Op 1 januari eindigt mijn contract, ik ben dan 32 weken zwanger. Ik heb een aantal vragen over het zwangerschapsverlof. - waar moet ik deze aanvragen? - wat is de hoogte van de uitkering? - moet ik ww aanvragen? Hartelijk dank, Robijn
Beste Robijn, Je hebt een aantal vragen over je recht op uitkering per 1 januari. - het zwangerschapsverlof. waar moet ik deze aanvragen? Je vraagt de zwangerschapsuitkering aan vanuit het laatste inkomen dat je had. Is dit je salaris van de werkgever? Dan vraagt de werkgever het voor je aan. Is dit een WW-uitkering? Dan kun je de uitkering telefonisch bij UWV aanvragen. - wat is de hoogte van de uitkering? UWV kijkt naar het inkomen dat je verdiende bij je laatste werkgever. Het gaat dan om een periode van een jaar, die eindigt op de voorlaatste maand of vier weken voor je verlof. Hoe dit voor jou uitpakt is afhankelijk van de ingangsdatum van je verlof. - moet ik ww aanvragen? Deze keus maak je zelf. Je vermoedelijke bevallingsdatum valt binnen 10 weken na het einde van je dienstverband. Vanuit dit dienstverband kun je dan aanspraak maken op een zwangerschapsuitkering. Een WW-uitkering aanvragen is voor het recht op zwangerschapsuitkering in jouw situatie dus niet nodig. Actuele informatie over de zwangerschapsuitkering vind je hier. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare