Hallo, vrijdag krijg ik te horen of wij zwanger gaan worden op een kunstmatige manier. De kans is groot (doordat het slijm om mijn baarmoeder heen te dik en taai is) dat ik niet natuurlijk zwanger kan worden. Vrijdag krijg ik te horen of en wanneer we het op een andere manier gaan doen. Welke manier zou het worden denken jullie? Ik weet dat er IUI is of IVF, maar andere manieren ken ik niet eigenlijk. kan iemand mij ook vertellen wat nou precies het verschil is tussen IUI en IVF?
Hoi MamaAnnemieke, wij zitten in een soort gelijke situatie. Mijn slijm bij de baarmoedermond is slecht, en daardoor kunnen er geen zaadjes door. Is het bij jou ook rondom de baarmoedermond? (via een samenlevingstest?) of is het in je baarmoeder wat niet goed is? Wij hebben vorige week onze eerste IUI gehad, zonder extra toevoeging van hormonen. Ik doe thuis gewoon ovulatie testen en hoef 1x voor een echo. Dit valt echt enorm mee, en is zeker niet meer moeite dan het ovulatietesten en elke dag/ om de dag vrijen. Ik hoop dat het hiermee lukt, want extra hormonen spuiten lijkt me vrij pittig. Bij IUI spuiten ze met een spuitje het zaad van je man rechtstreeks in je baarmoeder, hier voel je niks van. (je hebt IUI met hormonen, zodat je 2 eitjes heb, en dus meer kans, en je hebt IUI in je eigen cyclus, als je problemen hebt met je slijm rondom je baarmoeder, is dat een prima optie naar mijn weten). Bij IVF gaan ze zoveel mogelijk eitjes rijpen (d.m.v. hormonen), en die prikken ze dan eruit, om die te gaan bevruchten. Een bevruchte eicel wordt dan terug geplaatst. Weet ook niet precies hoe en wat, maar dit is hoe ik het gelezen/begrepen heb . Veel succes vrijdag!
Om zwanger te kunnen worden moeten de eicellen en het sperma je baarmoeder (en elkaar) kunnen bereiken. Als je eicellen niet in je baarmoeder kunnen komen (bijvoorbeeld doordat je eileiders niet functioneren) ben je aangewezen op IVF. Als het sperma niet in je baarmoeder kan komen, maar de eicellen wel, dan kun je in beginsel starten met IUI. IVF staat voor In Vitro Fertilisatie wat zoveel betekent als 'reageerbuisbevruchting'. IUI staat voor Intra Uteriene Inseminatie, wat wil zeggen dat ze het sperma direct in de baarmoeder inbrengen. Maar daar moeten vervolgens de zaadjes wel zelf hun werk doen. Dan heb je ook nog ICSI, dat is een speciale vorm van IVF, waarbij ze in het lab specifiek 1 zaadcel bij een eicel inbrengen. Bij IVF/ICSI moet je allerlei hormonen spuiten om meerdere eitjes tegelijk te laten rijpen. Deze moeten vervolgens uit je eierstokken 'gezogen' worden (de zogeheten punctie), waarna ze er in het lab mee aan de slag kunnen. Bij IUI kan het voorkomen dat je ook medicatie moet gebruiken, maar dat hangt van je specifieke problematiek af. Of je bijvoorbeeld wel zelf een eisprong krijgt of niet. Maar er vindt geen punctie plaats. Als er geen directe indicatie is voor IVF/ICSI is het bij mijn weten gebruikelijk om met een aantal IUI pogingen te beginnen. Dit is het even heel erg in een notendop. Succes bij jullie gesprek!
Bij mij is het inderdaad het slijm rondom de baarmoedermond, via een samenlevingstest (SE) getest. Ik denk dan dat IUI de volgende optie is, want jou situatie klinkt inderdaad hetzelfde... Maar dan moet je toch via echo's bijhouden wanneer het eitje rijp is zegmaar en de dag dat die moet springen word dan het zaad ingespoten met een spuitje toch? Ik moet nu steeds 2 of 3 keer per week om te kijken hoe de groei van het eitje / de eitjes is en dan zeggen ze wanneer 'het' moet. Maarja dat werkt dus niet door dat slijm. Is de kans op zwangerschap groot bij IUI?
Dankjewel, dit is een duidelijke uitleg! Ben benieuwd hoevaak IUI vergoed word... iemand die dat toevallig weet? (bij CZ, gezin pakket) Ik ben bijna zeker nu dat het IUI gaat worden dan Maar dan is het per persoon verschillend of je medicatie krijgt om de eitjes te laten groeien dus? Of moet je meerdere eitjes hebben tegelijk voor IUI?
Omdat ik regelmatige cyclus heb, mag ik ook gewoon met ovulatietesten en 1 echo af, maar ze hebben bij mij ook eerst 2x cyclus met echo's gevolgd. Bij ons ook inderdaad via een SE gevonden. We hadden per cyclus 1.6% kans op een natuurlijke zwangerschap, en dat was indicatie voor IUI. Ik denk als je SE weer negatief is dat je daarvoor ook in aanmerking komt. En dan zal het ongeveer gelijk gaan als het nu gaat.. alleen in plaats van de SE, spuiten ze het zaad dan rechtstreeks in je baarmoeder. Met IUI hebben wij 10% kans per keer, dat vind ik dus wel hoog (en volgens mij is het als je net van de pil af bent gemiddeld 20%) Maar al die percentages zeggen niet zo heel veel denk ik.. Ik moet nog een week wachten en dan weet ik of onze 1ste IUI positief resultaat had! Volgens mij is het per ziekenhuis verschillend of je wel of geen medicatie krijgt (plus misschien nog andere factoren in je onderzoeken die meespelen). Voor zover ik weet krijg je IUI onbeperkt vergoed als er reden voor is.. maar over het algemeen wordt het 6x gedaan. Maar bij ons mogen we in overleg naar 8 IUI pogingen. Eerst 4 zonder extra medicatie, en daarna 4 met extra medicatie om zo de kansen te verhogen.. al hoop ik dat het niet nodig is