Ik ben gastouder en ziek door zwangerschap

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Yanna, 10 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yanna

Yanna Actief lid

7 aug 2013
    295
    6
    18
    Dag,

Ik ben gastouder en werkte ongeveer 3 á 4 dagen in de week. Die dagen had ik 2 á 3 kindjes naast mijn eigen twee kinderen.

Nu ben ik opnieuw zwanger en heb vanaf de eerste week zwangerschap weer behoorlijk last van mijn bekkeninstabiliteit. Bij de eerste twee zwangerschappen had ik dit ook en ben ik bij beide zwangerschappen al gelijk gedeeltelijk in de ziektewet gegaan, uiteindelijk zat ik daar volledig in, ik denk zo rond de 30ste week van mijn zwangerschap. Ik was bij de eerste 2 nog in loondienst.

Nu ben ik gastouder en toen ik in februari wist dat ik zwanger was heb ik gelijk de meeste ouders van mijn oppaskinderen gevraagd langzaam naar een andere gastouder te gaan zoeken. Ik wilde graag 1 á 2 kinderen blijven opvangen tot het einde. Omdat ik van mijn werk houd maar ook omdat ik dan nog wat inkomsten heb. Maar nu is het met mijn bekkeninstabiliteit zo erg geworden dat ik het niet meer zie zitten om het tot het einde vol te houden. Ook omdat ik zelf nu voor mijn eigen kinderen opvang binnen de familie aan het zoeken ben, omdat ik de zorg niet maar aan kan lichamelijk.

Ben ik nu al mijn inkomsten kwijt als ik stop met de gastouderopvang, of kan ik nog wel een ziektewetuitkering krijgen net als bij mijn andere twee zwangerschappen? Hoe kan ik dat regelen. Moet ik eerst de gastouderbureaus op de hoogte stellen? Of gaat het via het UWV? Moet ik jullie dan bellen?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Yanna,

Je bent gastouder van een aantal kindjes. Helaas ben je ziek ten gevolge van je zwangerschap. Je vraagt of je in aanmerking komt voor een Ziektewet-uitkering en hoe deze dan aangevraagd kan worden.

Je kunt een Ziektewet-uitkering krijgen als je een ander contract hebt dan een modelcontract en je een dienstverband hebt. In dit geval meld jij je ziek bij de werkgever en zal de werkgever je ziekmelden bij UWV. Doet de werkgever dit niet, neem dan zelf contact op met UWV.

Heb je een modelcontract, dan ben je niet in dienst bij het gastouderbureau en daarom niet verplicht verzekerd voor de Ziektewet.

Weet je niet wat voor contract je hebt? Dan kan je dit bij het gastouderbureau navragen.

Je kunt wel een Ziektewet-uitkering krijgen als je vrijwillig verzekerd bent voor de Ziektewet. Om je ziek te melden kan je bellen met UWV, telefoonnummer 0900 9294.

Ik wens je veel sterkte en een zo goed mogelijke zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina