Ik voed nu bijna drie maanden en nog lang geen stopplannen! Sowieso wil ik het half jaar 'halen' (was mijn doel tijdens de zwschap), en aangezien het inmiddels zo goed bevalt en ik helemaal geen zin heb in geklooi met flesjes en bussen poeder is 1 jaar nu wat mij betreft het volgende doel. Daarna zien we wel weer verder
Vanaf 9 maanden kon ik niet meer kolven. Ik heb toen nog 1 voeding per dag gegeven gedurende een maand of twee, maar toen was het op. Ik kreeg hem niet meer tevreden en had geen zin om dat weer bij te kolven. Ik heb het met veel plezier gedaan omdat ik geloof dat het het beste is en ook vond ik het juist heel handig. Altijd bij de hand, juiste temperatuur, juiste samenstelling en van niemand afhankelijk.
Ik heb ruim 11 jaar gevoed. Ook tijdens zwangerschap gewoon doorgegaan, en vrij lang twee aan de borst gehad. Dat bedenk je niet van te voren. Daar groei je in. Ik ging bij de oudste echt van mijlpaal naar mijlpaal: de kraamweek doorkomen, 3 weken halen, 6 weken halen, 3 maanden, 6 maanden, 1 jaar en zo maar door. Ik wist wel dat het advies was om minstens 2 jaar te voeden, ik kende ook mensen die dat deden, maar had in eerste instantie nooit gedacht dat ik dat ook zou doen. Ik heb wel vrij vroeg besloten dat ik niet degene zou zijn die ging beslissen wanneer de borstvoeding afgelopen zou zijn, maar mijn kind. Had een mooi artikel gelezen over 'child-led weaning' en dat sprak me erg aan.
Ik heb 15 maanden BV gegeven. In eerste instantie vooral vanwege de gezondheidsvoordelen (astma, hooikoorts, allergie en eczeem in families aan beide kanten). Ik had 6 maanden in gedachten, maar toen ik eenmaal zover was kwam het absoluut niet bij me op om te stoppen. Het is zoiets moois, ik heb het voeden ook echt een tijdje gemist toen ik stopte met de BV.
Vraagje trouwens (beetje offtopic). Ik geef Tygo nu dus nog 1 voeding (de ochtendvoeding) bv en verder krijgt hij kunstvoeding. Dit gaat heel goed en ik wil dit zo nog lang blijven doen. Maar als mensen mij vragen of ik nog bv geef, dan weet ik niet zo goed wat ik moet zeggen, want ja hij krijgt nog bv maar het is maar 1 voeding per dag.. Dus als ik ja zeg en ze zien me vervolgens een flesje maken moet ik het uitleggen.. dat is natuurlijk niet erg, maar wat vinden jullie. Kun je nog spreken van een bvmama met maar 1 voeding per dag?
Ik heb Malou en Ruben bijna 16 maanden borstvoeding gegeven en Benthe is nu 23 maanden en krijgt nog altijd borstvoeding. Oke, het is wel afgewisseld met kunstvoeding, maar toch ook zeker wel borstvoeding. Maar heb je poll nog niet ingevuld want weet niet wat ik in moet vullen gezien ik niet 2 dingen kan kiezen ! Voor bij Malou en Ruben zou ik namelijk denk ik die van max 18 maanden doen, omdat het niet max 12 mnd was. En bij Benthe hoop ik echt dat ik mag stemmen voor langer dan 24 maanden. Liefs Hanneke.
Ik heb je pol nog niet ingevuld, omdat ik nog bezig ben en geen idee heb tot hoe lang ik bv zal blijven geven. Tot nu toe dus ruim 5 maanden, en ik ben het zo gaan waarderen dat ik me niet voor kan stellen dat ik ooit nog stop. ->) Al heeft manlief me heel duidelijk gemaakt dat hij het maar niks vind als een vrouw zo'n 'groot kind' aan de borst heeft. Maar ja, de overgang van klein naar groot is natuurlijk vrij onduidelijk! Waar ligt die grens We gaan het zien, voorlopig gaan we nog lekker door, en we zien wel waar we uitkomen.
ik heb max 12 maanden gedaan omdat ik langer als 6 maanden bv wil geven maar zodra hij straks tussen de 8-12 maanden is wil ik stoppen (heb het nu al een paar keer uitgesteld. eerst zei ik 3 maanden, toen zei ik 6 maanden, en nu al weer 8-12 maanden )
Ik heb twee keer 16 maanden gevoed. Helaas nog niet de twee jaar per kind gehaald. Door de volgende zwangerschap gaven ze er bij mij de brui aan. Ik had graag een tandem mama geweest, helaas zijn de kids het daar niet mee eens. Ze zijn volledig uit zichzelf gestopt. Met 9 maanden niet meer kolven. Daar was ik echt klaar mee. Op dat moment dronken ze ook beide genoeg ander vocht om op het kdv geen kv nodig te hebben.
M'n dochter heeft 15 maanden bv gehad, m'n zoon 13 maanden. Beide heb ik ze op verzoek gevoed, tot ze er zelf mee gestopt zijn.
Ik ben nu ongeveer eenhalf jaar bezig en heb de laatste laar weken al een paar keer reacties gehad in de trant van: " Knap dat je het zo lang volhoudt." of "Hoe lang wil je nog doorgaan?" Pffff, en dan wordt er wel eens gemopperd op de borstvoedingsmaffia. Ik vraag me af hoe vaak flesmoeder zulke reacties krijgen.
Irritant he Tupp? Echt vreselijk... ik snap het ook gewoon niet. Het is toch helemaal top als mama's hun kindje nog voeden na de 6 mnd. Ik kreeg ook zo rond de 6 a 7 maanden veel reacties van hm geef je nog steeds BV? En nu regelmatig opmerkingen als, is het nog wel gezond? Dat is toch niet meer genoeg? Je hebt toch niet meer genoeg melk op deze leeftijd bladiebla!
Mijn keuze staat er niet bij aangezien ik nog steeds voed. Ik geef mijn dochter nu 15 maanden bv. Ik herken heel goed wat jij om je heen ziet. Ik zie hetzelfde in mijn omgeving nameijk. Ik heb daarbij wel het gevoel dat er een boel vrouwen zijn die zichzelf niet meer even aan de kant willen zetten (dat bedoel ik niet lelijk en ik respecteer ieder zijn keus). Meestal gaat bv niet van een leiendakje in het begin en moet je het kunnen opbrengen om je leven even te laten bepalen door voeden en eventueel kolven, ik denk dat de meeste vrouwen dit niet meer willen en zo gauw mogelijk weer willen doen wat ze altijd deden. Denk nu niet dat is gemakkelijk gezegd want wij hebben het ook van ver moeten halen. Mijn dochter dronk de eerste twee weken niet aan de borst, ik kreeg kloven, kolfde fulltime en gaf haar een flesje nadat ik het eerst aan de borst geprobeerd had, op een gegeven moment kolde ik bloed, na twee weken kon ze geleidelijk beter aan de borst drinken, toen kreeg ik last van hyperlactatie en als klap op de vuurpijl een vreselijke borstontsteking, toen wilde ze niet meer uit een flesje drinken en tot op heden slaapt ze niet voor ze bij me gedronken heeft, ik moet dus voordat ze gaat slapen eerst naar huis als ik ergens ben of aan het werk. Maar de bv gaat nu vanzelf en loopt als een trein. Ze is nog nooit ziek geweest en daar zorgt mijn bv natuurlijk ook voor. Ben absoluut niet van plan te stoppen en heb er alles voor over. Sommige mensen zeggen nu "wanneer stop je?"of "wat kanp dat je nog steeds voedt" maar het is nu niet knap meer.....dat was het tijdens die eerste maanden maar nu niet meer nu is het volledig de natuur. Ik snap het trouwens wel hoor dat je stopt als het zo moeilijk gaat en helemaal als je het niet zo heeeeel belangrijk vindt.
Zo ervaar ik het ook. Ik vind echt niks "knap" aan borstvoeding. Na de opstartperiode dan hè. Ht is nu toch gewoon "kind aankoppelen" en klaar? Ik zeg meestal "ik leg hem even aan de oplader." Het kost geen enkele moeite en is in mijn ogen makkelijker dan flesvoeding. (zorgen dat je gekookt water bij de hand het, poeder mengen met water, wachten tot het is opgewarmd, temperatuur controleren, geen handen vrij hebben tijdens het geen van de fles, fles afwassen, poeder en flesjes niet vergeten als je ergens naartoe gaat .... Brrr wat een gedoe! Ik vind het pas knap als mensen dat volhouden!
Volgens mij wel. Al moet je als je kind nog zo jong is wel rekening houden met het snel kunnen teruglopen van je melk. Maar dat los je weer op door af en toe een regeldag te organiseren waarop je de hele dag regelmatig aanlegt. Als je dat af en toe doet kun je het nog lang volhouden.
Toch ben ik wel trots dat ik al 11,5 maand voed. En om nou te zeggen dat ik het knap vindt dat iemand al een jaar flesjes geeft... nee sorry. Het lang voeden is misschien niet meer zo zwaar als in, dat je er veel moeite voor moet doen. Toch vind ik het wel knap in deze maatschappij. Met al het commentaar en rare blikken.