Hoe lang duurt bij jullie de avondmaaltijd?

Discussie in 'Voeding' gestart door NooNoo, 18 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Dat dus... hoe lang zitten jullie aan tafel?
    Hoe lang 'mag' er gegeten worden, of zit er geen tijd aan vast?

Hier is het tegenwoordig rond de 3 kwartier. In die 3 kwartier eet dochter zelf, maar bijna niks. Gisteravond bijvoorbeeld ongeveer 5 sperziebonen, 5 krieltjes en een hapje kip. Als we haar willen helpen wordt ze heeuulll boos ;)
    Ze is heel druk met haar eten, vooral met het uit de mond halen, bestuderen, weer er in stoppen, nog fijner kauwen, weer uit de mond halen, er weer in stoppen... Van echt eten komt dus weinig terecht.

Meestal begint ze na een tijdje te klieren en te spelen met het eten, dan vinden we het genoeg geweest, ruimen we af en krijgt ze nog haar toetje (die we dan weer wél mogen geven ;)).
    Dit zal ongetwijfeld een faaaaase zijn. Hebben jullie die ook gehad? En hoe lang duurde die? Ik hoor en lees weleens over kindjes die eten als een volwassene... hier nog niet meegemaakt :)

2. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Wij eten nu al weer een heel tijdje rond 18.00 met z'n drieën aan tafel. Dan eet ons zoontje behoorlijk goed, meestal een goede hoeveelheid en wisselend met bestek en handjes. Het is nog een redelijke knoeiboel, maar dat hoort erbij. Dat duurt meestal ongeveer 15 minuten. Dan gaat hij op z'n stoel staan en heeft het hem lang genoeg geduurd. Dan mag hij meehelpen door uit de keuken de yoghurt en de plastic bakjes te halen, dat vindt hij heel leuk. Dan gaat hij weer braaf zitten om binnen 5 minuten z'n toetje naar binnen te schuiven met handjes/lepel.

Als we iets eten wat hij nog niet eerder heeft gehad kan hij het ook echt aan inspectie onderwerpen: kijken, happen, weer uit de mond halen. We mogen hem ook nauwelijks helpen met eten.

Ik zou me, gezien de leeftijd van je kindje, nog niet al te druk maken over de hoeveelheid. Waarschijnlijk zal dat de komende periode gaan oplopen naar een gezonde hoeveelheid.

En knoeien hoort erbij, maar knoeien zonder dat het in de mond gestopt wordt is bij ons ook een reden om het bordje weg te pakken.

3. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier zitten we denk ik een klein half uurtje aan tafel (incl toetje).
    Ze eet zelf haar eten en de hoeveelheid ligt er aan wat we eten... Iets nieuws wordt ook aan een grondige inspectie onderheven en in eerste instantie altijd geweigerd.
    Als ze het ons vervolgens wel ziet eten, dan probeert ze het altijd.

Ze kan goed met een vorkje en/ of lepeltje eten. Maar vaak worden de handjes ook nog gebruikt.
    Gisteravond aten we boontjes en heeft ze er eerst 3 'uit elkaar gehaald' en wat gelikt voordat ze ze echt op at. Terwijl we toch regelmatig boontjes eten.

Als ze hier gaat spelen met haar eten is het ook klaar en pakken we het bordje weg. Soms gaat ze daarna nog wel eten als we haar nog een kans geven, zo niet dan is het écht klaar.
    Kwark/yoghurt krijgt ze meestal als toetje en eet ze ook zelf met haar lepel.

Wat betreft hoeveelheden: we hebben hier nooit mogen klagen over de hoeveelheden die ze eet. Natuurlijk wel eens van die fases dat het minder of niks is, maar dat gaat vanzelf weer over. Vooral niet te veel strijd maken...

4. adi

adi Niet meer actief

Wij zitten zeker een uur aan tafel. Ikzelf eet heel langzaam en heb gewoon drie kwartier nodig om mijn bord en mijn glas leeg te hebben. Mijn ene dochter ook. En omdat ik weet hoe lastig ik het als kind vond om een tijdsgrens te hebben voor het eten, mag ze van ons gewoon haar tijd nemen.
    De andere twee mogen dan van tafel als ze willen.

