juni 2010 ben ik bevallen van een mooie zoon en hij is nu 7 maanden. Dit gaat erg goed. Hij is geboren in Parijs en we zijn 2,5 maand daarna terug naar Nederland verhuisd. In Frankrijk gaat elke vrouw rond de 4 maanden na de bevalling naar de bekkenfysio. Dit om de spieren weer sterk te maken. Nu heb ik dat niet meer kunnen doen daar, omdat wij al terug waren verhuisd. Ik had zelf erg last van urineverlies bij niezen, hoesten, springen en hardlopen. Ik dacht eerst dat het erbij hoorde. 9 maanden op en 9 maanden af. Ik had het ook bij mijn (mannelijke) huisarts gevraagd en die deed er een beetje lacherig over. Het was heel normaal en wat ze in Frankrijk doen is een beetje overdreven zei hij. Nu toch begonnen met fysio en heb het echt nodig. Ik heb nog lang de kracht niet terug in mijn spieren en verlies nog geregeld urine. Dat maakt je onzeker en je voelt je vies. Mijn baarmoeder zit goed, maar mijn blaas is al een klein beetje verzakt. Nu kan je er nog iets aan doen, maar na misschien nog 2 kinderen is het te laat en krijg je misschien te maken met verzakkingen en incontinentie. Ik begrijp niet dat er niet meer aandacht voor is. En dat er soms zo makkelijk en lacherig over wordt gedaan. Ja, zeggen ze dat hoort nu eenmaal bij kinderen krijgen. Maar wat men niet weet of niet wordt verteld is dat je er gewoon iets aan kan doen. Het moet duidelijker en makkelijker gecommuniceerd worden wat de mogelijkheden zijn en het bestaan van de bekkenfysio. Hoeveel vrouwen hebben op latere leeftijd last van (lichte) incontinentie of verzakkingen. En dan de Tenalady reclames maar normaal vinden. Ik ben blij dat ik er nu onder behandeling ben en wil met dit onderwerp het probleem aankaarten en mensen laten zien dat het heel normaal is en dat je er wat aan kan doen. Maar blijf er niet mee lopen, want dat veroorzaakt later alleenmaar meer problemen. Bovendien is bekkenfysio in het basispakket van de verzekeraar gekomen. dus als het goed is kun je een aantal behandelingen in je verzekering doen.
Je hebt helemaal gelijk! Ik had na mijn vorige zwangerschap ook urineverlies, maar het werd wel steeds minder, dus ik dacht: mwah.. ik zie wel even. Toen raakte ik vrij snel weer zwanger, inmiddels bijna 31 weken en ben dus nu zo lek als een mandje... Ik ga dus straks weer als een gek mijn oefeningen doen en als het niet beter wordt, zeker naar de fysio!!
Ik sluit me hier helemaal bij aan!! Door bekkenbodemfysiotherapie ben ik afgekomen van mijn urineverlies die na de bevalling is ontstaan, dus loop er inderdaad niet mee door...