijk bedoelt voor een andere pomp van medela maar past ook op de swing

kost 3 euro ofzo en te bestellen bij de prenatal

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hoe lang geleden is dat flesje neusspray opengegaan? Na 4 weken verliest het zijn werkzaamheid, dus het zou goed kunenn zijn dat je aan een nieuw flesje toe bent!

Verder op je werk: hou je rustig. Ook zonder borstvoeding heb je tot je kind 6 maanden is recht op extra rustpauzes en de praktijk leert dat veel verse moeders die extra rust ook gewoon nodig hebben!

8. 2schatjes

2schatjes Lid

27 dec 2008
    75
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties.
    Ik heb van een goede vriendin een avent kolf gebruikt om eens te proberen. (was wel handkolf maar het ging me om de schildjes ed). en met de handkolf lukte het naar mijn idee beter. Heb toch maar geinvesteerd en de isis q kolf aangeschaft. Deze buis (achter schild) is ruimer en dan zie ik echt aan de zijkant ook straaltjes. En tevens heb ik een nieuwe spray gehaald!

wel is het heel wisselend met kolven, maar zeker meer dan in het begin. vanmorgen bv had ik links 150 cc en rechts 40 cc en smiddags links 60 cc en rechts 40cc. Dus heel wisselende opbrengsten, maar met savonds kolven en af en toe op vrije dagen komen we er wel!
    Die rechtse lukt gewoon niet, terwijl naar mijn idee hetzelfde voelt als links (ook als lotte drinkt). Hoe kan dit? Wel hebben we in het begin problemen gehad (spruw, bo, kloven) en dat allemaal alleen aan de rechtse kant.
    Maar dat ik een andere kolf heb gehaald scheelt al heel wat vind ik. Kan dat eigenlijk want ik dacht echt een kolf is een kolf en medela is de beste daarin. Of is het nou gewoon dat ik denk dat de avent beter werkt en dat dat ook helpt ofzo?!

9. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Kijk, dat wilde ik dus na gaan vragen bij de apotheek, maar het was me al opgevallen dat de spray na verloop van tijd zijn werk niet meer zo goed deed... ;) Ik dacht de eerste keer dat het misschien gewenning was van mijn lichaam, maar met een nieuw flesje ging het wel weer goed.

Dat staat trouwens niet in de bijsluiter... Wel dat het flesje aar 4 weken houdbaar is, maar er staat niet bij waarom.. Bedankt

@Nantes: Bij mij is rechts ook beduidend minder als ik kolf. En 's ochtends als ik wakker word zit links echt helemaal vol en rechts voelt heel slap aan. Toch krijgt Jitte er voldoende uit. Ik heb het idee dat het niet zozeer aan de productie ligt, maar meer aan de opslagcapaciteit. Wat wel heel typisch is, is dat Jitte graag aan de rechtse borst in slaap valt. Ze wil altijd rechts eindigen zeg maar... Dus ik wissel steeds wel met welke borst ik begin, maar ik eindig altijd met rechts. Soms heeft ze dan 3 borsten ipv 2..

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Vrijwel iedere vrouw heeft dat de ene borst de melk makkelijker loslaat en dus meer geeft bij kolven dan de andere.
    Wat meer masseren van te voren en tussendoor wil nog wel eens helpen.

Deel Deze Pagina