Hoe lang geef jij borstvoeding of heb je borstvoeding gegeven?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Kramertje, 15 jun 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sheltie

Sheltie Lid

17 apr 2023
    41
    45
    18
    Vrouw
    #41 Sheltie, 19 jun 2023
    Laatst bewerkt: 19 jun 2023
    Oudste 15 maanden: gestopt omdat ze niet meer weinig interesse had en ik graag weer zwanger wilde worden. Ik had geen cyclus, dus ik greep dat moment maar aan.
    Middelste 2 jaar: ook weer een kinderwens en vanwege erg zware zwangerschap was doorvoeden geen optie.
    Jongste 2 jaar en 3 maanden maar still counting want ze drinkt nog. Ik krijg wel eens opmerkingen, maar dan door bezorgdheid of het niet teveel van mij vraagt. Dat is dus niet zo want met deze leeftijd is het drinken vaak geen enorme voeding meer. Verder valt het mee, de meeste mensen weten dat ik langer borstvoeding geef. Als ze 3 jaar is zal ik wel weer nieuwe opmerkingen krijgen haha (al zullen mensen het misschien niet eens weten, ik heb het er eigenlijk nooit over)

Saartje33, Zoe123 en Kramertje vinden dit leuk.
  2. Puttertje

Puttertje Bekend lid

12 mei 2022
    594
    759
    93
    Vrouw
    Ik geef nu 5 maanden borstvoeding. Vooraf had ik 6 maanden in gedachten, maar ik vind het inmiddels zo makkelijk en fijn dat ik geen reden zie om over een maand te stoppen. Ik wil in ieder geval doorgaan tot het einde van mijn kolfrecht en daarna weer verder kijken!

Kramertje vindt dit leuk.
  3. epiphany

epiphany Lid

22 dec 2018
    50
    18
    8
    Vrouw
    Ik geef inmiddels al ruim 3 jaar borstvoeding. De oudste krijgt alleen nog 's avonds voor het slapen en de jongste 3 keer per dag als we thuis zijn (in de ochtend, voor het middagdutje en 's avonds).

Inmiddels is mijn omgeving gestopt met de vraag 'hoe lang nog?' :p. Ik zou het ook niet weten. Had van te voren nooit gedacht dat ik zo lang borstvoeding zou geven.

Zoe123 en Kramertje vinden dit leuk.
  4. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.269
    5.870
    113
    Vrouw
    Super mooi om te lezen dat er nog best veel vrouwen zijn die “lang” borstvoeding geven. Ik had zelf 6 weken in gedachten maar het liep zo lekker dat ik dat verschoof naar 3 maanden, 6 maanden, een jaar en toen er maar geen termijn meer aan heb gehangen. Inmiddels is de boef 1,5.

Wat ik nu sinds een week of 2 wel merk is dat mijn tepels wat gevoelig zijn met aanhappen. Zou hij het dan te hard doen of te gulzig misschien? Voel dan echt wel even een pijnscheut. Als hij 1 borst drinkt en daarbij in slaap valt kolf ik de andere nog even maar met kolven voel ik echt niets. Herkenbaar voor iemand?

5. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Oudste heeft 15 maanden bv gehad en was er toen ineens zelf klaar mee.
    De tweede heb ik na 2,5 jaar zelf laten stoppen, omdat ik er toen wel klaar mee was. Ik vond het toen ook gewoon vreemd worden om nog te bieden, terwijl hij soms even stopte met drinken om ingewikkelde peutervragen te stellen tussendoor .

Bij de laatste ben ik het langer doorgegaan. Die kon er niet genoeg van krijgen, was heel aanhankelijk en vond die momentjes echt heerlijk. En omdat het de laatste was vond ik het ook moeilijk om te stoppen. Het idee dat je dat daarna nooit meer zult doen….
    Uiteindelijk met 3,5 jaar gestopt, omdat man en ik een weekendje weg gingen en ik dat wel een goed moment vond. En het was ook prima zo.

vooraf heb ik nooit bedacht om lang te voeden. Bij de eerste wou ik het in elk geval proberen en het ging zo goed dat we gewoon maar door gingen. Voelde heel natuurlijk.

rocketscience vindt dit leuk.
  6. Cobon

Cobon Niet meer actief

Haha ik zag dit even voor me :)

7. Muisje2016

Muisje2016 Fanatiek lid

18 jan 2016
    3.025
    5.138
    113
    Heel leuk om te lezen!

