Woningsituatie kan wèl een reden zijn voor een indicatie voor het ziekenhuis.... Bij m'n zus was dit bijvoorbeeld het geval. Zij moest thuis ook drie trappen op en die waren zó steil (Amsterdam-Oud West) dat ze haar in geval van nood nooit met een brancard vanaf hadden gekregen. Daarom mocht zij niet thuis bevallen. Zolang je zelf geen trappen kunt lopen en de trappen te steil of smal zijn voor brancards e.d. kunnen ze je wel degelijk langer in het zkh houden.
sascha had ook in het vruchtwater gepoept, maar ik mocht om 16:00 uur weer naar huis.( was 10:10 uur bevallen)
18.16 bevallen in het ziekenhuis en om 21.15 was ik weer thuis! Wilde niet langer blijven! gehecht, gedouched, beschuitje en hoppa naar huis!
Ja, die kant op gedacht kan het logischerwijs wel invloed hebben, omdat ze je er dan in het geval van nood niet weg kunnen krijgen. Maar ANDERSOM, als je al in het zh bent en je naar huis moet, zal het ze worst wezen hoe jij woont. Dan ga je maar naar een vriendin of familie, is dan de gedachte, als je de trap niet op kunt. Dus dan heeft je behuizing geen invloed op je ontslag uit het zh.
Overigens ben ik om 06:08 uur 's morgens bevallen en om 10:30 uur zat ik thuis aan de koffie en beschuit. Na een bevalling zonder complicaties ontslaan ze je als je BD en je waardes goed zijn en nadat je hebt kunnen douchen en vooral plassen (belangrijkste criterium).
Misschien iets om aan te stippen voor de dames die onverhoopt langer in het ziekenhuis moeten/willen blijven: Ik hoorde onlangs van een vriendin die met een geplande keizersnee is bevallen, dat zij haar ziekenhuis-opname had kunnen verlengen, als hun kindje nog niet mee naar huis had gekund. Zij had zwangerschapssuiker en het duurde een poosje voordat het kindje stabiel was en goed dronk. Tegenwoordig mag je na de bevalling 6 dagen in het ziekenhuis blijven (voorheen was dat 7)-> mits er plek is uiteraard. MAAR de meeste verzekeraars vergoeden op verzoek 10(!) dagen. Daar moet je dan wel zelf achterheen op het moment dat het zover is, maar als je dan wellicht samen met je kindje naar huis zou kunnen gaan, is dat het wel waard! Ikzelf ben zwanger van een kindje met een hartafwijking. Hij zal waarschijnlijk opgenomen worden op de baby-IC en wanneer hij naar huis kan/mag is nog maar de vraag. Daarom heb ik bij mijn verzekeraar vooraf geinformeerd of het klopte wat mijn vriendin me vertelde, en dat is het geval: ik mag maximaal 10 dagen in het ziekenhuis blijven (mits er plek is). Ikzelf ben verzekerd bij Univé.
Ik heb 2 nachtjes doorgebracht in het ziekenhuis. Helaas omdat ik niet kon plassen. Dit kon ik ook nog niet na 2 dagen, maar omdat ik zo graag naar huis wilde, mocht ik met katheter naar huis..... (kon trouwens na 3 dagen thuis weer plassen)
Na een behoorlijk gecompiceerde bevalling mocht ik gelijk naar huis. Zoonlief was er om 20.03 en ik was 0.30uur thuis. Ik heb veel bloed verloren en kreeg een half blauw jochie meer naar huis. Achteraf vond ik dat best vreemd (dat we naar huis mochten). Maar ik had er al eentje lopen dus misschien dachten ze dat ik genoeg ervaring had.
Tnx voor jullie antwoorden! Ik hoop dat ik ook na een paar uurtjes naar huis kan/mag. En inderdaad, ik hoef die trappen maar 1 keer op dus dat doen we dan gewoon rustig aan.