Hoi, ik heb een vraag over mijn zwangerschapsduur. Op 10 aug had ik de 1e dag van mijn laatste menstruatie, mijn cycli varieerden tussen 33 en 36 dagen. Op 17 sept een negatieve test gehad. Pas op 24 sept weer getest wegens toch uitblijven van m'n menstruatie en toen testte ik voor het eerst heel licht positief: die week ongeveer iedere dag getest en met de dag werd het lijntje duidelijker. VRAAG: Zegt de duidelijkheid van het lijntje op de test iets over hoe lang iemand zwanger is? (Bijvoorbeeld: alleen in week 3 of 4 is het lijntje zo licht van kleur wegens weinig bHCG?) Met andere woorden: hoe lang ben ik nu zwanger?? Binnenkort mag ik voor een 1e echo, wellicht ben ik nu dus al in de 12e week? Of pas de 9e? Ik word er een beetje nerveus van )
Hoi Hester, een licht streepje is net zo zeker als een dikker streepje. Het ligt inderdaad aan de hoeveelheid HcG, maar HcG komt alleen vrij bij een zwangerschap, dus licht positief is ook positief. Het kan met een onregelmatige cyclus best zo zijn dat je bijvoorbeeld 18 september al een positief streepje gehad zou hebben. Je hebt nu dus een marge van 7 dagen en dan kun je nu alleen een uitgerekende periode berekenen. Een echo zal je straks meer duidelijkheid moeten geven. Als ik uit ga van een cyclus van 33 dagen en je hebt 18 september voor het eerst een positieve test (en je test 1 dag nadat je ongesteld had moeten worden) dan ben je op zijn verst 10 weken en 4 dagen en op zijn minst 9 weken en 6 dagen. Maar bij een cyclus van 36 dagen hoogstens 10 weken en 1 dag en op zijn minst 9 weken en 3 dagen. Jouw zwangerschap zit waarschijnlijk dus tussen 9 weken en 3 dagen en 10 weken en 4 dagen. Ingewikkeld he! Maar een echo moet de uitkomst geven. Die zul je binnenkort wel hebben. Wanneer je die al hebt gehad, moet je die termijn aanhouden, want dan is het allemaal al gemeten en berekend. Groetjes Brigitte
Hallo Brigitte, Bedankt voor je antwoord! Ik heb een echo laten maken en daarop ben ik 9w2d Dus de eerste (licht) positieve test was blijkbaar al met 3w2d! Wat zijn die dingen ongelooflijk gevoelig he?