particulier oppas

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door ladybird, 19 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ladybird

ladybird Lid

24 dec 2007
    61
    0
    0
    Hallo,

Mijn zus heeft aangegeven dat ze wel wil oppassen op de kleine.. maar wat moet ik haar nu betalen in het uur?? vind het zo lastig.. wat is een beetje normaal??

2. poppedopje

poppedopje Fanatiek lid

29 mrt 2010
    2.389
    1
    0
    NULL
    Vlak aan zee
    Tsja.... lastig inderdaad! Als ze naar het KDV gaan, hoeveel zou je dan kwijt zijn? Wij zijn daar bijvoorbeeld 6,50 per uur kwijt, inclusief alle verzorging (luiers, eten).
    Misschien zou je haar zoiets kunnen geven? En afspreken wat je doet met verzorging, zijn dat kosten die er nog bij komen of is je bedrag inclusief?

3. mimi83

mimi83 Niet meer actief

mijn zus en ik doen in ruil de babyoppas. dus zij past straks 1 dag op onze kleine (en broer) als ik werk zou hebben weer en ik pas elke donderdag straks op haar baby.

als dat niet zo uitomt ik moet weer werk zoeken na de bevalling nl. zou ik zelf evengoed gewoon op haar kleine passen en vraag daar niets voor, dat verwacht ik ook totaal niet eerlijk gzegd.

Als je dat wel wilt, zou ik niet op hetzelfde gaan zitten als en kdv. Kdv krijg je vergoed , dit niet en dat betekend dat je al gauw werkt om je oppas te betalen.9 uur X 6.50 bijv. is 58,5 euro per dag is dus ruim 200 euro per maand.. dat is veel geld, kan je dat missen.

Denk dat het verstandig is en te gaan zitten met je zus en te overleggen wat jij en wat zij verwacht. Reken uit wat jij zelf verdiendt die dag en wat je dus kan missen.

4. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    ik zou ook ff een middenweg zoeken.
    Hetzelfde als een kdv is niet haalbaar. Je krijgt bij particuliere oppas geen vergoeding van de belastingdienst. Dus dan zou je gaan werken voor de oppas te betalen, dan kun je beter thuisblijven (even zwart wit gezien dan hè)

5. Mentiera

Mentiera Actief lid

29 mrt 2010
    419
    0
    0
    NULL
    NULL
    Is dit voor wanneer jij werkt of als jullie een avondje weg willen?
    Voor als je werkt zou ik het niet doen, of ze moet tevreden zijn met 1 euro per uur, want een KDV krijg je bijna helemaal vergoed.
    En anders blijf je toch liever zelf thuis met je kindje en zoek je een ander soort baantje wanneer je vriend thuis is.
    Buiten het geld om, zou je dat wel doen je zus zo vaak laten oppassen? Ondanks dat jullie zussen zijn kunnen jullie hele andere ideeën hebben over opvoeding en dit kan tot akelige zussenruzies leiden.
    Bovendien zijn KDV professioneel en is het daar ook veilig ingericht.
    Weet niet of je zus zelf kinderen heeft thuis of misschien heeft ze zelfs helemaal geen ervaring?

Als dit voor wat avondjes oppassen is ligt het eraan hoe oud ze is. Is ze 14 en wil ze graag wat bijverdienen dan kan je het beste gewoon per avond inschatten wat je geeft, 20 euro per avond is vaak meer dan genoeg!
    is je zus wat ouder dan neem ik aan dat ze graag wil opppassen omdat ze graag wat tijd wil doorbrengen met haar nichtje of neefje en het voor niks doet of een klein cadeautje.
    Jullie zullen toch ook wel dingen voor haar doen?

6. maryam27

maryam27 Bekend lid

31 jan 2010
    531
    0
    0
    waarom geef je haar niet op als gastouder?
    zorg dat ze haar ehbo heeft en dat haar huis wel kindveilig is.
    Want jij krijgt daarvoor best veel geld terug van de belasting en je kan dat aan haar als vergoeding geven.

maar als je 6,50 gaat betalen per uur, is veelste veel, dan kan je net zo goed naar de kdv doen, want daar krijg je nog een hele hoop geld nog voor terug ook nog...

