Hoeveel slaap is normaal?

Discussion in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' started by Elegance, May 17, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Elegance

Elegance VIP lid

Nov 13, 2008
    5,478
    2
    38
    Hallo,

Ons mannetje is nu 6 weken, maar is zoveel wakker overdag.. we leggen hem bewust niet in de box omdat we vinden dat hij daar voorheen nog te klein voor was en we een duidelijk onderscheid willen maken in bed is slapen en box is spelen..

Hij meld zich nog iedere keer om de 3 uur voor de fles... hij krijgt dan 120 cc.. sinds deze week hypo allergeen omdat de huisarts vermoedde dat hij een koemelkallergie aan het ontwikkelen was. Hij heeft veel uitslag.. Ook snachts komt hij maar heel soms om de 4 uur..

na de laatste fles van 11 - half 12, kun je hem netjes in bed leggen en slaapt hij zonder huilen, ook na de fles van 3 uur en 6 uur.. maar als het tegen 8 uur is wordt hij wakker en is hij klaarwakker..

we knuffelen dan, leggen hem vaker in de domoo zodat hij wat kan rondkijken tot na de fles van 10 - 11 uur.. maar dan blijft hij wakker.. pas tegen de middag valt hij weer in slaap.. ook al laten we hem heel lang in bed liggen huilen en brengen we hem wel de speen.. hij blijft wakker...

hetzelfde gaat ook op voor de avond.. als hij zijn middagdutje gedaan heeft en de fles van 17 - 18 uur heeft gehad, blijft hij wakker en wil hij niet slapen... als hij maar in de buurt is van ons.. meestal in de domoo, soms in de box, maar de box vindt hij ook niet fijn.. na de fles van 20 -21 uur is hij nog steeds wakker en blijft hij wakker tot een uur of 22 - 23 uur en dan pas valt hij langzaam in slaap..totdat we hem in bed leggen en dan is meneer weer klaarwakker.. en dat blijft hij dan ook tot hij de fles van 23 krijgt..

een heel verhaal.. maar we vinden dat hij echt teveel wakker is voor een baby van 6 weken.. hij huilt, vinden wij, niet veel zolang we hem niet in bed leggen maar ergens bij ons in de buurt is..
    we willen hem juist niet in bed leggen en iedere keer eruit halen, dus laten we hem meestal ook liggen in bed en geven we hem alleen zijn speen...

pakken we het dan totaal verkeerd aan? of hebben sommige baby's gewoon echt weinig slaap nodig? zodra we merken dat hij met zijn ogen gaat draaien of echt in slaap valt brengen we hem altijd naar bed..

Alvast heel erg bedankt voor je reactie..

2. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Staff Member

Mar 9, 2010
    2,192
    5
    38
    Hoi Elegance,

Hij slaapt inderdaad wel weinig voor een baby van 6 weken.

Het is moeilijk om op afstand te beoordelen waar het aan zou kunnen liggen, maar ik wil wel een poging doen.

Wat zou kunnen is dat je zoontje zich veilig en beschermd voelt als hij dicht bij jullie is. Zodra je hem dan weer in bed ligt en "alleen" laat, is die veilige haven weg, en gaat hij huilen. Als je hem die veiligheid geeft en hem dicht bij je houdt als hij daar behoefte aan heeft, zal hij zich van lieverlee steeds veiliger gaan voelen, en ook gaan slapen als hij alleen is. Hij zal dan een beter ritme krijgen.

Het zou ook kunnen dat hij teveel prikkels krijgt overdag. Is het druk in huis, of veel geluid bijvoorbeeld?

Hoeveel voedingen krijgt hij nu dan, en hoe zwaar is hij? Heb je zelf het idee dat hij jeuk heeft door de uitslag? Zijn allemaal dingen die mee zouden kunnen spelen.

Ik hoor snel van je.

