Hai dames (en eventuele heren), Aangezien ik nieuw ben zal ik me even kort voorstellen. Ik ben een 26-jarige vrouw. Mijn vriend en ik proberen nu ongeveer een jaar en drie maanden zwanger te worden. In april 2018 heb ik een miskraam gehad. Daarna helaas geen nieuwe zwangerschap mogen meemaken. Nu moet ik zeggen dat mijn vriend regelmatig weg is naar het buitenland, dus dat maakt het zwanger worden er niet makkelijker op. Om te kunnen timen wanneer we het beste kunnen vrijen, heb ik geprobeerd de lengte van mijn cyclus in kaart te brengen. Gemiddeld kom ik uit op 33 tot 35 dagen. Zodoende weet ik nu ook dat ik te vroeg begon met ovulatietesten, want mijn ovulatie is niet op cyclusdag 14, maar zo rond de 21e. Nu ben ik op zoek naar informatie over vruchtbare dagen voorafgaand aan de eisprong ... ik heb al op meerdere sites gekeken, maar de informatie die ik daar tref is nogal afwijkend op sommige punten. De zogeheten ''ovulationcalculators'' zijn ook niet echt betrouwbaar ... Ik was van plan om deze vraag sowieso bij mijn huisarts neer te leggen als ik daar weer eens kom, maar misschien kan iemand me hier alvast informeren. Wat ik eruit begrijp zijn de drie dagen voorafgaand aan de eisprong, plus de dag van de eisprong zelf de vruchtbare dagen. Zaadcellen zouden drie tot vier dagen in de baarmoeder kunnen overleven. Betrekkend op mezelf: 23 januari was de eerste dag van mijn laatste menstruatie. Op dinsdag 12 februari had ik een positieve ovulatietest en eiwit-achtige afscheiding, dus dan denk ik dat ik woensdag mijn eisprong heb gehad. De drie vruchtbare dagen voorafgaand aan de eisprong waren dan dus zondag, maandag en dinsdag, zoals ik het bereken. Klopt dit of heb ik het mis? Groetjes!
Op het moment dat je een positieve ovulatietest hebt volgt je eisprong na 24 tot 36 uur. Nadat je ei gesprongen is is je ei nog ongeveer 12u bevruchtbaar. Met een ovulatietest meet je je lh piek waarna de eisprong nog moet volgen, een test meet dus niet je daadwerkelijke eisprong. Je meest vruchtbare dagen zijn op de dag van de ovulatie en de twee dagen daarvoor. Succes!
Met temperaturen krijg je het beste beeld van je cyclus. Het kan ook zijn dat je ei op donderdag is gesprongen, zeker weet je dat als je volgens de regels temperatuurt.