7. mimi83

mimi83 Niet meer actief

gastouder gaat niet zo eenvoudig meer hoor tegenwoordig. daar moet ze ook een mbo opleiding voor doen nl.

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.767
    18.913
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Je kunt inderdaad niet zomaar meer gastouder worden. Daar moet je een diploma voor halen. Wij betalen straks € 5,80 per uur, waarvan € 5,20 naar onze gastouder gaat en de rest naar het bureau. Maar daar krijgen we dus wel weer een deel van terug. Ik weet nog niet precies hoeveel, maar volgens mij komt het erop neer dat we straks bijna € 3,- per uur zelf betalen.

Als je zus vooral wil oppassen omdat ze het leuk vindt en jij wilt haar daarvoor een extraatje geven, is een bedrag van € 2,50 of € 3,- per uur natuurlijk leuk. Maar als het voor haar een inkomen moet zijn, dan is het wel erg weinig! Als ze het minimumloon wil verdienen, dan ben jij in ieder geval beter uit bij een gastouder of kdv, omdat je dan tenminste een deel terugkrijgt van de belasting. Hoe lager jullie gezamelijke inkomen, hoe meer je terugkrijgt.

9. ladybird

ladybird Lid

24 dec 2007
    61
    0
    0
    ok bedankt allen. Mijn zus heeft zelf kinderen, en het zou er op neer komen dat ze gemiddeld in de week 6 a @10 uur oppast... Het is niet dat ze er rijk van hoeft te worden hoor.. maar ik wil haar wel wat tegemoed komen aangezien ik gewoon ook aan het werken ben.. Inderdaad gastouder zou een optie zijn maar aan de andere kant vind ik dat ook weer zo´n gedoe ( en zij ook..) Dus als ik 3 a 4 euro betaal dan is dat volgens jullie normaal? Ik zal er eens met haar over hebben.. ik ben namelijk dol blij dat ze wil oppassen heb er een super goed gevoel bij en qua opvoeding liggen we wel op de zelfde lijn! en dat is me ook wel weer wat waard.. Bedankt voor jullie heldere kijk!

10. maryam27

maryam27 Bekend lid

31 jan 2010
    531
    0
    0
    nou, ik wil niet neerbuigend doen ofzo....maar mbo opleiding heeft tegenwoordig iedereen toch wel? misschien heeft ze die wel.
    Ik weet wel dat ze dus wel een ehbo opleiding moet hebben en dat ze een controle gaan doen bij haar thuis of het kindveilig is.

maar goed...waarom eigenlijk ook per uur?
    spreek anders af een vast bedrag per maand.....

11. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.767
    18.913
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Je moet niet zomaar 'een' mbo opleiding hebben, maar helpende welzijn 2 of hoger. (Er zijn een aantal vergelijkbare opleidingen die ook voldoen.) Je kunt dus niet zomaar roepen "Iedereen heeft wel een mbo-diploma of hoger, dus kan iedereen gastouder worden."

Om maar even een voorbeeld te roepen, ik heb een HBO diploma leerkracht basisonderwijs en dat voldoet niet. Ik mag dus geen gastouder worden.

12. Tjilpje

Tjilpje Fanatiek lid

3 mrt 2010
    1.950
    0
    0
    NULL
    NULL
    Waarom is een gastouder een gedoe? ik ben ook gastouder en pas oa op het zoontje van mijn broer. Niks geen gedoe hoor. Prima geregeld;) 3 a 4 euro per uur wat jij wil gaan betalen is gewoon zonde. Via de belastingdienst krijg je veel vergoed namelijk.

Maar inderdaad ik weet niet wat voor papieren je zus bezit;)

Deel Deze Pagina