Tot 22 maanden. toen beet hij de tweede speen doormidden. heb uitgelegd dat nu alle speentjes stuk zijn en mama geen nieuwe meer heeft. Hij heeft er nooit meer om gevraagd....
Onze oudste tot 2 maand geleden 's nachts (wordt 4 volgende week). We vreesden een groot drama, maar niks nada niente. "Ik ben een groot meisje zonder speen (tut)". Heeft er nooit meer om gevraagd. Des te meer het bewijs dat het eerder om gewoonte dan noodzaak ging. Heb wel gemerkt dat haar "open beet" sindsdien veel kleiner geworden is en haar tandjes zich dus beter zetten...
Dochter tot 4 jaar....zelf gestopt Zoon tot 3 jaar.... ook zelf gestopt. Ik heb er bewust voor gekozen om ze zelf te laten kiezen wanneer ze er klaar mee zijn. Hier vonden ze het gewoon niet meer lekker. Ze mochten de speen vanaf 3 jaar ook alleen nog maar boven in bed. Dus alleen met het slapen.
Tot 1 jaar altijd wanneer hij wilde. Daarna alleen in bed. Toen hij 3 was hebben we uitgelegd dat speentjes voor baby's zijn. Toen heeft hij een poosje elke avond 'baby' gespeeld. Tot hij op een dag (paar weken later) ineens zijn speen in de prullenbak gooide met de woorden "ik ben toch geen baby meer". Die avond vol spanning afgewacht, maar hij vroeg er niet meer om. Wel had hij nog een paar nachten wat meer moeite met in slaap komen.
Zoontje was twee jaar toen hij op een keer zei dat hij zijn tut niet meer wou. Heb toen dadelijk alle tutjes weggehaald en hij heeft er toen ook niet meer achter gevraagd.
Speen was ze kwijt met 9 maanden maar heb meer last gehad van de fles. Vorige maand is ze daar mee gestopt bijna vier jaar. En pff echt blij mee dat ze geen fles meer gebruikt.
Ik denk tot een maand of 6 overdag en toen gewoon niet meer gegeven, alleen in bed. Met 8 maanden kwamen we erachter dat hij zijn speen uit bed gooide elke keer. Toen zonder geprobeerd en eigenlijk vond hij het wel best. Hij taalde er niet naar.