Onze tweeling (10mnd, 8 mnd gecorrigeerd) drinkt 4 flessen van 180+6. Ik heb begrepen dat je op een gegeven moment ook iets anders dan melk zou moeten introduceren. Maar wat? Gewoon water, Diksap, thee of iets anders? En hoe? Gewone beker, tuitbeker of rietjesbeker? En wanneer? Na een maaltijd, ipv een fles of gewoon op een paar momenten per dag aanbieden? Hoe deden jullie dat?
M'n dochter wil zelf graag uit mijn glas drinken, gaf dat met een maand of 6/7 aan. Dan drinkt ze een slokje water of thee. Ik bied haar in een tuitbeker regelmatig thee/water etc aan en ook in een gewone beker, maar ze drinkt uit mijn glas het beste haha. Biedt het aan na eetmomenten en op de momenten dat ik zelf extra nog drink
Wij geven water in een flesje tussendoor, als hij een broodje eet om het zeg maar "weg te spoelen" en hetzelfde met het avond eten. Tuitbeker hebben wij ook geprobeerd maar dat snapt hij nog niet helemaal.
Ik deed in het begin altijd gewoon water in een fles. Het duurde even totdat dochter een tuitbeker accepteerd, dus ze heeft nog redelijk lang water uit een fles gedronken ook. Op deze leeftijd snappen ze simpele woordjes al wel (of kunnen ze ze snel leren), dus je kunt het er gewoon altijd bijzeggen dat het water is, zodat ze niet voor een verassing komen te staan tijdens de eerste slok . Je zou ook een andere kleur fles kunnen gebruiken voor water. Mochten jouw kids al wel uit een uitbeker drinken, dan kun je dat gewoon proberen natuurlijk.
Hier heb ik met 6 maanden water uit een rietjesbeker gegeven. Gewoon tussendoor en bij de tussendoortjes. Ze had het vrij snel door en dronk al vrij snel alles uit de rietjesbeker.
hier begonnen met water in de fles en tuitbeker. wilde ze niet. toen diksap gegeven en dat vond ze wel oke.. dat hebben we een maand gedaan en steeds minder diksap tot het water was. nu kijkt ze me een partij vies als ik dr diksap geef haha. thee is hier geen succes (behalve wat slokjes uit mama's beker). Wel vind ze verse sinaasappelsap (soms met een peer oid er doorheen) heerlijk. nu drinkt ze voornamelijk uit een rietje(sbeker).
Oke wel met bijvoeden dus. Want wij gaan bijvoeden vanaf 6 maanden. Ik hoor hier voornamelijk om mij heen als ze de flesjes ook een beetje gaan laten vallen en dan bij bijv. brood of tussendoor dus zo rond 7 maand ofzo..
Introduceren van brood, fruit en avondeten/groente als avondeten is noodzakelijk, daar zitten voedingswaarden in. En dat bouw je op tussen 6-12 mnd tot een volwaardig 'volwassen' eetpatroon. Thee, diksap en andere dranken zijn extraatjes (al dan niet met suiker). Dus daar kun je mee beginnen wanneer je zelf wil (of nooit). Ik drink zelf alleen maar water en thee, hooguit een keertje vers geperste jus d'orange. Ben met dochter daarom ook een beetje 'lui' geweest met ander drinken introduceren. Ik heb gewacht met ander drinken aanbieden tot het moment dat ze zelfstandig uit een open beker kon drinken (18 mnd). Ze mag zelf kiezen tussen halfvolle melk of lauwe thee. Ik had geen zin om telkens te kliederen/helpen/alsnog kleren nat toen ze het nog niet zelf kon. Vanwege de hygiëne met schoonhouden van het rietje doe ik er liever geen andere dranken in de rietjesbeker. Dus hier pas ander drinken vanaf dat ze uit een beker kon drinken. Op het kinderdagverblijf drinkt ze trouwens al veel eerder (8 mnd?) diksap uit een tuitbeker (met alle andere kindjes).
Klopt! mevrouw had overdag dr flesjes snel gezien maar wel honger dus zijn met 5mnd begonnen en zaten met 6mnd op 3 flesjes. maar goed dat was natuurlijk heel minimaal bij dr hapje of tussendoor een slokje, maar gaat er in het begin toch niet in. zolanf ze nog voldoende flessen drinkt en evt fruit eet krijgt ze genoeg vocht binnen dus het is extra