Hallo moeders, Zit tot nu toe steeds bij zwangertopics, maar zag nu pas deze topics Leuk om ook eens wat ervaringen uit te wisselen over de oudste! Onze oudste dochter is bijna 4 jaar en heeft een (vinden wij) uitvoerig bedritueel. Het ritueel is: naar boven gaan, tanden poetsen, omkleden, voorlezen, liggen en aaien over de bol en dan weg. Bij elkaar duurt dat een half uur tot drie kwartier. Best lang als je je bedenkt dat nr. 2 er aan komt over een paar weken, dan moeten er twee naar bed gebracht worden! Mijn vraag aan jullie is: hoe lang is jullie ritueel met de oudste?
Mijn oudste is ook vier dan heb ik nog een van 2,5 en een beeb van ruim 2 maanden. Ons ritueel duurt ongeveer een uur. Douchen, tandenpoetsen, voorlezen, nog even kletsen en dan slapen. Wij brengen ze wel met zijn tweeen naar bed. En de jongste slaapt meestal al dan.
ritueel kan hier ook wel een half uur per kind duren. eerst die van 4: tandjes, wc, voetjes masseren (slapen ze beter), bed, verhaaltje, en een kletsje. dan die van 5 1/2: kletsje, voetjes, verhaaltje, tandjes, wc, bed. en de jongste (9 maanden) fiets ik er zo'n beetje tussendoor. maar die is niet zo uitgebreid: voeding, luier, slaapzak, bed. soms probeer ik stiekum wat van het ritueel af te snoepen (als ik bv moe ben) maar eigenlijk werkt dat net. dan komt de oudste nog tig keer naar beneden, en mijn middelste roept me nog tig keer naar boven. zelf de kleinste dingen zijn dan toch belangrijk.
Hier ook een half uur.we stoppen ze beidde in bad,dan pakt elk van ons 1 kind en dan tanden poetsen ,pyama aan,voorlezen gebeurt weer samen,slokje water,kusje en naar bed.
Hier duurt het ook ongeveer een half uur Ik laat ze tanden poetsen en doe de pyama's aan naar de wc toe en dan naar boven. Papa legt ze neer en leest een verhaaltje voor .
Mijn zoontje is 19 maanden en geeft nog helemaal niks om voorlezen. Wel is hij gek op een warme douche of een lekker bad! Dat duurt ongeveer een kwartier tot half uurtje, daarna pyamaatje aan en dan mag hij nog even naar beneden, een kwartiertje spelen, dan tandjes poetsen en dan naar bed met een knuffel en een kus en dan is het goed. Zijn we ook een uurtje mee bezig maar het gaat prima en om 19.30 begint onze avond!
Bedankt voor de reacties! Zo te zien varieert het tussen half en een heel uur bij iedereen. Ben blij dat te lezen, dacht dat wij er echt veeeeel te lang over deden. Wij hebben vrienden die hun kleine binnen 10 minuten op bed hebben en daar heb ik altijd met verbazing naar zitten kijken! En ik dacht dus dat wij wat verkeerd deden... Misschien komt het wel omdat die vrienden van ons kleinere kinderen hebben. Die 'eisen' nog niet een verhaaltje enzo. Heb het er met mijn vriend over gehad (hij was ook erg nieuwsgierig naar de reacties hier) en we gaan proberen 20 a 30 minuten ervan te maken. Maar als het teveel stress kost bij onze dochter dan gaan we er natuurlijk ook niet moeilijk over doen.
Hier duurde het altijd ongeveer een half uurtje, maar sinds kort is meneer zo ontzettend druk als het bedtijd word. Poe Poe, boekjes opruimen, nog even op zijn gemak plassen, dan weer een slokje drinken, uuhh dan schiet hem te binnen dat er nog een knuffel op de bank lig, en dat zijn hamsterhok nodig op een ander tafeltje moet staan lekker tijdrekken dus Merk wel dat je het ritueel moet aanhouden, want als we 1x iets omdraaien of anders doen is hij gelijk van slag..
hoihoi, hier ligt ze binnen een kwartier in bed, uitkleden, wassen, tandenpoetsen, lnaar bed. Soms nog een verhaaltje maar niet altijd. Mijn dochter is gek op dr bed, dus ze gaat graag slapen! (nog wel)
op dit moment duurt het bij ons ruim 1,5 uur:S (oke even de tijd niet meerekenen dat we hem weer in bed uit bed in bed uit bed doen) we gaan om kwart voor 7 hem douchen. 7 uur pyama aan doen. tanden poetsen nog even een slokje drinken en dan naar bed. Maar sinds dat hij in het grote bed ligt zijn we tot 9 uur bezig om hem te laten slapen in bed uit bed in bed uit bed:S (iemand tips?)
Bij ons duurt het vaak ook zo lang, ik vindt het heerlijk. Lekker in bad tutten, tandenpoetsen enz enz. Mocht het zo zijn dat we weinig tijd hebben omdat het b.v al laat is dan gaat ze onder de douche, maar dat vindt ze gelukkig ook niet erg. En de kleine die op komst is doen we er gewoon tussen, heerlijk dat tutten vindt ik 1 van de mooiste momenten op een dag op de ochtend na want zo'n dikke knuffel smorgen's daar geniet ik nog het meeste van
Goh, wat leuk om te lezen dat jij er zo van geniet! Ik ervaar het nl. juist als negatief en zou er veel voor over hebben om het te ervaren zoals jij. Ik ben gewoonweg te moe 's avonds en wil zo graag wat tijd ook voor mijzelf na een dag werken of een dag met de oudste spelen. Misschien dat jou kindje, ondanks het lange ritueel, toch nog wel bijtijds er in ligt en je genoeg tijd overhoudt voor jezelf? Bij ons begint de avond voor onszelf pas rond half 9.
Hallo,mijn dochter is 4,5 en we doen er ongeveer 10 min over... Ik lees niet altijd voor,maar als ik voorlees doen we er 5 min bovenop. we eten meestal 5 uur,half 6 sesamstraat kijken,dan nog even spelen of douchen en rond 10 voor 7 tanden poetsen ,wc pyjama aan en naar bed..als ik geen verhaal voorlees is het gewoon instoppen kusje,knuffeltje en licht uit,ze slaapt altijd gelijk gelukkig!
hier is het badje in, tanden poetsen samen knuffelen in de zetel, kort stukje lezen bedje in kus op de bol en slaap lekker. duurt idd lang maar ik ga het niet inkorten als de 2de er is dit is ons momentje samen en dat moet zo blijven vind ik. papa is er ook nog.
Hier gaan ze sinds de jongste 8 maand is gelijktijdig naar bed... oudste drinkt nog wat terwijl de jongste de laatste bv krijgt, dan omkleden, dan tandenpoetsen dan allemaal op het bed van mn dochter en lees ik voor en dan geven ze elkaar een kus, leg ik de jongste in bed, dan ga ik terug naar de oudste krijgt die nog een kus en dan ben ik weg. In bad gaan ze 3x per week, die dagen zorg ik dat we wat eerder eten en het makkelijk eten is (macaroni, ovenschotel zulke dingen) Al met al duurt het een klein half uur. en is het om 19.15 bijna altijd stil. Is niet mn meest favoriete moment maar heb er zeker ook geen hekel aan... omkleden vind ik niet zo wauwie maar het voorlezen en dat ze elkaar spontaan een nachtkus geven zijn momenten die ik echt wel koester.