Tegenwoordig eten ze daarna een bakje kwark en drinken wij koffie. daarvoor komt de laptop op tafel met een tekenfilmpje. Dan zijn we vaak al een uur bezig.

5. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Wij max 20-25 min of zo.

Maar avond eten niet op, dan ook geen toetje hier.

6. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier een kwartier denk ik. Dochter is net als papa en mama een snelle eter en wil dan ook niks langer aan tafel zitten.
    Eten hier geen toetje, ze krijgt wat later een bakje fruit en soms een waterijsje.
    Borden hoeven hier niet leeg, ze mag zelf weten of ze eet en hoeveel ze eet.
    Overigens een vrij makkelijke eter hier.

7. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Wij zitten ongeveer 25 minuten aan tafel gok ik...
    Zoontje wordt sinds kort ineens ook heel boos als ik hem wil 'voeren' , hij draait dan resoluut zijn hoofd weg en mond gaat op slot ;)
    Het was altijd een goede eter maar echt veel avondeten krijgt hij nu niet binnen, het is inderdaad veel bestuderen, fijnknijpen, in de mond stoppen, er weer uit halen en op de grond gooien...
    Toetje krijgt hij altijd (griekse yoghurt of fruit), fruit eet hij zelf en yoghurt geef ik hem (tja, ook hier mag dat met een toetje dus wel :p)

8. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier at ze vanaf 6 maanden al stukken en zelf dus het bestuderen hebben we al veel eerder gehad.

9. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Hier precies hetzelfde.

10. Amethist

Amethist Niet meer actief

Wij zitten alles bij elkaar zo'n 30 minuten aan tafel denk ik. Mijn dochter eet meestal zelf met de handen. Macaroni enzo wil ze wel steeds vaker zelf scheppen, maar dat lukt alleen nog met hulp. Mijn zoontje voeren we nog. Naderhand krijgen ze allebei nog wat (turkse of griekse) yoghurt. Ze krijgen de yoghurt altijd, ook als er slecht gegeten is. Ik houd niet van straffen en al helemaal niet met eten en bovendien ben ik van mening dat een kind ook wel eens geen trek mag hebben in warm eten (heb ik zelf tenslotte ook wel eens) en dat het m.i. een beetje raar zou zijn om dat te bestraffen met geen toetje.

11. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Dat hangt er vanaf.. soms tafelenen we en dan zitten we tot een uur aan tafel. De kinderen gaan dan tussentijds wel van tafel om even te spelen (tussen de hoofdmaaltijd en toetje in) en meestal eten we gewoon met z'n allen en dan zitten we een klein half uurtje aan tafel. Hier is een toetje (volle Franse kwark voor 2 jarige en yogi voor bijna 4 jarige) onderdeel van de maaltijd. Wij eten vaak nog wat fruit na.

Beide kinderen eten zelf en afhankelijk van de maaltijd hebben ze geen, een beetje of een beetje meer hulp nodig. Dochter (2) wil eigenlijk helemaal niet geholpen worden en zoon moet eigenlijk niet geholpen worden maar wil nog wel eens erg treuzelen (laat zich erg afleiden).

12. Marlous28

Marlous28 Fanatiek lid

5 mei 2010
    2.645
    0
    36
    Twente
    Wij zitten gemiddeld een half uur aan tafel. Soms wat langer, soms wat korter. Is maar net op wat voor manier dochterlief zin heeft om te eten. Of met de handjes, zelf prikken met een vorkje of gevoerd worden. Toetje krijgt ze wel altijd aangeboden maar ze heeft er niet altijd zin in direct na het eten. Dan krijgt ze het wat later.

13. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Bedankt allemaal voor de reacties!

Die hoeveelheden ansich maak ik me niet zo druk over hoor, ik denk maar zo; als ze honger heeft, dan eet ze wel meer of laat ze het wel horen.
    Ik denk dus dat we gewoon een langzame eter hebben en hoewel ik zelf ook niet heel snel eet, is 3 kwartier wel even wennen ;)

Dat met die stukken, dochter krijgt hier ook al stukken vanaf 6 maanden. Niet uitsluitend, maar toch toen al mee begonnen, ze mag alles zelf doen en ontdekken. Denk dus niet dat dat 't hier is.

Deel Deze Pagina