Borstvoeding minder pijnlijk na verloop van tijd?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Ytest, 17 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ytest

Ytest VIP lid

11 mei 2012
    13.444
    9
    38
    Ik ben van plan borstvoeding te gaan geven, proberen of dat lukt.

Nu hoor ik van dat het toch wel een pijnlijke zaak kan zijn, ivm samentrekken baarmoeder en in de tepels etc.

Mijn vraag is dan ook aan vrouwen die het als pijnlijk beschouwen/hebben beschouwd: wordt die pijn wel minder naarmate de tijd verstrekt of blijft die constant?

Alvast bedankt :)

2. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Het samentrekken van de baarmoeder gebeurt na iedere bevalling, of je nu bv geeft of niet. Maar juist door de borstvoeding kan de baarmoeder goed krimpen, misschien is het daarom ietsje pijnlijker (ik voelde het maar soms), maar dat duurt maar een paar daagjes. Voldoende paracetamol nemen helpt sowieso. Ik nam er 8 per dag in de eerste dagen na de bevalling.

Het borstvoeden zelf hoort in principe geen pijn te doen aan je tepels. Meestal krijg je deze pijn als je baby niet goed aanhapt. Verdiep je even in het aanhappen, wat de juiste techniek is en wees hier streng in. Maakt je baby geen grote hap: loskoppelen met je pink en opnieuw proberen. Je zult merken dat dit een groot verschil maakt.

Succes met de bevalling! En sterkte die eerste dagen ;)

3. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Hier deed het wel pijn, ondanks goed aanhappen, maar was het een kwestie van doorzetten. Vanaf een week of 8 was het echt pijnloos.

En samentrekken baarmoeder heb ik niet als pijnlijk ervaren.

4. andreams

andreams Bekend lid

19 feb 2010
    895
    127
    43
    Zaandijk
    Hier was het in het begin ook pijnlijk, wilde eigenlijk de derde dag al stoppen :) nu ben ik blij dat ik heb doorgezet, want vanaf de derde week is het niet meer pijnlijk en nu geniet ik er zo van!

5. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Naweeen bij de oudste waren goed te doen, alleen de eerste 2 dagen iets last gehad tijdens voeden.
    Bij de jongste deden ze gemeen zeer, waren echte weeen en duurde 4 dagen.

Aanhappen bij de oudste was wat gevoelig en dat bleef zo de eerste ca. 6 weken. Maar was goed te doen.

Bij de jongste was het flink pijnlijk, die kon ook niet groot happen en kreeg lichte kloofjes. Uiteindelijk een lactatiekundige erbij gehad en daarna ging het veel beter.
    Hier blijf ik wat last houden van spruw, daardoor is soms het voeden iets gevoelig maar niet echt noemenswaardig.

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.825
    113
    De buikkrampen deden hier zeer, maar dat kwam omdat ik een ks had gehad en het pijn deed aan het litteken. Het deed in het begin wat pijn de eerste minuut bij het aanleggen, maar verder niet en dat was na een aantal weken over.

7. Ytest

Ytest VIP lid

11 mei 2012
    13.444
    9
    38
    Doorzetten dus! :)

8. Flubje

Flubje Niet meer actief

Doorzetten dus :)
    En volgens mij is het echt een fabeltje dat het geen pijn doet hoor (mensen vergeten dat gewoon), bij sommigen alleen meer dan anderen. Wie is er nou gewend dat er 8x per dag iemand een kwartier aan haar tepels ligt te zuigen? Dat is dus echt wel even wennen!

9. Angelala

Angelala Actief lid

3 apr 2008
    296
    0
    0
    Hier ook last van naweeen gehad na de bevalling tijdens de bv.
    Maar is juist goed volgens mij(krimpen baarmoeder);)
    Borstvoeding zelf deed bij mijn 2e helemaal geen pijn...zelfs nauwelijks stuwing gehad:)

10. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Hier de eerste week zere tepels gehad!
    Logisch ook want zo hard als een baby zuigt zijn je tepels gewoon niet gewend en er moet "eelt" op komen zeg maar. Na een week werd het bij mij pijnloos en kon ik genieten.

