Hallo, Ik ben twee maanden terug gestopt met de pil omdat we graag een kindje willen. Nu is de tijd aangebroken dat ik mijn zorgverzekering aan kan passen. Maar wat is wijsheid? De kans is best groot dat ik in 2016 niet ga bevallen van een kindje maar kan ik dat risico nemen, dat ik (mocht het alsnog gebeuren) dan opdraai voor de niet verzekerde kosten? Zo lastig.. Wat hebben jullie destijds gedaan? Of wat is jullie advies hierin. Bedankt alvast!
Je zou misschien eens kunnen kijken naar de verzekering van FBTO? Daar kan je verschillende pakketten het hele jaar (dus wanneer nodig) aanzetten.. Gezinspakket kost iets van 11 euro per maand ofzo dacht ik.. maar dat zou je dan aan kunnen zetten op het moment dat je weet dat je zwanger bent.
De kans is wel redelijk aanwezig dat je in 2016 wel gaat bevallen. Je hebt deze maand nog en nog 3 maanden in het nieuwe jaar om zwanger te raken, of misschien nog wel meer als je te vroeg gaat bevallen. Je moet zelf even uitrekenen hoeveel je aan premie kwijt zal zijn en hoeveel aan kosten als je geen aanvullende verzekering neemt.
Niet bij elke verzekeraar. Informeer daar van te voren naar wat de voorwaarden zijn. Ik zou in jouw geval wel een aanvullende verzekering nemen waar de eigen bijdrage van kraamzorg in vergoed wordt, de eigen bijdrage van evt een ziekenhuisbevalling zonder medische indicatie, een kraampakket. Maar dat is mijn advies . Ik ben eind 2014 bevallen terwijl ik 2015 gepland had en heb dus de eigen bijdrage van kraamzorg (was ca 95 euro) zelf moeten betalen. Geen kraampakket gekocht en mijn bevalling was medisch dus dat scheelde aardig in kosten. Overigens kun je in de maand januari nog een aanvullende verzekering aanvragen die dan met terugwerkende kracht ingaat per 1 januari. Dus je zou evt nog tot dan kunnen wachten. Vraag ook dit van te voren wel even na bij je zorgverzekeraar om jezelf in te dekken.
ik zou er zelf wel rekening mee houden. heb het toen ik voor dit jaar overstapte iig wel gedaan. ik moest dan wel 50% van de eigen bijdrage van kraamzorg betalen maar dat was alsnog minder dan het duurdere pakket. nu zijn wij standaard eigenlijk al wel goed verzekerd maar vorig jaar met het uitzoeken heb ik er eigenlijk voor het eerst extra op gelet met zwanger zijn en zo
Het ligt er helemaal aan hoe je zwangerschap gaat verlopen. Ik had gewoon een basisverzekering maar heb nooit een cent hoeven betalen. Ondanks wekelijkse bezoeken in drie verschillende ziekenhuizen, opnames etc. Inmiddels 1,5 jaar geleden en ook de eigen bijdrage van de kraamzorg nooit gezien. Maar ze kwam ook maar een paar uur per dag omdat de kindjes in het ziekenhuis lagen een aantal weken. Was ik niet medisch had ik het nog niet gedaan. De maandelijkse kosten waren voor een heel jaar duurder dan de eigen bijdrage voor de kraamzorg. Ook al had ik de maximale aantal uren gehad.
Ik mocht dat vorig jaar bij VGZ niet. Ik was onbedoeld zwanger en heb dus mijn eigen risico betaald en had ergens wel geluk dat mijn bevalling medisch werd anders had ik daar bovenop nog 200 euro voor het ziekenhuis moeten betalen. verder heb ik minder uren kwaadzorg genomen ivm de eigen bijdrage. Het loont dus wel om voor een paar euro pm een aanvullend pakket te nemen. Ik heb hem nu wel en maak er vooral voor mijn zoontje dankbaar gebruik van en voor mezelf het begin van het jaar fisio gehad. Dat had ik anders allemaal zelf moeten betalen dit jaar.
Bedankt voor de reacties. Toch maar wel doen dan, voor de zekerheid. Ik kijk even na bij welke zorgverzekering ik dat gedurende het jaar mag aanpassen eventueel. Dat klinkt wel goed.
Wij hebben wel gekeken naar de kosten van de aanvullende verzekering tov eigen bijdrage kraamzorg. Alleen dat kon je al tegen elkaar weg strepen. Ik zou wel opletten met die verzekeringen waar je modules uit kunt zetten. Vaak betaal je daardoor dan meer. De verzekeraar moet het immers wel kunnen dekken en winst maken.
Nee hoor! Bij de meeste zorgverzekeraars kun je tussentijds de polis niet aanpassen. Misschien bij jouw verzekering wel, maar dit is niet bij alle.
Ik heb ook een kinderwens maar vind het basispakket genoeg vergoeden. Dus ik ben gewoon voor een standaard verzekering gegaan zonder extra zwangerschaps- of bevallingsvergoedingen. Ik vond dit artikel van de Consumentenbond over zwangerschap en zorgverzekering erg handig en interessant, leerzaam: Zwangerschap en zorgverzekering | Consumentenbond Vooral dit:
Ik had er zeker rekening mee gehouden. Als je in januari of februari bevalt dan is het nog in dit jaar! Dus ik zal wel me aanvullend verzekeren
Ik heb er wel rekening meegehouden, maar je moet idd wel goed opletten of de premie die je voor je aanvullend pakket betaald, niet meer is dan je vergoeding. Bij sommige verzekeringen zit het namelijk alleen in de duurdere pakketten en dan loont het niet.
Klopt, maar als je in het ziekenhuis wilt bevallen zonder medische noodzaak dan betaal je een eigen bijdrage en die ligt rond de 300,- Als je dan ook nog kraamzorg hebt, betaal je 4,15 eigen bijdrage per uur. Dus bij 49 uur kraamzorg is je eigenbijdrag rond de 200,- Om gerekend naar maanden is dat 41,- per maand. Een aanvullende verzekering is dan vaak goedkoper. Ik kan me namelijk voorstellen dat niet iedereen even 500,- zomaar heeft liggen.
Volgens mij vallen veel zorgkosten wat betreft een zwangerschap niet onder het eigen risico. Maar sommige dingen weer wel en dat kan toch oplopen. Weet niet of dit nog up to date is: Welke kosten rondom zwangerschap vallen onder het eigen risico? - Independer.nl
Kijk even bij jouw verzekering hoe het zit. Ik mocht bij cz wel van het jongeren pakket naar het gezinspakket toen ik zwanger was