Mijn zoontje is zelf bijna 1 jaar oud en tot nu toe geef ik nog steeds borstvoeding. Ik krijg dezelfde vraag ook regelmatig. Voor mezelf heb ik besloten om er gewoon mee door te gaan totdat de behoefte bij de kleine er niet meer is. Ik merk zelf dat mijn zoontje het heel fijn vind. Niet alleen om te drinken maar ook als troost, hulp bij het in slaap vallen en ik vermoed ook even het moment met mama. Zelf vind ik het ook leuk om met de kleine te knuffelen. Zolang het werkt en de behoefte er is, ga ik er dus nog mee door. Met werk kolf ik momenteel nog steeds tussendoor en haal ik de gemiste tijd in. Iets langere werkdagen dus maar het is prima zo !
14 maanden en best wel aan het worstelen of ik moet stoppen en het is best fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die na een dik jaar nog gewoon aan het voeden is!
Oh dit is zo herkenbaar. Ene kant fijn om.te lezen (ik ben niet de enige) maar ook erg zwaar voor jou en ik denk bij ons elke dag het zal toch eens klaar zijn (want nu 14 maanden) hij gaat morgen vast beter slapen maar het kan bij 1.5 dus nog steeds..
Mijn zoontje is pas 2 geworden en drinkt nog in de avond voor het slapen gaan en minimaal 1 x in de nacht. We maken er echt een op het grote bed momentje van. Overdag heeft hij dan ook geen behoefte meer en dat vind ik prima. Ik had van tevoren niet gedacht zo lang te voeden, maar hij is onze laatste en de momentjes zijn gewoon erg fijn. Zo lang hij nog wil ga ik ermee door. Dat wil niet zeggen dat ik het niet af en toe pittig vind hoor. Altijd rekening houden in de avond met wat je drinkt, niet doorslapen en toch aan huis gebonden voelen. Maar ik merk hoe hij ermee tot rust komt en het ook gewoon zo graag wil. Dus ik doe het met liefde. Wel jammer dat mensen in mijn omgeving er een mening over hebben en dan vooral bot kunnen zeggen dat ik gewoon moet stoppen.
Ik heb in de vakantie nr2 voor het laatst gevoedt. 3,75 jaar borstvoeding gehad. Ik wil echt niet meer. Hij eet eindelijk goed, groeit goed, medische dieetvoeding is gestopt en mooi moment om nu ook te zeggen; de borstvoeding is ook klaar. Hij is het er niet mee eens maar vraagt er alleen nog naar als hij erg moe is. Maar nee. Ik wil het niet meer. Voeding heeft hij niet nodig meer en gewoon lekker tegen mij aanhangen bij moeheid is ook prima. Nr3 heeft nu alleen recht
Onze dochter is nu 3 jaar. De eerste week van haar leventje heeft ze borstvoeding gekregen. Dat ging zó slecht. Mijn tepels ontstoken, pijn aan de borsten. Het kind kreeg niet voldoende melk binnen. Dat we zijn overgeschakeld naar flesvoeding. Dat ging prima. Nu grote twijfel wat ik met baby 2 gaan doen. Wordt verwacht in februari en ik nijg meer naar flesvoeding geven omdat het bij kind 1 zo slecht ging dat ik dat niet opnieuw wil meemaken.
Wij hebben gewoon eerste periode ook gewoon nutrilon bijgegeven. Even los van dat drinken ook niet goed ging, vond ik het de druk er ook afhalen. Even een kolfsessie overslaan en net ff wat langer kunnen slapen, borst even rust geven etc. Ik heb 2x verschillende lactatiekundigen en beide heel relaxed daarin. Heb in de luiertas ook gewoon zakje nutrilon zitten: als man alleen op pad gaat, kan hij zo flesje maken zonder koelelementen mee te sjouwen voor de moedermelk. Ik ben wel een langvoeder maar ben makkelijk als t gaat om flesvoeding er ook bij te gebruiken. Bij borstontsteking kolf ik ook liever.