Oudste: 11 maanden, maar daarvan 2 maanden volledig en daarna een combi borst- en kunstvoeding. In die eerste twee maanden eindeloos gekolfd vanwege te weinig productie, tepelhoedje ivm moeilijk aanhappen en dochter groeide ook niet fantastisch. Daarom na 2 maanden fles erbij voor de rust en bv als fijn momentje 's ochtends en 's avonds. Na 11 maanden had ze geen interesse meer en vond ik het wel mooi geweest.

Middelste: 4 maanden. Weer geklooi met aanhappen, tepelhoed en kolven. Na 2 maanden weer gekozen voor combi, maar met een peuter die aandacht nodig had en een verhuizing kostte het gewoon teveel tijd en liep m'n productie heel snel terug. En zoon had niet zo'n geduld voor een gezellig slokje en een beetje sabbelen, die wilde gewoon een volle fles!

De derde: 1 jaar en 8 maanden en counting! Wéér gekut in de eerste weken, maar deze keer was ik zelf LK en wist ik net wat meer tips en tricks. Tongriem gekliefd, met veel moeite tepelhoedje afgebouwd en uiteindelijk tot volledige productie gekomen! Ben ik echt trots op en voorlopig vind ik het te leuk om te stoppen. Dochter drinkt 's ochtends en 's avonds en als ik thuis ben ook 's middags voor haar dutje. Geen idee hoe lang we zo doorgaan, al zie ik mezelf ook geen basisschoolkind voeden.

Mijn omgeving vind het volgens mij ook maar raar, al zeggen ze allemaal: tja, dat is vast omdat je LK bent. Als ik het aan cliënten vertel vinden ze het meestal heel leuk en soms inspirerend.

Cobon vindt dit leuk.
  8. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.804
    5.941
    113
    Vrouw
    Ik merkte dat zoon soms wat slordig werd qua aanhappen.
    Wellicht kan je daar even alert op zijn?

9. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.605
    8.356
    113
    Vrouw
    Ongeveer een jaar per kind. Daarna hadden ze er geen interesse meer in.

10. momim

momim Actief lid

21 feb 2019
    343
    213
    43
    Wat mooi om te lezen dat er meer vrouwen zijn die borstvoeding geven! Zo knap dat sommigen het gewoon iedere keer weer proberen ondanks dat de eerste ervaring niet perse positief was.

hier onze oudste 20 maanden gevoed, toen gestopt omdat we graag een 2e wilden het het ziekenhuis wilde dat ik stopte voor de behandelingen. De start was niet vlekkeloos met een tongriem die 2 keer gekliefd is en KMA, maar toen het eenmaal liep vond ik het zo fantastisch dat zelfs het stoppen met 20 maanden mij heel veel moeite heeft gekost. Voorheen nooit bedacht hoe lang ik zou willen voeden.
    De tweede is bijna 7 maanden en krijgt ook nog borstvoeding, benieuwd hoe lang hij blijft drinken. Hij is GEK op eten, dus ik vraag me af hoe lang de borst nog aantrekkelijk blijft. Mochten we nog een derde willen proberen te krijgen zal ik niet weer stoppen met borstvoeding maar het ziekenhuis gewoon zeggen gestopt te zijn:rolleyes:

11. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.708
    7.187
    113
    Vrouw
    Oudste 21 maanden, gestopt ivm zwangerschap.
    Middelste 14 maanden, die was niet zo leuk meer om borstvoeding te geven.
    Jongste bijna 2 jaar en gestopt ivm zwangerschap.

Ik heb altijd gezegd door te gaan zolang het voor beide fijn was.

Cobon, WWJD en Zoe123 vinden dit leuk.
  12. Zus9

Zus9 Bekend lid

25 jul 2014
    967
    688
    93
    Vrouw
    Noord NL
    Zoals hierboven al genoemd werd kan het te maken hebben met slordig aanhappen.
    Kan ook te maken hebben met je eigen hormonen, maar als je het niet bij kolven hebt dan denk ik dat je de oorzaak bij de hap van je zoontje moet zoeken.

13. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.269
    5.870
    113
    Vrouw
    Het was waarschijnlijk inderdaad het slordige en soms gulzige aanhappen. Heb hem op die momenten even weggeduwd en au gezegds. Heeft 2x een voeding geduurd, maar nu hapt hij weer aan als voorheen en nergens meer last van.

GroeneBomen, JupitR en epiphany vinden dit leuk.
  14. epiphany

epiphany Lid

22 dec 2018
    50
    18
    8
    Vrouw
    Wat fijn dat het nu weer beter gaat. Mijn oudste deed dit inderdaad ook soms, dat is dan weer het voordeel van langvoeden, ze begrijpen je als je iets uitlegt haha.

15. Krily

Krily VIP lid

20 jul 2017
    5.050
    3.780
    113
    Vrouw
    Ik geef nu bijna 17 maanden borstvoeding ondanks mijn zwangerschap, J. komt nog zo'n 2 a 3 keer per dag even drinken

16. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    De oudste twee 1,5 jaar borstvoeding gegeven en toen waren ze er klaar mee. De jongste is nu 1,5 jaar maar hij kan er geen genoeg van krijgen. Het liefst de hele dag en nacht door. Als hij een dagje bij oma is geweest en mij weer ziet is het eerste wat hij zegt: melk. Omdat hij de laatste is vind ik het ergens heel fijn die momenten en ga ik gewoon door totdat hij er klaar mee is maar ik vind het ook vaak genoeg heel erg zwaar. Vooral omdat hij snachts dus ook nog gemiddeld iedere twee uur wil drinken. Hij slaapt heel slecht, ook in de avond en heeft nog altijd de borst nodig om in slaap te vallen. Ik krijg dus constant het (ongevraagde en dringende) advies om te stoppen met de borstvoeding maar dat vind ik dan ook weer heel moeilijk en wil ik eigenlijk niet.

Waarschijnlijk is hij ergens rond de 3 jaar voordat hij er eens genoeg van heeft. @Luppy ik moest lachen toen ik jouw reactie las over die peutervragen, zoiets zie ik ook helemaal voor me bij mijn kind. :)

17. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Dat van die nachtvoedingen vond ik ook heel zwaar hoor. Op die leeftijd wil je gewoon dat ze gaan doorslapen, maar ff voeden is zo makkelijk om dat te regelen. Op een gegeven moment sliep er zelf eentje bij ons in bed, zodat ik weet niet eens uit hoefde. Gewoon gemakzucht, omdat je toch overdag door moet en je het je amper kunt veroorloven om steeds zoveel slaap te missen. Kost alleen zoveel energie.

Ik vond het echt een zware tijd. Op een gegeven moment heb ik toen zelf wel gezegd dat de bar gesloten zou worden van middernacht tot zes uur. En met mijn man afgesproken dat hij er dan een tijdje als eerste uit zou gaan als de dreumes/peuter ging huilen in de nacht. Het viel niet mee, heeft ook wel lang geduurd. Je kunt dit ook alleen doen als je er zelf heel erg achter staat, want 1x toegeven en je aanpak ligt aan gruzelementen. Maar wat je ook doet (heeft bij mij ook echt lang geduurd voor ik zover was, want even snel voeden is gewoon de makkelijkste weg van de minste weerstand), sterkte!

Kramertje en rocketscience vinden dit leuk.
  18. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Kindje 1: 3 maanden (met moeite, slechte begeleiding)

Kindje 2: 2.5 jaar (vantevoren beter ingelezen)

Kindje 3: 1.5 jaar

Kindje 4: 3 maanden

19. zegenwens

zegenwens VIP lid

28 sep 2021
    5.009
    4.986
    113
    Vrouw
    Tot nu toe 3,5 week, maar we gaan hopelijk nog lang door :thumup:

WWJD en JupitR vinden dit leuk.
  20. Suzi98

Suzi98 Fanatiek lid

30 mei 2022
    4.337
    4.001
    113
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Bij m’n zoontje na 3 weken gestopt maar nu still going strong :D Bijna 7 weken inmiddels. Wil sowieso tot 1 jaar voeden, daarna zie ik wel verder.

WWJD, bozoe en JupitR vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina