Beste dames, De borstkolf is met behulp van jullie tips eindelijk aangeschaft. Ondanks dat er vele topics zijn over kolven open ik graag mijn eigen zodat ik tips krijg die specifiek op mijn situatie betrekking hebben. Ik wil voor het eerst morgen gaan kolven. Ik heb al begrepen dat je dit het beste na de ochtendvoeding kunt doen. Maar nu, hoe vaak moet ik dit doen? Hoe warm ik de melk weer op? Kan ik ook kolven voor mijn kindje gevoed moet worden? Hoeveel cc melk moet ik mijn kindje geven? Kan iemand mij vertellen (op chronologische volgorde) wat ik het beste kan doen en hoe ik aan het werk moet gaan. En hoe vaak zou ik moeten kolven? Ik ben van plan zo lang als mogelijk is borstvoeding te geven en het liefst gewoon aan de borst. Maar wil dat mijn kindje wel alvast aan de fles gaat wennen. Is 1 keer per week voeden met de fles bijvoorbeeld goed? Of zouden jullie bijvoorbeeld de nachtvoedingen met de fles doen? Ik heb een hoop vragen en hoop dat jullie mij er bij kunnen helpen. Groet,
Mijn dochtertje drinkt 's ochtends vaak maar 1 borst. Ik kolf dan na de voeding de andere. Ervoor zou je ook kunnen doen, maar als je kleine dan nog niet uit een flesje wil drinken heeft hij/zij misschien niet genoeg doordat je al gekolft heb. Ik zou om de dag, om de twee dagen met een flesje oefenen. Persoonlijk zou ik niet 's nachts de fles doen omdat dat veel ingewikkelder is dan gewoon even aanleggen. Namelijk eerst flesje uit de koelkast halen, opwarmen (au bain marie of flessenwarmer) en dan nog geven. Heeft ook geen zin om het je man te laten doen want dan moet je alsnog kolven, dus dat schiet niet echt op vind ik. En gewoon proberen en oefenen verder. Het is echt niet raar als je niet direct veel kolft hoor. Is ook een kwestie van wennen.
Kolven doe je niet voor een voeding aan, maar erna of tussen twee voedingen in (als daar voldoende tijd tussen zit). Ik kolfde altijd ofwel 's ochtends (ene borst drinken, andere kolven), en op een gegeven moment 's avonds rond 22-23, omdat Thirza toen van 19-2/3 sliep. Ik gaf haar het flesje dan rond 17 uur, dat was midden in een clustersessie en dan hadden mijn borsten even rust, (die trokken die enorme vraag rond die tijd toch niet, ze wilde dan zoveel drinken....) Qua hoeveelheid mag je de KV-rekensom als leidraad nemen, (maar kan varieren, is geen wet van Meden en Persen): 150 x (lichaamsgewicht in kilo) : (aantal voedingen per dag). Dus bijvoorbeeld: je kindje is 4,6 kilo en drinkt 8 keer per dag, dan is de rekensom: 150 x 4,6= 690:8=86,25 Dan geef je dus 85-90 cc in het flesje. Ik zou dus ookm niet 's nachts de fles geven. Veel te veel gedoe, en dan heb je nog kans dat je kleintje hardstikke wakker wordt en inslapen weer moeizaam gaat. Dat is nou juist het fijne van de borst, dat je zo even gemakkelijk aan kunt leggen en dan weer lekker in bed Of het kolven direct goed gaat, wisselt nogal. Als je eenmaal goed op gang bent, zul je waarschijnlijk gaan merken dat als je kolft ipv een voeding live te geven, dat je wel ongeveer afkolft wat je kindje anders gedronken had. Maar het kan even duren voordat dat goed gaat, dus schrik niet als je de eerste paar keer maar een klein beetje af kunt kolven De melk kun je in een bakje met warm water opwarmen (niet te warm water, de melk mag niet boven de 50-60 graden komen. Eventueel tussendoor even zachtjes schudden/zwenken (=het flesje ronddraaien met een draaibeweging van je pols. Hard schudden maakt de voedingsstoffen kapot), zodat de warmte zich goed kan verdelen. Je kunt ook een flessenwarmer gebruiken, alleen moet je dan eentje hebben die niet te snel gaat! Als je melk invriest, is het het beste om dat eerst te laten ontdooien en dan pas op te warmen. Zo, dat was het geloof ik wel ongeveer? Succes!