Mijn vriend heeft gister ruim 200 kilo op zijn rechtervoet gehad. Ik was op visite toen mijn moeder belde dat ik meteen naar huis moest komen omdat mijn vriend 2 chinese tegels van ruim 100 kg per stuk op zn voet had laten vallen. Ik naar huis, lag ie voor pampes op de bank, voet zag er niet heel erg raar uit, alleen wat geplet, logisch met zon gewicht hihi. Ik de ha gebeld en die er naar gekeken en zei dat ie van geluk moest spreken! Maar goed hij moest het goed in de gaten houden want zn bot zou bol staan en zn zenuwen waren door de klap geplet/teruggeduwd..? Hmm.. ok. Bij twijfel gelijk terug komen. Maar het mooie is, hij heeft geen foto gehad! Vannacht was ie vaak wakker door het kloppen en pijn en hij kan er niet op lopen! Heb zn voet vannacht omhoog gelegd en ik verzorg m goed! Maar nu zit het me nie lekker dat ie zon pijn heeft ( vriend klaagt nooooit! ) en dat er geen foto gemaakt is na die flinke kilo's op zn voet! Is het zo dat je meteen door mag rijden naar de eerste hulp? Of moeten we een verwijzing van de ha hebben? Want hoorde onderlaatst dat die veranderd zou zijn om er zo voor te zorgen dat mensen niet met een wis wasje op de eerste hulp komen..
Ik zou ff eerst voor de zekerheid de hap bellen, je mag inderdaad niet zomaar meer naar de EHBO gaan zoals vroeger. Maar als hij er zo last van heeft zou ik gewoon bellen hoor meis, schandalig dat ze er geen foto van hebben laten maken. Beterschap voor je mannetje
Als hij nu zoveel pijn heeft kan je altijd bellen en vragen voor advies. Misschien laten ze je nogmaals langskomen en sturen ze je alsnog door of kunnen ze regelen dat jullie gelijk mogen komen. Ik zou persoonlijk eerst even naar de huisartsenpost bellen. Gewoon zeggen dat hij nauwelijks heeft geslapen van de pijn en het echt kloppende pijn is. Pijnstillers niet helpen en je graag verder onderzoek wilt
Dank je wel meiden. Kan ook nie zeggen dat t super opgezwollen is! Had net mn moeder aan de lijn, die vertelde dat ik vroeger ook iets gebroken had door een val van het speelrek en mijn moeder hier pas na een week achterkwam! Want er was helemaal niks aan te zien! Alleen ik had pijn! Dus mocht er een breukje zitten, elk breukje is anders! Vin t sneu. Ik ga m ff helpen badderen hahaha en dan ga ik meteen de hap bellen!
Ten eerste vind ik het echt belachelijk dat er geen foto is gemaakt. In zo'n situatie vind ik dat er altijd een foto moet worden gemaakt. Ik zou naar de spoedeisende hulp rijden. Je kan even bellen naar de HA en dan aangeven dat je daar heen gaat inverband de pijn. Maar ik zou zeker foto's laten maken. Sterkte voor hem
Ik heb ook een keer mn pols gebroken en die was ook niet dik(2e keer wel haha) Dus zn voet hoeft niet perse dik te zijn hoor.. Gewoon even foto van laten maken dus
Ik weet niet of het op andere plaatsen anders is, maar hier moet je eerst naar de HA (of nu dan de HAP) voordat je naar de Eerste Hulp kan. Je kan niet eens de Eerste Hulp binnenkomen zonder doorverwijzing, is afgesloten. Ik zou even de HAP bellen en overleggen. Zit die niet bij het ziekenhuis bij jullie?
Zou idd eerst even de HAP bellen, Als die het nodig vinden sturen ze je door naar de SEH waar je dan ook nog eens sneller aan de beurt bent als wanneer je zo binnen komt wandelen. Beterschap voor je ventje!
het trucje is dat je niet in moet gaan op de details.. hij heeft zoveel pijn en der moet echt even een foto gemaakt worden. Klaar..dat is je boodschap... Mijn zus is ooit op het ijs gedonderd.. nee hoor mevrouw niks te zien.. dikke vette pijn. Bleek er maanden later bij een foto toch een scheur in te zitten..
