Help extreme krampjes?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by ing87, Feb 19, 2019.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ing87

ing87 Actief lid

Jun 24, 2014
    202
    160
    43
    Mijn zoontje nu 6 weken, heeft gemiddeld 2 a 3 keer per dag extreme aanvallen van krampjes, begint vaak een uur na de voeding. Hij krijgt het dan uit, spartelen met zijn benen en armen. Niet te troosten. Dit houdt dan gemiddeld 3 kwartier aan.
    We zijn al begonnen met de hero comfort voeding, infacol al geprobeerd. Nu begonnen met de sab simplex. De drogist had ons ook een proefverpakking probiotica mee gegeven. Dit geven we nog niet omdat wel eerst willen kijken of de sab simplex werkt, anders weten we nog niet als de krampen minder worden waar het aan ligt.
    Kreeg ook al de tip voor de osteopaat.
    Pff wij weten het even meer.
    Wanneer zou de sab simplex moeten gaan werken.
    En iemand ervaring met probiotica??

2. Emma86

Emma86 VIP lid

Jun 25, 2012
    5,281
    2,232
    113
    Female
    Nederland
    Je zou nog cinababy kunnen proberen. Maar zou het eerst even aanzien. Snap dat het heel vervelend en zielig is maar die krampjes horen er helaas bij. Onze jongste heeft wel eens liggen gillen van 17.00 tot 22.00 uur :cry:
    Bij je nemen en zorgen dat het buikje lekker warm is, fietsen met de beentjes, eventueel op zijn buik leggen. Helaas kan je vaak niet heel veel doen, de darmen moeten gewoon wennen. Meestal neemt het na 6 weken langzaam af, het wordt beter.

Kan nog 1 tip geven, extra laten boeren. Niet halverwege de fles maar zodra de eerste slokken erin zitten en hij rustiger gaat drinken (vaak zijn ze bij de eerste slokken wat gulzig). Dan na 2/3 van de fles nog eens boeren en als hij klaar is nog eens. Hier hielp het toch wat.

3. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,959
    15,002
    113
    Uitgebreid de tijd nemen voor te boeren. Lucht wat er niet in zit kan niet vervelend doen. Wij zaten hier, ook vanwege reflux, half uur tot 45 minuten rechtop met onze dochter en rustig aan over dr rug naar boven aaien (niet kloppen, aldus de kz).

Boerpauze wil idd ook nog wel eens werken.

Assistente van de huisarts gaf hier als tip als basis lichte rooibos thee te gebruiken, bij ons werkte t niet maar daar was ook wel wat meer aan de hand.

In geen enkel geval venkelthee gaan gebruiken met de gedachte "baat t niet dan schaadt t niet" want dat is bij venkelthee in elk geval niet zo (en zo zijn er nog wel meer kruiden die niet zo onschuldig zijn voor kleintjes). Het is een oud middeltje waar vooral de oudere generatie nog wel eens mee wil komen, maar het risico bestaat daarmee dat je de darmwerking plat legt, dat is t stukje informatie wat vaak vergeten wordt (of hun helemaal niet bekend). Het zal misschien een kleine kans zijn, maar toch geef ik je de waarschuwing liever preventief mee.

Let ook eens op hoe je de fles bereid, doe je dit rollend of zachtjes roerend met een vork om zo min mogelijk lucht er in te krijgen of is daar nog winst te behalen?

Lees de reflux leefregels eens door, reflux is wel een andere tak van sport maar krampen en reflux gaan hand in hand met elkaar. Dus je komt daar ook tips tegen over flesbereiding, impulsbeperkingen, boeren, valse lucht, flessen etc. @Averlhach heeft in dr handtekening een link staan naar haar blog waar een aardige verzameling aan reflux tips in staan die je eens door kan lezen.

Welke fles/speen gebruik je? Wij hadden de dr browns flessen daar kregen we zo min mogelijk lucht mee.

Veelal zijn de krampjes t gevolg van darmrijping, met een week of 6-8 zit je aan t maximum. Kan best zijn dat t langzaam aan af gaat nemen.

Elke wijziging die je doet: andere voeding, johannesbroodpitmeel (is voor reflux), probiotica hebben de darmen 2 weken nodig om er aan te wennen voordat je t werkelijke resultaat hebt. Dat maakt t dus wat lastig met inschatten.

Wat ik al aangaf, wij konden op ons kop staan maar ze gilde vanaf de dag van dr geboorte tot dikke 6 weken oud gewoon 18-21 uur aan een stuk op een dag (en nacht) maar hadden hier verborgen reflux en wat na weken zoeken bleek een lactose intolerantie te pakken, daar kwamen we na een wanhoopspoging achter. Ik haal het niet echt uit je posting maar bij ons waren de verschijnselen van die lactose intolerantie een beetje als volgt:

Hoe we t ook deden ze bleef ladingen lucht vasthouden waar je als volwassene je afvroeg waar ze t vandaan haalde, dr kwamen winden uit wat onmogelijk leek met zo'n klein lijfje. Die flesbereiding kon t na heel wat controles onmogelijk wezen, valse lucht trok ze ook niet. We dachten uiteindelijk dat ze t inhapte met huilen (kansen genoeg tenslotte). Niet beseffende dat de darmen t zelf ook konden genereren als de voeding slecht afgebroken kon worden.

Vanaf de dag dat ze geboren was, na elke fles (eerste dagen deed ik nog bv en precies hetzelfde effect overigens) hele heftige krampaanvallen waar ook geen enkele verzachting voor was, ze was compleet ontroostbaar en verging echt van de pijn, je hoorde dr serieus 4 huizen verder (waren wel g label huizen, maar toch). Fietsen, wrijven, warm houden, vliegertje niks wat we ook maar konden bedenken hielp eigenlijk en we waren ook redelijk beperkt door dr reflux dus konden ook niet alles zomaar even proberen. Enige wat een beetje leek te helpen was sabbelen op een speen en daar werd echt als een malle op gesabbelt.

Wij (ouders) waren beiden probleem baby's waar t de flesvoeding betrof, de ene gilde moord en brand, de ander zat ontzettend verstopt. Alleen met de minste lactose was t probleem bij ons beiden ineens over.

Vandaar dat wij als noodgreep de voeding met de minste lactose gepakt hebben toen ze voor de zoveelste keer nagekeken was en we wederom niks wijzer werden. Vanaf de eerste fles van die voeding was t gedonder gelijk bijna volledig weg, 2 weken niks anders gedaan en de boel afgewacht en die aanvallen bleven weg. Voor de massa lucht hebben we na die periode uit ellende de infacol nog erbij gehaald, had m liever niet, maar toen was t enige wat we nog overhielden wat refluxklachten en verder een ontzettend zonnetje in huis ipv een luchtalarm.

Op jonge leeftijd doen ze alleen provocatietesten, wat ze ook bij vermoeden van kma doen, na zo lang lopen gillen mochten/mogen ze die van me houden. Als ze ouder is kan ze evt ademtest doen, dan is t ook makkelijker uit te leggen. Ga dr geen krampaanvallen geven als t nu onder controle is en ik dr ook niet uit kan leggen waarom ze die test moet doen.

Mocht je met de middelen die je nu gebruikt na 2 weken geen noemenswaardige verbetering zien en je kleine is nagekeken (arts/osteopaat), en heeft ook geen problemen en het ook niet via fles binnengekomen lucht kan wezen dan zou ik t in je voeding gaan zoeken. Dan kan je Frisolac overwegen, daar zit minder lactose in (geloof 6.2 gram per 100ml dat t was) en is lichter te verteren. Daar kregen wij destijds een vrolijk kind mee terug en dr neefje draait er ook een stuk beter op (die zat op nutrilon ha). Het is geen dieetvoeding maar je moet m helaas wel online bestellen dan wordt ie aan je apotheek uitgeleverd. (was aan huis toen wij m bestelden).

Lactose intolerantie bij een zuigeling is overigens vrij zeldzaam, zo is de theorie althans maar wij hadden ook een "gewone huilbaby" net als wel erg veel anderen dus helemaal geloven doe ik dat ook eigenlijk niet echt.

