vanaf wel moment laat je je kindje zelfstandig fles drinken?

Discussie in 'Voeding' gestart door Ons Kleintje, 11 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

Hoi, ik heb een vraag..
    Ik heb een tweeling, waarvan 1 voortdurend heel ziek. Toch geef ik beiden evenveel aandacht, dat vindt ik heel belangrijk.

Nu kan de een (de gezonde) al zijn fles vasthouden en de ander nog niet.
    Ik vindt het moeilijk om de een steeds zelfstandig te laten drinken, maar het is wel veel gemakkelijker omdat zij vaak tegelijk om voeding vragen. Nu probeer ik dat op andere momenten te compenseren door hem wat vaker op andere momenten op schoot te houden. Immers houdt ik nu wat meer tijd over doordat ik niet 20 minuten `vastzit`.

Eigenlijk is er dus geen echt probleem maar toch voelt het als een soort afstand nemen omdat ik hem niet meer hoef te voeden (en zijn broertje wel). Wel de hapjes, maar niet de fles.
    Vanaf welk moment konden jullie kinderen de fles zelf vasthouden en lieten jullie hem/haar zelfstandig drinken in de box bijvoorbeeld?
    Mijn oudste was heel laat hiermee, en kon dit pas toen hij ouder dan 1 jaar was. Nu zijn ze alle3 wel te vroeg geboren dus in principe is mijn kindje nu bijna 7 maanden oud.

2. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    Met een maandje of 8 denk ik. En toen wilde hij ook gelijk niet meer dat ik hem vasthield.
    Ik denk niet dat je het bewust in tijd moet zien wie je de meeste aandacht geeft. Ik heb geen tweeling, wel 2 kids. Mijn dochter vraagt veel aandacht, mijn zoontje niet. Dat probeer ik ook wel te compenseren maar mijn zoontje is gewoon anders. Hij speelt liever alleen. Als ik met hem ga spelen vind hij het 5 minuten leuk maar dan loopt ie weer weg, wil zelf spelen.
    Hij mag wel wanneer hij wil knuffelen enzo maar hij is ook niet zo knuffelig. Ik geef ze beide gewoon de aandacht die ze nodig hebben.

3. babyproject

babyproject Niet meer actief

Onze meid is 15 maanden en drinkt nog steeds dr fles niet zelfstandig, luie donder ;)

Maar ze krijgt er tegenwoordig ook nog maar 1 op een dag. Vlak voor het slapen gaan. En ik vind het een heerlijk moment van de dag :)

Ik denk dat zodra je je kindje niet meer de fles hoeft te geven, de afstand vooral emotioneel is. Je baby'tje wordt groot! Als jij gewoon je kindjes de aandacht geeft die ze nodig hebben, is er niks aan de hand. Maar ik kan me voorstellen dat je bij een tweeling erg de neiging hebt om ze precies dezelfde aandacht te geven, maar denk niet dat het hoeft.

4. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier was ze een maand of 9 denk ik... maar ook toen vond ze het nog heerlijk om lekker bij me te liggen als ze de fles dronk.
    Nou is het ook mijn eerste en heb dus mogelijk meer tijd dan als er nog een rond loopt of dat ze een tweeling zou zijn.
    Verder ben ik het wel met de andere reacties eens, ieder kind wil en vraagt andere aandacht... Kijk en luister daar goed naar, dan kun je het niet 'verkeerd' doen!

5. Ons Kleintje

bedankt voor de reacties tot nu toe.
    ik denk inderdaad dat het vooral bij mij ligt, dat het de kinderen niets uitmaakt,
    ik begin nu wel in te zien dat hij alleen maar blij is dat hij meteen drinken krijgt als hij dat wil en dat hij niet op zijn broer hoeft te wachten.

toch is het best wel snel, veel sneller dat ik had verwacht. en dan is het emotioneel een soort afscheid nemen van het flessen, dat nogal vaak was op een dag (16 flessen de eerste maanden en nu 11 in totaal op een dag) maar ook wel gezellig. Maar ik heb het wel gestimuleerd en waarschijnlijk kan hij het daarom nu al. de oudste heb ik daarin niet gestimuleerd en uiteindelijk duurde dat erg lang.

groetjes

6. AtraVim

AtraVim Bekend lid

22 nov 2011
    706
    0
    0
    Hier was ie 5 maand toen ie zelf de fles vast hield, en sinds dat ie een maand of 7 was drinkt ie ook alleen op het speelkleed of in de box. (diksap oid. opvolgmelk gewoon lekker bij me op schoot)

7. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Drinken ze niet tegelijk? Anders kun je er evt nog een kroel-momentje van maken als je de ene vlak naast je op de bank legt met z'n fles en af en toe even aait, of zelfs ook op schoot neemt terwijl je de ander vast hebt met de fles?

8. Ons Kleintje

soms wel, soms niet. Eerst was het altijd zo, maar de ene is nu op dieet (ivm zijn darmen om de 4-5 uren een fles, ook snachts) en sindsdien is het anders.
    Als het uitkomt doe ik het vaak zoals jij zegt inderdaad. Leuk woord, kroelmomentje, dan klinkt het meteen positiever:)

9. Chai

Chai Niet meer actief

Mijn dochter drinkt nogsteeds gewoon uit mijn hand.
    Soms wil ze hem wel eens afpakken maar ze vind het wel fijn zo en ik ook, ze heeft nog tijd zat om in der leven zelfstandig te zijn.
    Ze loopt ook al bijna 3 maanden rond de tafel enzo, dus ik vind het wel best zo anders ben ik helemaal me knuffel baby kwijt! :D

10. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Hier kan ze het wel maar vind ze het niet zo leuk ;). Ze ligt dus gewoon bij mij tijdens het drinken (1 fles per dag, 2 BV dan ligt ze zoiezo bij mij ;)). Zodra ze het zelf wil laat ik het haar zelf doen..

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Wij hadden natuurlijk een andere situatie, een kind tegelijk, borstvoeding. Maar als ik werkte kregen ze altijd kolfmelk uit een fles.
    Wij hebben het eigenlijk nooit gewild, kind dat zelf fles vasthoudt, omdat dat niet bij ons idee over een voeding paste. Maar met twee tegelijk kan ik me voorstellen dat het anders werkt, en ik denk dat die tip van het 'kroelmoment' een heel goede is.

Deel Deze Pagina