Groetjes Adrienne

3. Elegance

Elegance VIP lid

Nov 13, 2008
    5,478
    2
    38
    #3 Elegance, May 17, 2010
    Last edited: May 17, 2010
    Hallo! Super bedankt voor je snelle reactie :)

als volgt :), in huis is het vrij stil op tv of radio na, niks bijzonders dus..
    afgelopen 2 weken heeft mijn man vakantie gehad en zijn we er smiddags vaak op uit getrokken rond dezelfde tijd.. meestal een lange wandeling of langs schoon/ouders of dergelijke.. Onderweg slaapt hij meestal, maar bij thuiskomst begint het.. Ook al als we alleen een stukje zijn gaan wandelen en hij rustig geslapen heeft.. zijn dat dan al teveel prikkels?

huilen over het algemeen doet hij vrij weinig, hij geeft naar mijn mening zoals jij het uitlegt meer aan om gewoon bij ons te willen zijn.. juist omdat hij in mijn armen eerder slaapt en stil is en als ik hem dan in bed leg wordt hij wakker en begint het feest.. ik overwoog vorige week een draagzak te kopen..

vorige week kreeg ik het vermoeden dat de uitslag heel erg jeukte omdat hij met zijn vingertjes in zijn wangen en gezichtje kneep.. dat doet hij nu niet meer en er is wel nog veel uitslag te zien, maar dat lijkt ook rustiger..

nu krijgt hij voedingen om de 3 uur.. heel soms wordt het 4 uur.. dat zijn soms 7 of 8 voedingen.. ongeveer 6 - 9 - 12 - 15 - 18 - 21 - 24 - 3 uur.. dat kan al eens een uur verschillen als hij 4 uur ertussen heeft..
    hij krijgt 120 cc per fles, hypo allergeen.. (sinds zaterdag krijgt hij deze hiervoor kreeg hij de nutrilon normaal) soms laat hij een bodempje staan van 10 cc, dan dwingen we hem die niet meer te drinken.. Ik weet niet of je het kent, maar hij krijgt druppeltjes tegen darmkrampjes van sab simplex, dit krijgt hij al vanaf het begin en nu voor iedere fles omdat we van voeding zijn gewisseld..

vorige week op het cb was hij bijna 4300 gram, zal nu tegen de 4,5 kilo zijn neem ik aan.. ( hij kwam 200 gram per week aan ongeveer).

we hebben net een half schepje nutriton bij de voeding gedaan om te proberen of hij zo niet ietsje langer slaapt en meer slaap krijgt..

Buiten dat weinig slapen hebben we het idee dat hij dik tevreden is zolang hij maar bij ons is.. maar we zijn zo bang dat we hem teveel gaan verwennen en we straks met een verwende baby zitten..

Het is misschien goed om te weten dat hij vlak na zijn geboorte een operatie heeft gehad.. ( ik wil er op het forum niet verder op ingaan ivm privacy) na de operatie was alles goed en is de band die ik met hem heb kunnen opbouwen pas veel later van start gegaan.. toen hij een halve week oud was begon het knuffelen pas een beetje.. ze hebben ons toen aangeraden he imn de kinderwagenbak te laten slapen zodat dat compacter voor hem zou aanvoelen.. daar slaapt hij nu nog steeds in.. snachts heeft hij het tot nu toe dan ook echt super gedaan!

Het is alweer een heel verhaal geworden en ik hoop dat je er een beetje uitkomt..

4. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Staff Member

Mar 9, 2010
    2,192
    5
    38
    Hallo,

Het is een heel verhaal, maar het wordt zo wel duidelijker. Hij groeit normaal, ook al krijgt hij meer voeding dan hij eigenlijk nodig heeft. Dus daar ligt het probleem niet.

Te veel prikkels houdt in dat er altijd veel lawaai in huis is, door andere kinderen en/of continu tv of radio. En dan niet op een normaal niveau, maar hard. Ik denk niet dat dat het geval is bij jullie.

De jeuk lijkt ook minder. Hebben jullie huisdieren? Een allergie kan ook een oorzaak zijn voor de uitslag.

Het middel tegen darmkrampen dat jij noemt ken ik niet. Is dat aanbevolen door een arts of niet?

Nutriton is tegen het spugen, dus denk ik eerlijk gezegd niet dat hij daar langer van slaapt hoor.

Het zou goed kunnen dat het te maken heeft met die operatie. Dat hij zich niet veilig voelt als jullie er niet zijn. Heb je er al eens aan gedacht om in te bakeren, dat kan hem een veilig en vertrouwd gevoel geven. Dit moet je dan met het Cb overleggen, die weten er alles over te vertellen.

Ik begrijp wel dat je bang bent om je kindje te verwennen, maar hem laten huilen in zijn bed is ook niet te doen. Een shirt van jezelf wat je hebt gedragen om zijn matrasje kan ook wel eens helpen, samen met dat inbakeren misschien een goede oplossing??

Succes hoor!!