4. ing87

ing87 Actief lid

Jun 24, 2014
    202
    160
    43
    @Vero0504
    We gebruiken vanaf begin al de dr brown flessen, nu met de 2 speen omdat de 1 speen door de comfort voeding verstopt.
    Buikje wrijven, fietsen met de beentjes, krukje, krampjeshouding ( met de buik om je arm) alles proberen we. Roeren van de voeding doen we ook al.

Vandaag na een flinke onrustige nacht en veel na te lezen op internet gestart met probiotica naast de sab simplex.
    Zoontje is geboren dmv een keizersnede, en na het lezen dat baby's darmflora krijgen van de moeder tijdens de geboorte via het geboorte kanaal. Geloof ik, kijkend naar zijn extreme krampjes, dat hij daar waarschijnlijk iets in gemist heeft. Gaat het niet schaad het niet!
    Ook wanneer dit ook weinig effect heeft schakelen we een osteopaat is.

5. Celika

Celika Fanatiek lid

Jul 15, 2013
    1,893
    381
    83
    Female
    Dicht bij de zee
    Met 6 weken is ook een piek kwa krampjes en ontwikkeling van een baby daar kan hij ook erg onrustig van worden.
    Houd er wel rekening mee dat een baby 2 weken moet wennen aan iets.
    Bij de 1 werken de middeltje wel en bij de ander maakt het de krampjes juist erger.
    Wij hadden probiotica, sab simplex en infacol geprobeerd en niks werkte.
    Zelfs de kinderarts gaf aan om er mee te stoppen omdat het door de middeltjes juist erger werdt.
    Dus voor ons was het helaas uitzingen en wachten totdat het minder werdt.

6. FoxyDiamond

FoxyDiamond Bekend lid

Jan 23, 2017
    637
    231
    43
    De krampjes begonnen hier al heel snel, met 2 weken, en ook heel erg regelmatig. Ik heb ervaring met zo ongeveer alles, pro biotica, sab simplex, infacol, speciale flessen en een osteopaat en niets werkte maar was wel €400 lichter (osteopaat is grote kostenpost). Ga het ook nooit meer doen. Voor mij was het uitzingen tot 12 weken en daarna was het spontaan over.

7. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Verwijt jezelf niet die keizersnede, ik heb 2 vaginale bevallingen gehad en borstvoeding gegeven, en kind 2 had ook echt veel last van krampen, terwijl dat bij kind 1 niet echt een probleem was. Het verschilt gewoon echt heel erg per kind. Een warme pittenzak hielp wat, we hebben probiotica geprobeerd, sab simplex, infacol, cinababy, de osteopaat, ik heb mn eten aangepast en later andere flesvoeding gegeven, andere flessen geprobeerd. Na 9/10 weken werd het beter, met een week of 12 was het echt weg. Het was echt uitzitten.
    Neemt niet weg dat er toch een middeltje kan zijn dat verlichting bied, dus probeer het vooral.

8. GDuif

GDuif Bekend lid

May 22, 2016
    940
    170
    43
    Ach, zo herkenbaar. Het enige wat bij ons hielp was het de tijd geven. Het is zo zielig maar alle middeltjes deden niets bij ons. Jullie moeten hier even doorheen maar het wordt echt beter!

9. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Infacol en sab simplex helpen maar bij 1 ding en dat is bij een teveel aan lucht. Deze middeltjes bevatten iets wat lucht bind.
    Maar waarom zou je iets geven als je het waarschijnlijk met wat aanpassingen kan voorkomen? Extra lucht kan je namelijk voorkomen door goed de fles te geven, goed te maken en de juiste fles/speen icm laten boeren.
    Als de middeltjes niet helpen, altijd stoppen. Deze kunnen namelijk reflux klachten veroorzaken en verergeren.

Daarnaast ben ik geen fan van hero comfort. Je wilt iets geven tegen krampen, maar tegelijkertijd stop je er jbpm in. En dit kan juist klachten geven.
    Nutrilon heeft 2 aparte lijnen. A.r., tegen reflux en comfort, bij krampjes. Andere b-merken hebben dit overigens ook.

Osteopaat kan helpen, net als probiotica

Share This Page