Wat jammer dat het maar zo kort gelukt is. Ik vind beide prima hoor borst en fles, maar ben wel heel blij dat borst zo goed gelukt is en we er beide na 1,5 jaar nog steeds zo van genieten ❤️
Dat stukje van “lijf weer voor jezelf hebben” snap ik wel. Dat heb ik ondanks dat ik enorm geniet van het borstvoeding geven ook wel een beetje. Ben wel een beetje klaar met de voedingbh’s en zoogcompressen.
Wat enorm slecht zeg van de kraamzorg. Je ziet dan toch zelf ook wel dat het niet goed gaat. Mijn kraamzorg was niet zo heel leuk maar wel heel goed en kundig vwb de borstvoeding. Ik heb een spoedkeizersnede gehad en ze zeggen vaak dat de borstvoeding dan niet zo goed loopt of op gang komt. Maar Damon lag binnen het gouden uur aan de borst en tot op de dag van vandaag geen rariteiten gehad. Altijd goede productie gehad, geen kloven of ontstekingen. Wow 400ml dat is best veel op dag 3 dat redde ik niet hoor… hahaha. Maar heb ik niet zo heel veel gekolft.
Oudste dochter 9 maanden, ik dacht dat einde kolfrecht automatisch betekende stoppen met borstvoeding geven. Snap dat achteraf ook niet van mezelf. Jongste dochter 8 maanden, ik had nog veel langer willen voeden maar was toen weer zwanger, en mn productie liep meteen terug naar 0. Had nog gehoopt dat ze wou tandem voeden maar helaas. Zoon 2,5 jaar. Ik had al bedacht dat hij mocht bepalen wanneer hij klaar was. Met 2,5 kreeg ie nog een slokje in de ochtend en avond maar ik merkte dat het eigenlijk een soort van mama-is-een-klimrek moment werd. Hij was er klaar mee. Hij vroeg de eerste dagen nog wel (Dinkie mama?) maar als ik hem dan op schoot nam wou hij niet meer. Dus ik ben echt heel blij hoe ik mijn borstvoeding periode heb kunnen afsluiten Ondanks opstart problemen, borstontstekingen en een ongezellige relatie met de kolf ben ik trots op mezelf dat het elke keer weer gelukt is. Ook hier wel opmerkingen trouwens. Maar mensen kennen het niet. En snappen het daarom ook niet. Baby’s boven de 6 maanden, daar zie je alleen de leuke foto’s met fles van. Ik kreeg al snel te horen: wil je nou je lijf niet eens terug. Euhh ik heb mijn lijf nooit weggeven maar opengesteld uit eigen vrije wil. Niemand dwingt mij dus waarom die vraag? En wat mensen ook niet weten, zelfs moeders die borstvoeding hebben gegeven maar voor de 6 maanden zijn gestopt…Als je kindje 1 jaar is, dan duren voedingen niet meer 25 minuten, maar is het meestal de snelle snack. Het wordt er naarmate baby ouder wordt alleen maar makkelijker op.
Mijn eerste ervaring met kraamzorg was niet positief. Ik was bedlegerig en zij zat tv te kijken. Kon er zelf uit proberen te komen om mijn zoon op te pakken om te voeden, werd niks gedaan behalve zo snel mogelijk weg gaan en mij 2 uur alleen laten terwijl mijn vriend nog aan het werk was want zij moest naar een feestje. Ik was opgelucht toen ik weer opgenomen werd Tweede en derde kraam waren geweldig hoor, maar voor mij hoeft het allemaal niet meer. Heb het nu ook nog niet aangevraagd terwijl ik weet dat ik het wel zou moeten doen... Maar ik ben toch de eerste dagen in het ziekenhuis ivm de keizersnede en daarna... tsja, het zal vast wel goed gaan. Misschien maar minimale uren aanvragen en de kraamzorg eerder naar huis sturen Wat fijn dat jij goede begeleiding hebt gehad! Dat maakt echt groot verschil. 400ml was heel veel inderdaad maar ik had 2 enorme basketballen op mijn borstkas die op knappen stonden die dagen, zo pijnlijk en zo fijn om die melk er allemaal uit te krijgen. Hoefde maar naar mijn dochter te kijken en het begon er al uit te lopen. En dat na een keizersnede ook... Wel pas op 41.2 bij dochter, maar zelfde verhaal op 38.2 bij de jongste.
