hoe lang een uitkering als werkgever failliet gaat

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door mijnwondertje, 23 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mijnwondertje

mijnwondertje Actief lid

20 okt 2009
    108
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste UWV webcare team,

Even een vraag,

Mijn vader werkt in een bedrijf wat waarschijnlijk volgend jaar failliet gaat. Hij heeft bij deze zaak dan 25 jaar gewerkt.

Hoelang krijgt hij dan een uitkering? En als die stopt en hij heeft nog geen baan en moet naar de sociale dienst, klopt het dan dat ze mijn moeders loon aanvullen tot het minimumloon? En mijn vader dus waarschijnlijk maar 100 euro krijgt dan?

Alvast bedankt.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste mijnwondertje,

Je geeft aan graag te willen weten hoe lang je vader een uitkering krijgt als zijn werkgever failliet gaat. Daarnaast wil je geïnformeerd worden over aanvulling van het loon door de sociale dienst.

Als het bedrijf failliet gaat en er is sprake van achterstallig loon dan kan het UWV voor een uitkering wegens betalingsonmacht zorgen. Deze uitkering loopt tot maximaal 6 weken na de opzegdatum.

Daarnaast kan je vader een WW-uitkering aanvragen voor de periode na de opzegtermijn. Is er in de laatste 5 kalenderjaren voorafgaand aan de werkloosheid tenminste 4 kalenderjaren gewerkt? Dan is de duur van de WW-uitkering in maanden even lang als het arbeidsverleden in jaren. Een arbeidsverleden van 25 jaar zou dan betekenen dat de WW-uitkering 25 maanden duurt als je vader voldoet aan alle voorwaarden voor het recht op WW.

In verband met je vraag over aanvulling van het loon wil ik je graag verwijzen naar de sociale dienst in je gemeente.

Actuele informatie vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Mariëlle
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina