Hallo allemaal. Ik heb twee paarden en rij nog elke dag. Ik ben bezig met zwanger raken. Het lijkt me fantastisch om zwanger te zijn. Ik maak me alleen nu al veel zorgen over de bevalling. Ik heb gelezen dat als je veel paardrijdt je spieren zo sterk en stug zijn dat een natuurlijke bavalling erg moeilijk is. Heeft iemand hier ervaring mee? Heeft het misschien zin om nu al te stoppen met rijden zodat de spieren weer soepel worden... En weet toevallig ook iemand hoe lang je na de bevalling ongeveer weer kunt beginnen? Groetjes, Elisa
Hoi Elisa, Ik heb ook een paard en heb n hele makkelijke bevalling gehad! Wel ben k na 3 maanden al moeten stoppen met rijden doordat ik blackouts kreeg door n lage bloeddruk 6 weken na de bevalling kreeg ik weer groen licht van de gyn, maar Iman was al 3 maanden toen k er weer de 1e keer op kroop...
Ik ben inmiddels gestopt, maar toen ik zwanger werd reed ik al zo'n 25 jaar (erg intensief) paard. Ook ik had gehoord dat een bevalling dan eventueel moeizamer kan gaan. Dit komt omdat onze bekkenbodemspieren heel erg sterk en stug zijn. Nu heeft mijn bevalling wel erg lang geduurt (34 uur in totaal), omdat de ontsluiting bleef hangen op 7 centimeter. Maar niemand kon mij vertellen of dit kwam door het vele paardrijden. Het werd niet ontkend, maar ook niet bevestigd. Op een paardenforum waar ik regelmatig kom is er een topic over geweest over de bevalling van amazones. Nou, die liepen erg uiteen hoor. Er waren veel snelle bevallingen en ook een hoop lange. Het zegt gewoon niets.. Wat juist een groot voordeel kan zijn, is dat je precies voelt hoe en waar je je bekkenbodem aanspand. Als amazone weet je precies hoe je met aanspannen en ontspannen moet omgaan van die spieren. Vooral nà je bevalling is dat hartstikke fijn, omdat je sneller hersteld, omdat je dus zulke sterke spieren hebt. Stoppen met rijden heeft geen zin. Die spieren heb je in jaren ontwikkeld en zijn niet zomaar weg. Ik ben nu al ruim een jaar gestopt, maar voel dat mijn bekkenbodem nog supersterk is... Maak je maar niet te druk, er zijn zat mensen die niet-of een andere sport doen, die een moeizamere bevalling hebben als ons....
Een stalgenootje van mij is pas geleden bevallen. Zij reed ook erg intensief. Bij haar is het zo dat het wel erg moeilijk is gegaan. Eerst is het hoofdje "blijven hangen" en daarna de schoudertjes. Volgens mij heeft het paardrijden niks met de ontsluiting te maken, maar met de uitdrijvingsfase, maar ik kan t mis hebben.
ik rijd ook paard (heb er 2) en ik blijf gewoon doorrijden tot mijn lichaam aangeeft dat het niet meer wil, of dat het 'te' gevaarlijk wordt i.m.o.
Daphne, ook van binnen zijn wij veel gespierder zeg maar, waardoor het onbewust soms moeilijker is om te ontspannen en de ontsluiting goed te laten verlopen. En idd zou je de meeste problemen moeten ondervinden met het uitdrijven en dat ging hier wel goed, zij het dat de vacuumpomp er aan te pas moest komen, omdat ik uitgeput was. Maar achteraf weet ik zeker dat ik het op eigen kracht makkelijk had gered, zoveel kracht kon ik nog zetten. Denk dat dat ook een voordeel is van paardrijden, dat je ontzettend veel kracht kunt zetten tijdens het persen, omdat je buikspieren heel erg sterk zijn...
Ja loetje klopt, dat heeft mede geholpen dat ik maar 3 persweeen nodig had om Iman geboren te laten worden. Ik kon zoveel kracht zetten dat het heel erg opschoot!
Ook ik heb altijd fanatiek paardgereden (vanaf mn 7e). Het afgelopen jaar niet. Ik was bezig mijn jonge paard te beleren toen ik zwanger raakte. Ik heb toen besloten de eerste paar keer erop door een ander te laten doen (heb een behoorlijk angstig en lenig paard). Daarna was ik van plan het zelf weer over te nemen. Helaas heb ik zoveel klachten dat dat niet is gelukt. Ik heb al met al nu zo'n 2 jaar nauwelijks gereden. Maar mn bekken is nog steeds reuzesterk. Stoppen heeft dus echt geen enkele zin. En over de bevallingen hoor je inderdaad hele verschillende verhalen. Wat ik wel als voordeel merk tov andere zwangeren is dat ik helemaal geen bekkenklachten heb. Ik heb werkelijk alles wat in het boekje staat behalve dat! Dus er zit zeker een voordeel aan een sterk bekken.
ik rij al 15 jaar en ben vorige maand bevallen dmv keizersnede.. de bevalling verliep goed tot aan het persen. ik krijg nog bekken fotos of mn bekken te nauw zijn.. ik vraag me ook nog steeds af of het door het paardrijden komt dat mn bevalling niet normaal verlopen is maar iedereen heeft een andere mening... te nauwe bekken is volgens mij geen oorzaak die je door het rijden krijgt. en of het komt doordat mn bekkenspieren misschien te sterk zijn? dat is volgens mij een vraag waar ik nooit echt een duidelijk antwoord op zal krijgen...
Rijd ook fanatiek paard en heb er inmiddels twee bevallingen opzittenMijn bevallingen zijn allebei goed verlopen maar had wel complicaties na m´n bevallingen nl. een vatzittende placenta. Maar dat heeft er niks mee te maken of je nou wel of niet paardrijdt. Paardrijden NA je bevalling is zelf heel erg goed voor je bekkenbodem. Ik heb tot 20 weken zwangerschap paardgereden. Volgens de vk is het zelfs een voordeel voor een bevalling als je goed getrainde buikspieren hebt en die heb ik tot 28 weken zwangerschap getraind. Silly
Ik rijd al 10 jaar intensief paard maar ik heb nu toch bekkeninstabiliteit En mijn kinésist die ook paardrijd heeft bij haar 2 jongsten het ook gehad dus ik weet niet of je een sterker bekken krijgt door te rijden... Ze heeft mij ook aangeraden om na mijn bevalling een paar maanden te wachten voor ik terug begin te rijden. Ik ben heel benieuwd hoe het bij mijn bevalling gaat gaan... Zal voor iedereen wel verschillend zijn denk ik
Ik rij normaal ook gewoon paard, maar nu even niet. Maar mijn eerste bevalling was binnen 2 uur klaar dus daar ligt het niet aan en ook ik had complicatie doordat ik ontlasting in de vruchtwater had zitten maar dat heeft totaal niks met paardrijden te maken. Nu heb ik ook bekkeninstabiliteit maar dat komt echt niet door paardrijden hoor, dat komt door de hormonen dan worden je banden slap zodat het kindje wat makkelijker door je bekken kan. Maar omdat het week word krijgt je bekken meer beweeging waardoor je pijn krijgt door dat je bekken op de zenuwen en pezen drukt. Ik denk dat het een fabeltje is. Groetjes Anna.