Goedemorgen, Je leest weleens hier en daar dat vanaf een bepaalde week je man het hartje van de baby zou kunnen horen d.m.v. bijvoorbeeld een lege wcrol op je buik te zetten. Ik vraag me af vanaf welke week dit mogelijk is. De andere vraag: gisteravond heb ik zomaar ineens last gekregen van mn rug, het schoot er echt in. Het zit aan in de onderrug en dan in mn linkerzij. Het duurde zo'n kwartier, ik kon niet zitten, niet liggen... daarna zakte het langzaam af. Nu vanmorgen reed ik naar mn werk en schoot het er weer in... Een paar weken geleden heb ik dit 's nachts gehad, duurde ook zo'n kwartier tot een half uur en kon toen ook niet liggen blijven... Hebben jullie enig idee wat dit zou kunnen veroorzaken? Groetjes Miky
Hoi Miky, Vanaf 30 weken zwangerschap kan je inderdaad het hartje horen met een wc-rol of keukenrol. Soms is het lastig door bijvoorbeeld de ligging van het kindje. Let erop dat je de rol niet aanraakt met je handen in verband met de geleiding van het geluid. De pijnklachten. Dit is waarschijnlijk bekkenpijn. Het bekken wordt beïnvloed door hormonen, om een bevalling mogelijk te maken. Soms kan door een bepaalde houding of langdurige houding een stekerig/zeurderige pijn optreden in je onderrug die doortrekt naar boven en/of beneden. Soms kan zelfs even een zenuw afgeklemd worden, en dat je dus even geen andere houding kan nemen ivm pijnklachten. Probeer een andere houding te zoeken, niet lang in dezelfde houding zitten, staan of liggen en bij belemmering in je dagelijkse doen even contact opnemen met je huisarts. Succes, groetjes, Japke
Bedankt voor je antwoord. Ik zal het zeker in de gaten houden, mocht het vaker gebeuren dan ga ik er even mee heen.