Baby (14 weken) weigert borst

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Anky84, 16 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anky84

Anky84 Lid

25 apr 2013
    10
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo Heidi,

Graag zou ik je de volgende situatie willen voorleggen. Mijn dochter van 14 weken krijgt volledige borstvoeding. Op wat opstartprobleempjes in de eerste week na, loopt de borstvoeding prima. Ze zit nu op 5 voedingen: 7.00, 12.00, 16.00, 19.30, 23.30 uur, kan natuurlijk weleens een halfuurtje verschil inzitten. Normaal dronk ze 20-30 minuten aan een borst en daarna nog een minuut of 10 aan tweede borst.

Sinds 3 dagen drinkt ze veel korter aan de borst en begint daarna heel hard te huilen, zeg maar gerust krijsen. Soms lukt het om haar daarna nog aan te leggen maar dan drinkt ze heel onrustig nog een paar slokjes en blijft het daar ook bij. Feitelijk drinkt ze nu nog maar 5-10 minuten en wil ze de tweede borst niet meer. Zodra ik haar in de 'aanleghouding' leg, begint ze dan al te huilen.

Ik was vandaag op het CB en de arts gaf aan dat ze dan wel genoeg gedronken zou hebben. Ik twijfelde hieraan omdat ik me lastig kan voorstellen dat ze in 5 minuten genoeg gedronken kan hebben. Om dit uit te proberen hebben we vanavond nadat ze de borst weigerde een flesje afgekolfde melk gegeven, ze heeft toen nog 100 cc gedronken. Dus lijkt me niet dat ze verzadigd was. Op het bureau is gekeken naar spruw, dat had ze niet.

Sinds 3 weken ben ik weer aan het werk, ik kolf dan 2 keer per dag. Op zich ging dit redelijk, maar als het druk is vind ik het wel lastig om te tijd te nemen goed en rustig te kolven, dus ik heb me al voorgenomen om dit beter te gaan doen.

Zelf denk ik aan 3 mogelijke oorzaken:
    1. Zou ze ergens pijn hebben? Ze huilt dan zo ontzettend hard dat je zou denken dat ze ontzettende pijn heeft. Maar het frappante is dat ze dit dus niet doet als ze een flesje krijgt, dus dat zal het dan wel niet zijn?
    2. Het drinken uit een flesje gaat makkelijker, dus zodra ze moet gaan werken aan de borst (na enkele minuten) raakt ze gefrustreerd en boos en gaat ze huilen.
    3. De productie is teruggelopen omdat ik weer ben gaan werken en misschien niet consequent genoeg gekolfd heb (ik heb wel alle momenten gekolfd, maar misschien te kort?)

Misschien denk jij nog aan iets anders? En wat kan ik doen om haar weer tevreden aan de borst te krijgen?
    Voor de korte termijn nog de vraag wat te doen als ze maar zo weinig drinkt: moet ik dan nog even kolven zodat de productie wel op peil blijft of breng ik het dan alleen maar meer in de war?

Alvast hartelijk bedankt voor je antwoord!

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Je hebt er al heel goed over nagedacht zie ik!

In principe is het zo dat kindjes zo rond de 16 weken anders gaan drinken: effectiever. Waar ze eerst rustig 20 minuten dronken, kunnen ze nu in 7 min. klaar zijn.
    Daarnaast is het goed om te kijken of je kindje pijn of last ergens heeft. Hoe hapt ze aan, is dat altijd goed gegaan of moet je blijven opletten? Hoe is het met je productie? Was je in eerste instantie ruim in je melk en schoot het makkelijk toe en is dat nu anders? Dan kan daar je oorzaak liggen.
    Het kan handig zijn om met een lactatiekundige te kijken naar je volledige borstvoedingsperiode. Laat haar ook een mondonderzoek doen waarbij de mobiliteit van de tong en mondmotoriek van je kindje wordt bekeken. Het komt nog wel eens voor dat kindjes op deze leeftijd problemen krijgen die eerder gemaskeerd bleven door ruime en volledige toegang tot de borst.

Het kan geen kwaad om na te kolven. Dit kun je met de hand doen. Op je werk zou ik gaan kolven vlgs schema: wissel af met massage (kort) en kolven en wissel zo'n 3 keer. Evt. kun je nog borstvoedings stimulerende middelen inzetten.

Wanneer je kindje verdrietig of onrustig is kun je biologic nursing proberen: ook hier kan je lactatiekundige bij helpen. Of google eens via youtube.

3. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    ps vergeten: heb je oorpijn uitgesloten?

4. Anky84

Anky84 Lid

25 apr 2013
    10
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo Heidi,

Sorry voor mijn late reactie, ik lees meestal via de telefoon en dat typt wat lastiger. Daarna problemen met inloggen, maar hier ben ik dan weer :) .

Het ging even wat beter, maar nu is het toch weer minder.
    Toen het wat beter ging, was ze wel veel afgeleid en was ze tussendoor telkens aan 't kletsen en lachen. Tijdrovend klusje dat voeden zo, maar ze dronk tenminste :) .

Nu is het, vooral bij de voedingen overdag, na een minuut of 5-10 weer huilen. Ik probeer haar niet te dwingen want ben bang dat ze anders helemaal iets tegen de borst krijgt, maar met af en toe van kant wisselen en van houding wisselen hapt ze soms nog wel. Ik heb de indruk dat als de melk dan begint te lopen, ze blijft drinken maar als het haar te lang duurt, dan laat ze los. Het probleem is dat ik gewoon echt niet weet waar het 'm in zit...heeft ze echt zo snel genoeg gehad of heb ik te weinig melk waardoor ze te hard moet werken en op een gegeven moment gefrustreerd opgeeft? Ik heb haar net na de voeding nog 50 cc in een flesje gegeven en daarna nog gekolft. Het duurde lang voor de melk begon te lopen en met pijn en moeite heb ik toen nog een kleine 50 cc gekolft.

Ik ga maandag toch maar even de huisarts bellen om haar oortjes na te laten kijken. Verder woensdag naar het CB, maar ik heb eerlijk gezegd niet de indruk dat zij me kunnen adviseren. Ik wacht dat even af, maar anders misschien toch een lactatiekundige inschakelen. Mocht jij tot die tijd nog tips of ideeën hebben, dan hoor ik het graag!

5. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Benieuwd wat huisarts zegt.
    Goed dat je blijft proberen!

6. Anky84

Anky84 Lid

25 apr 2013
    10
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gewoon ter info even een update:
    Niets te zien aan haar oortjes bij de HA en vandaag op het CB geweest, ze was 400 gram gegroeid in 3 weken tijd. Dus ik ga er dan toch maar vanuit dat ze gewoon genoeg heeft gehad als ze niet meer wilt drinken. Productie lijkt nu weer redelijk ok, dus ik ga nog lekker even door :) . Voor mijn gevoel blijft het wel een beetje aanrommelen zo, maar ze doet het er goed op dus vooruit ;) .

7. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Goed te horen dat ze geen klachten heeft. Inderdaad maar zo verder, ik hoop dat jullie snel je rust vinden!

Deel Deze Pagina