Bij mijn eerste liep de start heel moeizaam, veel pijn bij het voeden, ik zat alleen maar te huilen als ze weer wou drinken. Met vijf weken werd vermoed dat ze kma had, de kinderarts schreef dieetvoeding voor en ik ging kolven (en zelf op dieet), dat was de snelste weg om te kijken of het kma was. Meteen verdwenen de ergste klachten, maar na een week had ze zo’n last van verstopping door die voeding (ze moest natuurlijk wennen aan die overgang) en was ik het zat. Aangelegd, ze dronk fantastisch, geen pijn meer! Ik was toen dus ook al op dieet, dus mijn melk was ook koemelkvrij. Vanaf toen ging het ontzettend goed Maar in die eerste weken wou ik eigenlijk iedere dag stoppen (en dan toch weer niet, want ik wou éigenlijk niet stoppen - het deed alleen zo’n gruwelijke pijn). Bij de tweede had ik 3 maanden voor de bevalling nog gevoed, ik had wel wat ervaring. Maar toen ik haar na een lange OK eindelijk voor het eerst écht zag, en ze niet binnen 2 minuten aanhapte, ging de lactatiekundige van de afdeling zich er al mee bemoeien - en niet op een goede manier. Ze pakte dochter in haar nekje om haar tegen de borst te duwen (deden ze bij mijn oudste ook, dat werkt écht niet - bij de oudste ‘ramde’ ze haar echt tegen mijn borst, nooit begrepen dat ik dacht dat dat goede hulp was…), vervolgens werkte dat niet en ging ze allerlei hulpmiddelen halen. Terwijl we nog niet eens even rústig huid op huid contact hadden gehad. Gelukkig duurde het even voor ze alle slangetjes had gevonden, en in die tijd had dochter prachtig aangehapt en lag ze super goed te drinken En vanaf toen ging het ook gewoon helemaal prima, bij haar nooit pijn gehad met voeden.
Wat goed dat je je eigen gevoel hierin hebt gevolgd zeg! En wat fijn dat het dan zo goed helpt om koemelkvrij te gaan eten/drinken om zo toch weer borstvoeding te kunnen geven. Wat slecht zeg van die lactatiekundige. Je zou toch anders mogen verwachten van zo’n iemand. Fijn dat het uiteindelijk ook bij je 2e kindje zo goed gelukt is.
Ik geef borstvoeding sinds 29-03-2022. ❤️ Als mensen vragen wanneer ik er mee stop, zeg ik als ze 18 is. Want ik denk dat ze dan geen flesje melk mee neemt als ze gaat stappen.
1e; niet gevoed, door iedereen bang gemaakt, zou zogenaamd heel veel gedoe zijn, energie kosten en borstverkleining gehad. Wel na een paar dagen tegen kraamzorg gezegd dat ik het wilde proberen, ik had sterk die drang ofzo, maar die was erg ontmoedigend. Volgens mij vond ze zelf vooral de fles wel lekker makkelijk.. 2e; weer ontmoedigd wegens energie en borstverkleining. Op dag twee huilend tegen kraamzorg gezegd dat ik toch wel heel graag zou willen proberen te voeden. Ik voelde weer die drang zo sterk (logisch he, het is de natuur ). Ze reageerde fantastisch en 5 minuten later had ik mijn meisje aan de borst ♥️ 4 maanden gevoed, gestopt wegens borst weigeren, slechte kolf en te weinig kennis. 3e; MEGA goed voorbereid, en ik voed nog steeds (hij is 9 maanden)en ben van plan dit nog lang te doen ♥️ hij slaapt naast mij dus het is praktisch en gezellig en fijn.