Mijn oudste 20 maanden. Mijn tweede helaas (maar) 6 maanden. Hij was zo temperamentvol en had geen geduld om op het toeschietreflex te wachten. Was dus elke voeding een strijd helaas, kreeg er zelf ook stress van. Wij waren geen goed borstvoedingsteam. Mijn derde 16 maanden, toen is het gestopt omdat ik toen 7 weken zwanger was en mijn productie stil kwam te liggen. Hopelijk gaat het bij nummer 4 weer zo goed, dat we zeker 1,5 jaar kunnen voeden
Nummer 1: totaal 15 maanden (min 1 dag) Ze had een slechte start en kreeg daarom eerst een sonde (eerste druppels moedermelk heeft ze via de sonde gekregen), vervolgens leerde ze uit een flesje drinken en na lang oefenen dronk ze aan de borst. Omdat ik al heel veel gekolfd had (had een diepvries vol) heb ik dit via een organisatie gedoneerd aan een moeder die niet genoeg melk had. Haar zoontje heeft ook ruim een jaar mijn melk gedronken (2 voedingen per dag, later 1). Nummer 2: totaal 22 maanden en 2 dagen Toen ik zwanger werd van nummer 3 liep de productie terug (en ik denk dat de smaak veranderde), ze was woest. Ze dronk echt nog alles bij me, werd toen ochtend- en avondvoeding. En zo steeds minder, sloeg zelfs een paar dagen over, dus toen gestopt. Zij wilde ook echt alleen bij mij drinken, hebben regelmatig een flesje gekolfde melk aangeboden, maar ze deed het echt niet. Nummer 3: totaal 14 maanden en 10 dagen was veel te nieuwsgierig, wilde alles zien wat er rond hem (ons) gebeurde en draaide zijn hoofd alle kanten op. Dat kan prima als je uit een fles drinkt, maar niet als je aan de borst hangt (nou ja, dat vond ik, hij vond dat hij prima kon drinken en zijn hoofd kon draaien). Nummer 4: bijna 3 jaar en drinkt nog steeds Drinkt nog steeds elke avond, soms 's ochtends maar nu school weer begonnen is, ben ik al uit bed en bezig met het ochtendritueel waardoor 's ochtends vaak niet lukt. Maar komt nu zelf bij me zitten, en vraagt met een heel lief stemmetje "mama, ikke helk dinke? Alles bij elkaar dus al meer dan 7 jaar borstvoeding gegeven. Heb nu een ring met moedermelk gekocht, als herinnering aan deze periode. Een hartje met daarin de moedermelk verwerkt en dan 4 steentjes die voor de kinderen staan.
De eerste 9 maanden gevoed. Ondanks vele kritiek van het consultatiebureau. Mijn zoon groeide weinig en bleef klein. Zou aan mijn voeding liggen. Uiteindelijk overgaan op fles.. wat ik nooit had moeten doen. Want hij groeide er niet harder door.. De tweede ging heel goed. Kwam goed aan. Lekker mollig meisje.. Toen ze 3 maanden was werd mijn vader heel erg ziek waardoor ik heel veel spanning had en daardoor liep de borstvoeding terug. Ik had dat echter niet in de gaten. Hoewel ze wel opeens s nachts ook weer kwam. Toen ik naar het cb moest bleek ze te zijn afgevallen. En heb ik haar moeten bijvoeden met de fles. Uiteindelijk stopte de borstvoeding helemaal toen mijn vader overleed. Mijn dochter was toen ruim 4 maanden. De 3e raakte nooit verzadigd aan de borst leek het wel. Dat was echt een hongerlapje. Hij bleek ook reflux te hebben. En ik kreeg het advies om dan voor de voeding een hapje johannes broodpitmeel te voeren. Dat werkte van geen kant. Hij spuugde alles inclusief voeding weer uit en had meteen weer honger. Ik kreeg spruw en hij ook. Kwam op z'n minst 3 of 4 keer per nacht. Ik was zo kapot moe. En had daarbij nog 2 kleine peutertjes rondlopen dat ik zelf voor de fles gekozen heb. Alleen heeft het 2 weken geduurd voor hij ervan wou drinken. Constant naar de borst happen. Bij m'n man wilde hij ook niet de fles. En Uiteindelijk aankleedkussen op de salontafel. Baby erop en fles erin. En Uiteindelijk dronk hij. Daarna wilde hij ook op schoot de fles gelukkig. Maar ik vond het echt niet leuk. Hij kreeg nu ook medicatie voor de reflux en ik had voeding die wat dikker is. Maar weet nier meer hoe die heet. Uiteindelijk kwam er met de fles meer rust in ons huis.. hij geeft uiteindeljjk 3,5 maand borstvoeding gehad. Ik zou nog wel een keer willen meemaken dat ik een baby gewoon lekker lang zonder zorgen kan voeden. Heerlijk lijkt me dat!
@Korenbloem86 mijn 2020 kind vraagt het of heel lief of hij melkie mag of zegt 'ik ben een borstninja' en sluipt dan ernaar toe als ik net klaar met voeden ben van H. Vanavond wenste hij 'zijn' borst weltrusten. Hij zei weltrusten mama, weltrusten H (ik was hem aan het voeden) 'weltrusten borstje van mij en weltrusten borstje van H' Helaas is t stoppen hier nog niet gelukt met hem. Nu hopelijk wanneer hij start met school.
Ahh wat goed en fijn dat het nu allemaal goed loopt! Ik vandaag al 21 maanden... had nooit gedacht het zo lang vol te houden maar geniet er nog steeds iedere dag van <3