Groetjes Adrienne

5. Elegance

Elegance VIP lid

Nov 13, 2008
    5,478
    2
    38
    Hallo hallo,

nogmaals bedankt voor je reactie!

We hebben wel 3 katten... ik moest wel even slikken bij het lezen van je bericht.. ik dacht dat een reactie op een allergie voor katten vooral op de luchtwegen slaat?

sab simplex is aanbevolen door de kraamhulp en het CB vond dit prima. Het is ook alleen te verkrijgen in duitsland.

we denken eraan om een puckababy aan te schaffen, ik weet niet of je het kent?
    vandaag voor het eerst de draagdoek geprobeerd, het was een super succes.. voor mij dan.. omdat ik zo even mijn handen vrij had en meneer toch een beetje sliep.. :)

We hebben een knuffel bij hem gezet, waar ik mee geslapen heb.. Het is ook zo dat als ik de hem in bed wil liggen hij een gigantische pruillip tevoorschijn kan toveren.. op zich heel lief, maar het laat duidelijk zien dat hij het niet fijn vindt toch? ik probeer er iedere keer maar niet naar de te kijken..

vandaag hebben we 150+5 gegeven om te kijken of hij dan niet langer dan 3 uur tussen de fles laat.. maar iedere keer komt hij precies op tijd na 3 uur.. hij schreeuwt het dan zo uit dat we het maar met moeite een beetje krijgen uitgesteld.. hij heeft een keer 30cc laten staan voor de rest drinkt hij alles op en spuugt hij niks terug.. maar als hij nu op 7- 8 voedingen zit van 150+5 krijgt hij toch veel te veel binnen? en overstappen op voeding voor hongeruge baby's werkt ook niet ivm de koemelkallergie..

Vandaag is hij weer veel wakker geweest, in de avond vanaf 17 uur tot 15 min geleden toen hij in de domoo in slaap viel..
    als ik hem nu naar zijn bed zou brengen zou het feest weer beginnen.. het is nu ook precies 3 uur geleden dat hij zijn laatste fles heeft gehad.. moet ik hem nu dan wakker maken of tot 12 uur wachten, dan zit er wel 4 uur tussen ( mocht hij dat uberhaupt halen) en meestal gaat hij na die fles wel goed slapen..

we weten het gewoon ook even niet.. we willen hem niet overvoeden.. en zouden willen dat hij de rust krijgt die hij ook nodig heeft.. en dat lijkt nu niet het geval..

Alvast heel erg bedankt voor je meedenken!

6. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Staff Member

Mar 9, 2010
    2,192
    5
    38
    Hoi hoi,

Ik heb wel eens meegemaakt dat een kindje onder de uitslag zat door een konijn dat binnen zat. Dat kindje had alleen maar uitslag waar geen kleding zat. Het klopt wel hoor, als je een allergie voor katten hebt, dat dat op de luchtwegen slaat.

Zo lang hij niet meer groeit dan 200 gram per week, zou ik me over de voeding niet druk maken. Doordat hij zoveel wakker is, kan hij wat meer honger hebben dan normaal. Dring niet aan om te eten, maar geef waar hij om vraagt.

Je zou hem kunnen laten slapen tot hij zelf komt na die voeding van 20.00 uur, maar hij ligt dan in de Domoo en dan mag je hem niet alleen laten, dus dan kun je zelf niet naar bed. Ik zelf zou hem naar bed brengen, en als hij dan wakker wordt de fles geven.

Heb je er al eens over gedacht om een afspraak te maken met een osteopaat. Die kunnen er soms voor zorgen dat een kind rustiger wordt. Je kunt er zo naar toe, en hoeft geen verwijskaart. Een goed verzekering vergoedt dat wel,

Een draagzak is prima, inbakeren kan ook fijn zijn.

Ik denk eerlijk gezegd zelf dat het te maken heeft met een stukje bescherming en veiligheid zoeken enerzijds, en een stukje slaapprobleem anderzijds Als je hem naar bed brengt, maak er een vast ritueel van, waar hij zich aan vast kan houden. Even knuffelen, muziekje, geruststellen, zachtjes praten, nog een keertje binnen lopen na 5 minuten, zodat hij weet dat je in de buurt bent. Breidt dan dan uit met steeds langer alleen laten. Structuur daarin is belangrijk.

Als je hulp wilt hierin, is het verstandig om die te zoeken. Een huisarts of bij het CB

Succes weer maar, Adrienne

Share This Page