1e fles 2e 7 weken (na meerdere borstontstekingen) 3e paar dagen geprobeerd maar weer vreselijke pijn dus fles Na 6 weken toch een te kort verborgen tongriempje, nog geprobeerd te relacteren maar was veel te intensief. 4e 9 maanden, zij weigerde de fles 5e 3 maanden, waren alleen maar heeeel vaak korte voedingen en dat lukte gewoon niet met nog 4 kinderen en een huishouden Ben daar achteraf wel blij mee want hij drinkt dus alleen in de kinderwagen/maxi Cosi en z’n bed Anders had ik halve dagen in de slaapkamer moeten zitten ofzo en incl met een peuter die haar broertje heeeeeeeeel erg lief vind werkt dat niet
De oudste 6 weken. De 2de tot haar 3e verjaardag De derde 11 maanden De vierde wordt over een maand 4 en drinkt nog steeds om in slaap te komen. Heb met hem de afspraak dat we stoppen op z’n verjaardag want ik vind het zelf (al heel lang ) niet meer prettig
Wat een verhaal zeg… En weer zie je dus dat je omgeving echt een hele belangrijke rol speelt. Als de mensen om je heen zelf niet bekend zijn met borstvoeding dan is de kans dat je zelf de fles gaat geven heel groot, en vice versa, daar heb ik ooit een onderzoek over gelezen. Dat is natuurlijk prima, alleen is het dan wel jammer als je zelf anders wil en er geen steun is…
Ja vind ik achteraf ook heel jammer! Het is natuurlijk wel je eigen verantwoordelijkheid of keuze, maar ook vanuit het ziekenhuis en kraamzorg dus wel een soort van 'bang gemaakt'. En ook erg verkeerd ingeschat want ik vind t zo fijn en prachtig.
1e fulltime kolven tot 10 wkn, daarna gestopt omdat ik het eindeloos kolven niet zag zitten in combinatie met werk en het hard werken was. 2e tot 2 jaar, gestopt omdat het geklier aan de borst te irritant werd en ze erg dwingend en claimend werd (zelf shirt omhoog trekken, 10-20 x per dag zeuren maar dan nauwelijks drinken als ik haar aanlegde etc). Toen was ik er helemaal klaar mee. Cold turkey gestopt. 3e tot 2 jaar, idem als 2e. Hetzelfde gedrag en daar had ik toen ook geen zin meer in. Cold turkey gestopt.
Hier tot haar 3de verjaardag. Hadden eerst afgesproken dat we tot op haar 2de verjaardag doorgingen maar genoot zo van deze momentjes dat we er nog een jaartje aan hebben aangekleefd als. een eventuele 2de zal ook zo lang mogen genieten.
H heeft zo 2 jaar en 2 maanden gedronken in zwangerschap kwam er volgens mij niet veel meer, maar na een wondje ben in gestopt en vond hij ook wel prima. Was toen denk ik zo 31/32 weken zwanger. A nu ruime anderhalve week we zullen zien hoelang hij wil drinken ❤️
Bij de oudste maar 9 weken vanwege slechte begeleiding. Ze had KMA en reflux en beste volgens de artsen was om te stoppen. Bij de tweede niet geprobeerd. Bij S. twee weken en dat waren helse weken met drie borstontstekingen en hij weigerde de borst. Nu achteraf bleek hij een lipband te hebben. En nu bij F geef ik iets meer dan 3 maanden borstvoeding en dat is niet lang vergeleken bij de termijnen die hier worden genoemd maar ik ben er zo trots op. We komen van ver (te korte tongriem, borstontstekingen, hand voet en mondziekte, terugloop van productie). Ik hoop echt nog lang door te kunnen gaan
- Oudste; moeizame start met mega overproductie. Doorgezet, want ondanks bloed, zweet en tranen wilde ik echt niet stoppen. Uiteindelijk 15 maanden gedronken. - 2e: 20 maanden - 3e: 16 maanden, daarna was de melk op ivm nieuwe zwangerschap. - 4e: is nu bijna 13 maanden en drinkt nog steeds (ook nog wel 4/5x per dag). Zie haar voorlopig ook echt nog niet stoppen. We zien wel waar het eindigt Heel blij dat ik al mijn kinderen dit heb kunnen geven.
Ik ga die afspraak ook maar maken met mijn middelste. Ik zie het écht niet zitten om een basisschool kind dan nog te voeden.
Daar ligt voor mij ook echt de grens. Hij heeft slaapproblemen dus ik heb het maar laten door gaan zodat we allemaal onze rust een beetje krijgen, maar 4 is voor mij echt de grens.