Hoi, Mijn zoontje van 8 weken heeft reflux. We hebben nu maagzuurremmers. Maar ik vraag me af wanneer het spugen minder wordt. De muugzuurremmers helpen daar tenslotte niet tegen. Is het waar dat het spugen pas minder wordt als ze zitten? Mijn zoontje spuugt rechtop namelijk net zoveel als liggend:S
Bij mijn zoontje was fles indikken en bedje schuinzetten voldoende. Maar met een maand of 9/10 ben ik gestopt met verdikken en dat ging goed.
Als ze 1 jaar oud zijn moet het maagklepje volledig kunnen sluiten. Maar gedurende dat eerste jaar moet het in principe steeds beter gaan, deels door de anatomische ontwikkeling, maar ook omdat de baby dan steeds minder melk krijgt en meer vaste voeding.
Jongste heeft verborgen reflux, dus spugen doet ze nauwelijks, maar de reflux zelf is nog wel aanwezig. Doordat ze veel zit en staat en grotendeels vast voedsel eet, hebben we ruim een maand terug de medicatie af kunnen bouwen, maar ik dik de flesjes nog steeds in. Doe ik dat niet, dan gaat het mis. Ook bij gestoei, (mijn man wil nog wel eens vergeten dat ze niet ondersteboven moet hangen ), merken we nog wel regelmatig dat ze er nog niet overheen is. Hier ws wel wat erfelijk belast: mijn man slikt dagelijks maagzuurremmers vanwege heftige klachten met maagzuur.
Wij zijn vorige week met de flessen gestopt, hij had het indikken niet echt meer nodig omdat hij kleinere flesjes begon te drinken sinds 2 maanden en daardoor minder last, maar ik heb tot vorige week de flessen voor de zekerheid ingedikt. Het is hier geleidelijk gegaan.
Wij zijn rond de 9 maanden gestopt met nexium, het spugen werd toen ook minder. Reken op ergens tussen je 6 maanden en een jaar, dat vertelde de kinderarts ons. Oja, bij mijn zoontje was er ook geen verschil of hij lag of rechtop gehouden werd, bedje scheef etc hielp bij hem niks.
Het ligt eraan. Sommige kindjes met 6 maanden, andere met 9 en meestal uiterlijk met 12 maanden. Een heel klein percentage tot een maand of 18. Dan zijn vrijwel alle kindjes eroverheen.
Mijn dochter had tot ong 8 maand last haar (verborgen) reflux. Maar nu. Merk ik nog stteds dat het niet helemaal over is al heeft ze er geen last van. Zo kan ze nu soms zo het drinken eruit gooien, bij hard huilen komt het eten zo weer omhoog.... Ze is nu 19 maand! Hier is het maagklepje dus volgens nog niet helemaal dicht maar gelukkig geen medicijnen meer nodig sinds dat ze 1 jaar is
Wij hebben tot 14 maand medicatie gegeven, begonnen met zantac, daarna motilium bijgegeven en nog later zantac vervangen door omeprazole. Vanaf 14 maanden geleidelijk beginnen afbouwen. Wij hebben tot 16 maand zijn melk ingedikt. Tot 16 maand gaf hij ook nog terug, niet enkel melk, ook water en soms zijn vast voedsel. Het is wel beginnen beteren nadat hij zich recht kon trekken...hoe meer hij rechtop stond en liep hoe minder hij teruggaf. Hij wordt volgende week 2 jaar, maar hij durft nog heel af en toe terug te geven.
Hier werd het na een jaar minder, en naar het tweede jaar toe ging het langzaam over. Maar het spugen gaat nog steeds erg makkelijk, zeg maar.
Mijn middelste kreeg er minder last van toen hij vast voedsel kreeg. Rond een jaar waren de meeste klachten verdwenen en stopten we met indikken van de melk. Maar nu nog heeft hij wel eens dat hem wat omhoog komt. (is bijna 2,5) Vind je ineens een prutje op de grond. Maar daar heeft hij verder geen last meer van.
Tot 9 maanden elke dag 10 mg Nexium gebruikt, daarna afgebouwd. Met 10 maanden volledig eraf. Toen hoefden we ook meer in te dikken.
Vanaf 11 maanden de nexium/motilium gaan afbouwen. Wel nog een tijdje gemerkt dat voeding nog snel naar boven kwam af en toe. Maar daar had ie geen last meer van gelukkig Hij kreeg (krijgt) borstvoeding dus indikken of speciale voeding was niet nodig
Succes alvast! Het spugen is voor zowel kind als ouder erg vervelend. Hier is het spugen minder geworden sindsdien we met vast voedsel zijn begonnen. Toen we zijn overgestapt op Opvolgmelk nr. 2 zijn we ook gestopt met de flessen indikken en dit gaat prima. De enige keren wanneer hij nog spuugt is wanneer hij geen boertje heeft gelaten en dan alweer vanalles gaat doen. Of wanneer hij op zijn buik ligt. Hij is een echte buikligger en alles waar hij op ligt word minimaal 1 keer bespuugd helaas. Speelt hij een half uur op zijn rug gaat het prima maar zodra hij op zijn buik ligt spuugt hij altijd wel een keertje. niet hele flessen maar het is toch vervelend.
Mijn smurfje heeft verborgen reflux. In overleg met het cb en de ka zijn we met 4 maand begonnen met bijvoeding en sindsdien gaat het stukken beter (let op!!! Dat t voor mijn meisje werkt, betekend niet dat dat altijd zo is!!! Bij sommigen kan het ook erger worden!!!) We mochten met 5 maanden de medicijnen zelfs al laten staan! Flessen worden nog wel ingedikt met jbpm, maar verder heeft ze eigenlijk geen last meer.