Taal

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lientje, 18 mei 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Ik vraag me af: hebben jullie ook zo'n moeite om netjes te praten nu de baby er is?

Nu moet je niet denken dat we een soort aso's zijn ofzo, we zijn volgens mij wel redelijk netjes en wonen in een nette omgeving, maar het probleem is dat in ons dialect (zeeuws) het woord K*t nogal eens voor iets gezegd wordt als iets slecht is K*tmuziek, k*tschoenen enz. En als je zegt 'zet daar maar neer', is dat in ons dialect, geloof het of niet 'neuk daar maar neer' Eigenlijk lijkt het dus alsof we nogal grof in de mond zijn, en ik ben bang dat ze dat over gaat nemen.

Ja ik weet het is lachwekkend, maar houden jullie jezelf in voor de baby?

2. Niki

Niki Fanatiek lid

13 dec 2005
    1.663
    1
    0
    Venlo
    Ik denk er wel vaker aan als we in de auto zitten, dan kunnen we nog wel eens schelden tegen anderen mensen in het verkeer.... maar het is moeilijk om er op te letten, nu is het nog niet zo'n heel groot probleem, maar ik zeg de hele tijd tegen mijn man dat we er beter nu al op kunnen gaan letten, maar het lukt eerlijk gezegd niet echt...!Maar je zult straks wel moeten als ze op de leeftijd zijn dat ze je gaan napraten...

Gr. Niki

3. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Hier ook een zeeuwse maar heb er geen problemen mee hoor... als je kindje nog maar 4 mnd is heb je ook nog ff om te oefenen he. Bij ons thuis wordt ook wel gezegt van t neukt uit mn handen ed. maar ze leren gauw genoeg dat dat geen netjes ABN is en dat je dat niet op school moet zeggen bijv. Woorden als kut, shit, godver ed schrap ik nu wel uit mn vocabulair, mn dochter is nu bijna 2 en zegt alles na en ik vind het geen stijl om daar zulke woorden te horen zeggen. Als ze eenmaal praten en terugpraten gaat het ook wel automatisch. Ik verbeter hele dagen mn dochter en praat vortdurend met dr (kletskous) eerste klas en dan let je er zowiezo wel eerder op is mijn ervaring.

Waar woon je trouwens?

4. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    dat zeg ik liever niet, k wil nog wel een klein beetje anoniem proberen te blijven, maar t is op walcheren in ieder geval.

5. Daphne

Daphne Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Toch proberen het niet te doen. Als je kleintje het straks ineens na zegt, dan laat je het zeker wel, maar dat is natuurlijk een beetje te laat.

6. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    hihi ja dat weet ik

7. MissPuma

MissPuma Fanatiek lid

29 dec 2005
    4.389
    0
    0
    Ik ben ook een zeeuw, en die dingen die jullie in dialect zeggen die zeg ik niet zo. Wij praten beiden bijna geen zeeuws. Verder proberen we grof taalgebruik te onderdrukken (manlief lukt het niet altijd ;)).

Liefs, misspuma

8. sweetangel100

sweetangel100 Niet meer actief

Ja zo zei mijn broertje als eerste woordje een keer onder het spelen toen iets niet lukte: K*T ... hahahaha... Toen moest mijn moeder wel even slikken :)

9. MissPuma

MissPuma Fanatiek lid

29 dec 2005
    4.389
    0
    0
    Whahaha dat zal inderdaad even slikken geweest zijn voor je moeder!

liefs, misspuma

10. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Ja in Zeeland heb je heel veel verschillende dialecten natuurlijk, dus wat ze in het ene dorp zeggen zeggen ze in het ander weer niet. Ik wil mijn kindje wel met ons dialect grootbrengen, maar dan zonder het grove gedeelte zeg maar.

Zijn er nog meer mensen die hun kinderen dialect leren? Dus niet een accent, maar echt dialect?

11. Mamavyas

Mamavyas Fanatiek lid

22 mrt 2006
    2.691
    0
    36
    utrecht
    hahahaha zoo grappig! lin!

Ik moet zeggen dat ik het regelmatig met me man erover heb. Ik ben degene die meestal k*t roept. Ik ben dit aan het veranderen naar chips hiihhihi.

Wat ik laatst had was dat ik in de auto zat en een debiel mij afsnijde. Ik stak me middelvinger op. Paar tellen later dacht ik huh? ik moet dit dus echt niet meer doen. Gelukkig begreep Yassir er niks van. Kortom ik probeer er zoveel mogelijk op te letten.

12. noura

noura VIP lid

27 apr 2006
    8.819
    0
    0
    hahaha ja voordat je het weet zit yassir ook met zijn middelvinger in de lucht.

zo heeft mijn neefje een keer de middelvinger naar opa opgestoken. (grote neven in een deuk) maar het kleine mannetje begreep er niets van.

13. sweetangel100

sweetangel100 Niet meer actief

Jep, Iman leert behalve Nederlands en Marokkaans ook nog het Limburgs dialect!

14. erannick

erannick Fanatiek lid

4 okt 2006
    1.356
    0
    0
    Melissant
    Hier een reserve zeeuw en ik wij proberen ons okik heel erg in te houden wij hebben ook bepaqalde woorden voor bepaalde dingen en proberen onszelf dat nu af teleren want nick gaat al aardig kletsen en het is niet de bedoeling dat hij ons overgaat nemen

15. Niet meer actief

hier leren de kindjes Nederlands en Engels! verder geen dialect! en inderdaad hier word het chips..

16. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Gaat dat goed, twee talen, Nederlands en Engels? En hoe doe je dat?

17. Niet meer actief

Mijn man is engels en ik Nederlands! en als je er dan vanuit gaat dat mijn dochtertje van 2 'goed'engels kan praten tegen haar opa en oma (kunnen geen nederlands)

en hoe leer je dat? ja hoe leer je een kind nederlands? het is daddy & papa we zijn begonnen met papa maar naar een paar weken tussendoor ook steeds daddy en noem maar op steeds wat meer, en opa & oma praten veel engels met haar en haar papa ook! en tja Juliën weet ook al daddy te vinden haha (bijna 10 mnd)

en gaat het goed? zoals je merkt werkt het prima en het is makkelijk voor later op school he! ze kennen al 2 talen en engels is toch belangrijk.

18. noura

noura VIP lid

27 apr 2006
    8.819
    0
    0
    hier word ook nederlands en marokkaans/arabisch gesproken
    ik praat nl, en mijn man spreekt marokkaans tegen ze. kinderen kunnen dit heel goed leren als ze klein zijn.
    we hebben een nichtje van 2 die kan arabisch, berbers en engels. ze gaat later ook nog frans leren.
    het meisje heeft er totaal geen moeite mee. ik wou dat ik het zo makkelijk kon

19. Salomina

Salomina Fanatiek lid

26 jun 2006
    2.225
    0
    0
    Hier wordt voornaamelijk Engels gesproken, en in het weekend achterhoeks ;) Ik probeer zo vaak mogelijk nederlands te praten, maar omdat mijn man en ik vanaf de begin van onze relatie altijd engels tegen elkaar praat is het best wel moeilijk om de knoop door te hakken. We proberen het iig wel om ABN te praten.

20. toerist18

toerist18 VIP lid

23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Denk dat je daar idd vroeg mee moet beginnen, maar dan nog kan er altijd wel een raar woordje uitkomen als je je zeer doet, waar je dreumes bij is.

Deel Deze Pagina