Dag Mamas Ik ben van plan om uitsluitend 6 maanden bv te geven en daarna met het introduceren van vast voedsel, fruithapje/groentjehapje Geef bv op verzoek en ik vroeg me af hoe jullie het hebben aangepakt. Vroeg me toch een paar dingen af: -Wordt t dan wel een beetje op schema of blijven geven op verzoek? -En eerst borstvoeding geven daarna het fruithapje/groentenhapje of op dat moment niet meer de borst aanbieden? -Gaven/geven jullie als ontbijt een papje in de morgen (granen met bv) -Voor het slapen gaan ook een papje?
Hier met 6 maanden begonnen. Borstvoeding op verzoek blijven geven. Eerst 1 soort hapje per dag op de replay methode, dus een aantal zachte stukjes van bijvoorbeeld bloemkool,wortel,peer,banaan ect en dan zelf laten ontdekken. Is niet erg als er op het begin weinig in gaat.tot 1 jaar is borstvoeding de hoofdvoeding en de rest bijzaak. Als dat goed gaat uitbreiden naar 2x een hapje per dag bij smorgens fruit en smiddags groenten en evt aardappelen/pasta/rijst. Rond 8 maanden zijn we begonnen met ook brood te geven smorgens en een maandje later ook smiddags (dus 4x per dag iets) Hier "pas" met 11 maanden met vlees en broodbeleg begonnen aangezien ze hier dus stukjes krijgen EN het ook goed moeten kunnen kauwen.op het begin dunne reepjes kip en wat gehakt. Vanaf ongeveer 1 jaar krijgen ze smiddags ook een tussendoortje:rozijntjes,rijstwafel, koekje of wat extra fruit of groenten. Water bij de maaltijd vanaf 1 jaar.op het begin dronk ze maar weinig maar nu (1 1/2 jaar) zo'n 600ml per dag.en dan nog 2x borstvoeding.water is echt iets waar je aan moet wennen.hier krijgen ze niet veel anders,soms wat sap of thee en de oudste 1x per dag melk (jongste niet ivm kma) Toetjes kreeg mijn oudste trouwens vanaf 11 maanden,Griekse yoghurt of kwark zijn favoriet. En als laatste, pap word hier nouwelijks gegeten en daarom zijn wij er met de kinderen ook niet mee begonnen,Brood is ook een goed ontbijt.
Ik gaf trouwens het tussen 2 voedingen in want vlak na een voeding hadden ze er geen interesse in en vlak voor een voeding dronken ze minder en waren ze te moe voor iets nieuws
Bij onze dochter gaf ik met 6 maanden geen bv meer, maar ik gaf de bijvoeding ongeveer een uur na de fles. Dan zitten ze niet meer vol van de melk en hebben ook nog geen erge honger.
S is nu 5,5 mnd en sinds een paar weken krijgt hij af en toe een hapje. In het begin maar een paar keer per week als het zo uit kwam en de laatste dagen 1x groente en 1x fruit. Ik geef het als hij goed wakker is en nog niet al te hongerig. Na het hapje krijgt hij nog de borst en die drinkt hij ook nog goed leeg. Hij vind het heerlijk en ik verbaas me over hoe veel hij lust: gisteren een kwart courgette (gekookt en gepureerd) en een fruithap van een kwart banaan, een stuk of 8 blueberries en een paar frambozen. Alles schoon op! Als hij wat stabieler kan zitten krijgt hij ook stukjes fruit en groente (en ik pureer het niet zo glad als de potjesfabrikant dat doet, dus er zit nog aardig wat structuur in).
Hier ook begonnen met bijvoeden maar er gaat nu (met 8 mnd) nog steeds weinig naar binnen. Het is puur kennismaken met smaken en structuren en vervangt nog weinig tot geen melkvoeding. Pas rond het jaar ga je wat meer naar met de pot mee eten. Qua schema, die heb ik niet. Alles is op verzoek en komt zoals het komt. Als ze slaapt slaapt ze bijvoorbeeld, ik maak niet wakker omdat ze anders iets overslaat oid. Dat valt later wel weer in te halen. Bijvoeding bied ik aan na een borstvoeding of 1 tot anderhalf uur na een voeding net zoals t komt. oh en pap moesten ze hier allebei niet en mengt ook niet met bv.