Bij echte spoed ga ik niet eerst naar hap, ga meteen door naar seh. Op het seh nemen ze toch wat meer tijd ervoor dan op hap. Sterkte!!
Zou eerst hap bellen. als je daar rechtstreeks heen gaat en hun vinden het niet ernstig genoeg gaat elk dingetje wat net even erger is als jullie voor. En iedereen die via hap komt ook.
Dit is geen spoed, dus eerst langs de huisartsenpost. Als je zomaar langs de spoedeisende hulp gaat zit daar volgens mij tegenwoordig zelfs een boete op. Daarbij is de pijn natuurlijk wel logisch, het kan wel zijn dat het niet gebroken is, maar het is natuurlijk wel zwaar gekneusd na dit ongeval. Dat kan ook enorm pijnlijk zijn, dus het hoeft zeker niet gebroken te zijn. Dat mensen het dom vinden dat de huisarts geen foto heeft laten maken, daar ben ik het net mee eens. De huisarts voert over het algemeen een aantal testen uit en kan daaruit behoorlijk goed opmaken of het nodig is om een foto te laten maken. In dit geval heeft hij dat niet nodig geacht, dus waarom zou je die extra kosten maken. Nu het erger wordt zou je de huisartsenpost kunnen bellen en kunnen vragen of zij het ook nog willen beoordelen omdat je vriend er toch wel behoorlijk last van heeft.
Dat mag dus officieel niet: de HA of HAP moet altijd beoordelen of je situatie een bezoek aan de SEH rechtvaardigt. Logisch ook, want een bezoekje aan de HAP kost zo'n 70 euro, de SEH zo'n 225.... Als de spoed zo hoog is dat het echt niet via de HA(P) kan, zit je ws al in zo'n situatie dat het bellen van 112 nodig is. Als dat niet nodig is, heb je dus altijd eerst tijd om langs de HA(P) te gaan.
Succes bij de HAP. Komt er bij mij een vraag naar boven, die misschien iemand hier kan beantwoorden. Hier moet je ook eerst naar de SMASH en die verwijst je dan naar het ziekenhuis toe. Nu heeft Naomi geregeld problemen met haar longen en zit momenteel aan 2 puffers non stop. Vorige maand weer een dip gehad en toen bleek ze bij de huisarts een saturatie van 89 % te hebben. De eerst volgende keer als haar puffers weer niet werken en ze weer ontzettend benauwd is mogen we van de huisarts DIRECT naar het ziekenhuis en mogen de SMASH overslaan. Dan zijn haar letterlijke woorden! Ze heeft dit in dat gesprek meerdere malen bevestigd. Maar stel dat het zo ver komt en we meteen naar het ziekenhuis gaan, kunnen ze je dan alsnog weg sturen? De huisarts heeft het zelf gezegd maar het ziekenhuis kan dat midden in de nacht niet controleren....
Check bij je huisarts even of zij op de spoedlijst van het ziekenhuis staat. Onze dochter heeft een hartafwijking, waardoor ze ineens een hele hoge hartslag kan krijgen en wij kunnen dan rechtstreeks met het ziekenhuis bellen: bij kantoortijden de kinderpoli, 's avonds en in het weekend de kinderafdeling. We worden dan direct door een kinderarts terug gebeld, die ons dan naar de SEH laat komen. Zij hebben daar natuurlijk haar dossier, en dan wordt het dus rechtstreeks geregeld en hoeven we niet eerst alles uit te leggen aan een HA op de HAP die de situatie niet kent... Bij echte spoed zal het ziekenhuis je overigens niet wegsturen hoor Maar als je eerst gebeld hebt, weten ze dat je komt en hoef je niet aan de balie van de SEH alsnog uit te gaan staan leggen wat je komt doen...
Ik zal van de week eens de assistente bellen van de HA of er een aantekening van is gemaakt. Goeie tip. Dank je wel.
Wat je ook kan doen is vragen of de huisarts een briefje wilt maken waarop staat dat je direct maar de SEHP mag gaan en waarom. Ik werk in het ziekenhuis en we hebben een aantal patienten die ook altijd direct moeten komen, deze krijge even een kort begeleidend briefje mee, hoeven ze alleen maar te laten zien! Misschien een idee voor je!