Beste uwv webcare team, Momenteel ben ik nog aan het werk. Over een tijd stap ik over op de ww. Hier heb ik al een aanvraag voor gedaan. Telefonisch heb ik begrepen dat ik hier half januari een beslissing over krijg toegestuurd. Tot daar is het mij duidelijk. Maar nu ga ik eind januari over op de WAZO. Dat wil ik natuurlijk op tijd geregeld hebben. Ik dus gebeld met het UWV tot 2 keer toe. Maar ik ben er nog steeds niet wijzer van geworden. Uw collega's vertelden mij namelijk dat ze mij geen formulier voor de WAZO kunnen toesturen. Ik kan dit volgens hen pas telefonisch 8 weken voor mijn bevaldatum aanvragen. Voordat ik het formulier heb ontvangen en weer opgestuurd is het ook weer een week of meer verder. Ik ontvang mijn betaling dan te laat. Is dit wel correct? Ik wil het graag op tijd geregeld hebben. Ik heb toen ook gevraagd waarom dit zo laat pas kan. Het kwam er dus op neer dat het niet eerder aangevraagd kan worden (heeft iets te maken met het systeem). EN dat niemand het geld op tijd krijgt maar altijd met terugwerkende kracht. Klopt dit? Alvast Bedankt.
Beste MamaSaaf, Je wilt graag weten hoe het zit met de aanvraag en betaling van je WAZO. Vanaf 8 weken voor je uitgerekende datum kun je het verlof aanvragen. Maximaal 4 weken nadat je verlof is ingegaan ontvang je van de beslissing van het UWV over je aanvraag. Op dat moment zal dan ook een eerste betaling met terugwerkende kracht gedaan worden. De WAZO en WW-uitkering betalen altijd aan het eind van een periode. Dit is bij je dienstverband ook het geval, dus je loonbetaling ontvang je ook altijd met terugwerkende kracht. Bij de WW en WAZO verlopen de betaling dus eigenlijk net als bij je werkgever. De WW betaald per periodes van 4 weken en de WAZO de eerste betaling na maximaal 4-6 weken en vervolgens per week achteraf. Actuele informatie over de betaling van de WW vind je hier. Ik wens je fijne feestdagen. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team
Hallo, Heel erg bedankt. Het is nu duidelijker uitgelegd. En ik snap de procedure nu ook. Fijne feestdagen. mamasaaf