Toxoplasmose

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Daantje84, 30 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Daantje84

Daantje84 Actief lid

25 sep 2007
    159
    0
    0
    in t mooie twente ;-)
    Hallo!

Ik weet niet of dit al eerder aan bod is geweest, dus om het zekere voor het onzekere te nemen, vraag ik het maar.

Mijn vriend en ik (nou ja, eigenlijk ik hihi) hebben 3 katten die binnen leven. Dit betekent 2 kattenbakken. Zoals bijna elke (net) zwangere vrouw weet, is dat je de kattenbak niet mag schoonmaken.
    Nou komt mijn probleem: ik maakte altijd zelf de bak schoon, ik hou altijd zelf bij wanneer de bakken moeten, dat soort dingen. Mijn vriend daarentegen zou volgens mij na een week nog niet merken dat de bak echt moet worden schoongemaakt. Kortom, hij moet de bakken nu wel schoonmaken, maar zal daar absoluut niet zelf aandenken en hij heeft er vaak na een dag hardwerken ook geen zin in. Ik vind natuurlijk dat het gewoon moet, en doe het dan zelf wel. Maar ja, ik zit wel met die toxoplasmose in mijn achterhoofd.
    Kan ik iets doen ter voorkoming van (hoewel ik wel verwacht dat ik zelf al lang geleden ben besmet met de parasiet).
    Ik ben net aan het begin van mijn 6e week en ben nog niet bij de huisarts geweest, heb het dus ook nog niet aan mijn eigen huisarts/verloskundige/gynecoloog kunnen vragen.
    Ik hoor graag van een van jullie.

Groetjes Danielle

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Danielle,

waarschijnlijk ben je inderdaad al immuun voor die parasiet, maar ook een bloedtest kan je er geen echt uitsluitsel over geven. Dat is het lastige van die toxoplasmose. Als je toch de kattenbak gaat verschonen doe handschoenen aan en zorg ervoor dat de zak waar het inzit, niet open kan scheuren. Ik denk dat je dan best die bak kunt verschonen, want een besmetting gaat niet door de lucht. Het is daarbij ook een preventieve waarschuwing die we geven. Het is niet zo, dat als je het wel doet er direct iets ergs gebeurd.

Groetjes Brigitte

3. Daantje84

Daantje84 Actief lid

25 sep 2007
    159
    0
    0
    in t mooie twente ;-)
    Dus even 'simpel' gezegd: zorgen dat ik geen contact heb met het vuile kattengrit en de ontlasting en hoe dan ook (wat ik altijd al deed natuurlijk) goed mijn handen wassen enzo.
    Ik doe mijn best om mijn vriend de bakken toch zo vaak mogelijk zeglf te laten doen, en ik uitzonderlijke gevallen verschoon ik de bakken.
    Dank je wel voor je reactie

Groetjes Danielle

Deel Deze Pagina