help mij...ouderschapsverlof

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door dds, 23 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    O ik baal vandaag.....

Ik heb maar een deel van mijn ouderschapsverlof opgenomen (de helft) in de veronderstelling dat ik bij mijn volgende (in de toekomst??) kind meer ouderschapsverlof kan opnemen. Dus het standaard plus het deel van mijn eerste kind. Maar.....ik hoor van een collega dat dit niet mag, per kind 1 keer ouderschapsverlof opnemen. Dus ben ik de helft kwijt?

Ik werk in het onderwijs trouwens.
    Wie weet of mijn collega gelijk heeft?

2. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ouderschapsverlof is kindgebonden idd. Bij een volgend kind kun je alleen weer het standaard deel opnemen.
    Maar als je eerste kind nog geen 8 is, kun je het volgende deel toch nog gewoon opnemen?

3. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Wat is ouderschapsverlof?
    Ouderschapsverlof is verlof dat u kunt opnemen als u zorgt voor kinderen jonger dan acht jaar. U hebt per kind één keer recht op ouderschapsverlof

dus ja je collega heeft gelijk. je mag de maxmale hoeveelheid ouderchaps verlof per kind opnemen en niet 1,5 x bij 1 kind.

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Je niet opgenomen ouderschapsverlof vervalt wanneer je het niet van te voren hebt aangegeven dat je het in delen wilt opnemen.
    Ik meen dat je je verlof in drie perioden mag opsplitsen.
    En verder is de periode inderdaad per kind. Dus 26 weken fulltime voor kind 1 (mits na 1-1-09 opgenomen/aangevraagd, anders is het nl 13 weken) en daarna nog eens 26 weken fulltime voor kind 2. En zo verder mocht je meerdere kinderen hebben.
    Deze periodes kun je opnemen totdat het betreffende kind 8 jaar oud is.

5. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Maar als je niet hebt aangegeven dat je het in delen opneemt, heb je dus alles opgenomen en vervalt het alsnog niet. Dan loopt het gewoon door.

6. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Ik dacht dus ook in delen. Maar heb nooit aangegeven wanneer de tweede deel te willen opnemen. Moet dit alsnog?

Ik type gelijk een e-mail naar mijn werk!

7. sandranuijs

sandranuijs Bekend lid

29 apr 2010
    713
    1
    16
    Ik heb er afgelopen vrijdag toevallig een gesprek over gehad met de baas.

Als je verlof wilt opnemen is dat nu tegenwoordig 26 weken (uitgaande als je FT werkt) dat is als je 1 dag in de week neemt ongeveer 2,5 jaar.

Het advies wat mij is gegeven is eerst een jaar op te nemen, mocht ik na dit jaar besluiten om nog een jaar ofzo op te nemen kan ik dit opnieuw aanvragen en als zij dit goedkeuren mag ik de resterende maanden/jaren opnemen.

Doe je nu gelijk 2,5 jaar opnemen en je zegt tussendoor weet je wat? ik zet het even in de vriezer en ik kijk over een tijdje wel of ik nog wil opnemen kan je er dus naar fluiten want eenmaal onderbroken kan je het niet meer krijgen.

Mocht je een tweede krijgen mag je niet het restant wat je van de eerste over hebt meenemen helaas....

Vind het allemaal wel krom...als je besluit 1 jaar te nemen en na een jaar ze zeggen nee nu kan het niet of komt niet uit ben je het alsnog kwijt...Je werkgever kan hierin dus nog een boel beinvloeden

8. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    @Sandranuijs: volgens mij klopt dat laatste niet hoor. Als je nu een jaar opneemt en na dat jaar verder kijkt ben je het niet ineens kwijt als het dan niet kan. Dan blijft het gewoon staan. Je mag het opnemen tot je kind 8 is! Bovendien mogen ze de standaardregeling (de helft van de tijd opnemen) niet zomaar weigeren. Daar moet echt een hele goede reden achter zitten.

9. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    En waarom mag je het resterende deel niet meenemen?
    Je kan het toch zo plannen dat de tweede deel dan ingaat?

10. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Zoals jij het omschrijft Rosao dacht ik ook. (en hoop ik ook) Anders wil ik alsnog iets regelen met mijn werkgever!

11. sandranuijs

sandranuijs Bekend lid

29 apr 2010
    713
    1
    16
    Zij vertelde me hier dat als je het na een jaar nog wilt opnemen dat het kan maar dan nog in overleg met de werkgever. Maar als je het nu 2,5 jaar opneemt en halverwege het niet meer wilt ben je het resterende kwijt.

12. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ja, dat laatste klopt volgens mij wel. Je kunt het alleen in bepaalde omstandigheden alsnog stoppen als het al begonnen is.

13. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Hier het antwoord van mijn werkgever:
    Helaas heeft je collega gelijk. Het ouderschapsverlof en dat staat ook in de voorwaarden die je hebt ondertekend: staat dat het ouderschapsverlof éénmalig wordt opgenomen voor ten hoogste 12 maanden en het mag niet onderbroken worden door vakanties. Ik doe je alsnog een exemplaar van de verlofregeling toekomen. Een oplossing zou wel kunnen zijn dat je onbetaald ouderschapsverlof opneemt, dat kan wel.

Shit zeg!!!

14. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    bah ik kan er niet tegen! Vind het echt k%t. Als ik dit van tevoren had geweten/ goed gelezen had ik gelijk alles opgenomen. Vind het echt jammer dat het verloren uren zijn geworden.:x:x:x

15. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Ja mag het verlof alleen "stopzetten" wanneer je met zwangerschapsverlof gaat. Daarna kan het weer "doorlopen" totdat het evt op is. Is je eerste verlof op, dan kun je een verzoek indienen voor het recht op ouderschapsverlof voor je tweede kindje.

Wil je een andere opsplitsing, dan kun je bijvoorbeeld bij je werkgever aangeven. (Dit zijn hypothetische data hoor)
    Periode A: 1 dag , 1 juni tot 1 december
    Periode B: 2 dagen, 1 december tot 1 augustus
    Periode C: 1 dag, 1 augustus tot 31 december

16. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Hmmm..... dat is raar, want als jij gewoon verlof voor 1 dag per week wilt nemen.... dan is dat langer dan 12 maanden.

Dat ze het niet laten onderbreken voor vakanties valt te begrijpen uiteraard.

17. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Ja, maar als ze het binnen de CAO hebben opgesteld en ik heb er (dom genoeg) voor getekend dan houd het op! Ieder bedrijfstak zijn eigen regeling....en ik heb het weer slecht getroffen.

18. sandranuijs

sandranuijs Bekend lid

29 apr 2010
    713
    1
    16
    Bij ons is het 26 weken, 1 dag in de week betekent dus 2,5 jaar verlof 1x per week

19. sandranuijs

sandranuijs Bekend lid

29 apr 2010
    713
    1
    16
    Dat is idd dan echt klote zeg! maar het is idd ook wel per bedrijf verschillend. Behalve waar je recht op hebt, dat is gewoon wettelijk vastgezet.

Deel Deze Pagina