Eerste week wel samentrekking van baarmoeder gevoeld maar dit deed geen pijn. Menstruatie deed veel meer pijn

11. maja246

maja246 Fanatiek lid

7 okt 2009
    1.468
    30
    48
    Dit! Gecombineerd met in het begin zeer pijnlijke stuwing, weet ik wel waarom nederlandse babies niet zolang bv krijgen. Je moet het als moeder wel ECHT willen, want de meesten van ons moeten er echt wel iets voor doen (of laten).
    En als je het echt wilt (en het lukt) is het geweldig!! Geef al 8 maanden BV, waarvan de eerste tijd met frisse tegenzin en vind het nu heel bijzonder en heeft zeker bijgedragen aan een hele hechte band met mn dochter. En ik kan het vergelijken want heb mn andere kinderen niet zolang bv gegeven.

12. Dilekje

Dilekje Lid

18 jul 2011
    56
    0
    0
    studente
    alblasserdam
    Ja het is even erdoorheen bijten!

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Natuurlijk wordt dat minder. Anders had ik het (met meer dan 1 kind) nooit jarenlang volgehouden natuurlijk!

14. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

12 aug 2012
    1.638
    0
    0
    NULL
    NULL
    De naweeen zijn inderdaad pijnlijk. Vooral bij een tweede, derde etc. kindje. Wordt helaas steeds erger. Maar die heb je denk ik zonder bv ook.

Maar het bv geven zelf doet in het begin soms ook zeer ja. Ik vind dat ze dat in de voorlichting wel wat eerlijker mogen zeggen. Ik hoor toch veel vrouwen die afhaken omdat het pijn doet. Omdat ze dan denken dat ze iets niet goed doen, of omdat ze daar niet op gerekend hadden.

Bij mn eerste deed het geen pijn. Bij mn tweede de eerste twee weken. En nu doet het ook zeer.

15. Ytest

Ytest VIP lid

11 mei 2012
    13.444
    9
    38
    Bedankt dames, ik moet gewoon de eerste dagen doorbijten! :)

16. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Wennen ja, pijnlijk nee.
    Vind je opmerking erg kwalijk.... Ik ben niet dement.

17. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.943
    113
    Vrouw
    Hoe pijnlijk het in het begin is, is in elke situatie verschillend.
    Het is belangrijk dat je kindje vanaf het eerste moment goed aanhapt. "aan tepels zuigen" is dus juist niet de bedoeling! Je kindje masseert de melk uit je borst met zijn kaakje. Het lijkt zo makkelijk maar bv geven dat leer je samen met je kindje.Soms heb je wat meer hulp nodig,en laat je een LK meekijken.
    Ondanks alle inspanningen kan het dan soms toch fout gaan.Ik had bij nr3 vreselijke kloven. Ajjj dat deed zeer. Maar ik wist waar ik het voor deed en het is tijdelijk.Na 2 weken waren ze geheeld.
    Succes en het komt vast goed! Dan horen we nog wel van je als de kleine er is:p

18. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hier bij de eerste totaal geen pijn, altijd pijnloos gevoed

Bij de tweede de eerste dagen na de bevalling wel pijn door het samentrekken van de baarmoeder, maar dat was echt maar heel even, halve minuut ofzo. En 1 klein kloofje gehad maar stelde ook net niks voor.

19. Marvb

Marvb Fanatiek lid

17 dec 2012
    1.518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier deed t ook pijn ondanks t goed aanhappen. Na 6 weken werd t beter en met 10 was t pijnloos. Is f doorzetten!

Dat van baarmoeder inkrimpen heb ik.hier niet alles pijnlijk ervaren.

20. alamea

alamea Fanatiek lid

15 jan 2013
    1.270
    0
    0
    Wat fijn om te lezen dat er meerdere moeders waren waarbij het pijnlijk was, ondanks goed aanleggen en happen.

De pijn was voor mij zo erg dat ik het colostrum er met de hand uit heb gemolken en met een lepeltje bij mijn dochter naar binnen heb gegoten. Soms lukte dit niet goed en hadden we een beetje kunstvoeding gegeven via een plastic cupje. Na een paar dagen heb ik haar weer willen aanleggen, toen kwam de echte melk. De pijn was ietsje minder, maar ik was nog steeds niet aanspreekbaar. Na 2 weken werd het nog iets minder, en na 2 maanden was alleen het toeschietreflex pijnlijk. Na 4 maanden was het helemaal pijnloos. Na 10 maanden ben ik gestopt.

Deel Deze Pagina