Hoi Dames, Ik ben aan het overwegen om straks al meteen van de geboorte te gaan kolven en de baby dus met de fles de borstvoeding te voeden. Ik heb alleen geen idee of dit mogelijk is en hoe ik dit aan moet pakken. Zijn er dames die hier ook voor gekozen hebben? En zouden die mij dan kunnen vertellen hoe dat in zijn werk is gegaan en hoe een dag er uit ziet voor hen wat betreft voedingen? En misschien een stomme vraag, maar het is zeker niet mogelijk om bijvoorbeeld gedeeltelijk aan de borst en aan de fles (gekolfde borstvoeding) te voeden vanaf het begin? Ik zit echt met een hele hoop vragen hierover en ik hoop dat iemand mij ermee kan helpen!
Waarom zou je dit willen? Denk niet dat het een grote kans van slagen heeft, met kolven komt er vaak minder dan dat je kindje live aan de borst drinkt...
Is het dan altijd zo dat er met kolven minder komt dan dat het kindje live drinkt? Ik overweeg om meteen te kolven omdat ik na mijn verlof 3 tot 4 dagen ga werken, en omdat mijn vriend i.v.m zijn werk onregelmatig thuis is en soms hele weken en hij dan toch de fles (gekolfde borstvoeding) gaat geven. Ik heb dan zoiets van, waarom dan niet meteen aan de fles? Bovendien vind ik het leuk voor hem om dan vanaf het begin ook de baby te kunnen voeden. Ik snap dat veel dames zich niet in mijn redenatie kunnen vinden, maar ik hoop dat er toch iemand is die mij hier meer informatie over kan geven. Als het gewoon niet mogelijk is om meteen te gaan kolven, dan ga ik sowieso borstvoeding geven, dan live.
Ik heb bij mijn dochters gelijk gekolfd omdat ze prematuur waren. Dus denk dat het best kan. Het is wel heel Intensief en je moet de productie goed op gang krijgen door ook 's nachts te kolven. Alle twee doen lijkt me lastig voor je kind, denk dat die dan niet goed leert drinken aan de borst als die ook de fles krijgt. Bij mijn zoon voed ik rechtstreeks en kolf ik op het werk.het is jou keuze, maar het is wel veeeel makkelijker dan fulltime kolven. Je kan ook eerste weken gewoon proberen live te voeden. Kolven kan altijd nog
Het is naar mijn idee veel intensiever, aanleggen brengt je productie beter op gang en je loopt een risico van tepel/speenverwarring. Het beste is om tussen 4-6 wk te oefenen met een flesje en hier werkte het het beste om dat dagelijks te doen. Dat deed mijn man dan.
Kolven kan altijd nog. Vergeet niet dat ze in het begin heel vaak willen drinken en dan is direct aan de borst toch echt veel handiger (mits het allemaal goed gaat). Met elke 2/3 uur voeding en kolven heb je nauwelijks nog tijd over voor andere dingen. Zelf ben ik na 7 weken begonnen met 1 keer per dag kolven, zodat de baby kan wennen aan de speen en ik aan het kolven. En inderdaad wel net zo leuk voor je partner. Zowel bij de eerste als de tweede is dit zonder problemen verlopen, wel blijven volhouden anders kunnen ze ontwennen. Inmiddels werk ik weer 4 dagen in de week en kolf ik die dagen 2 keer per dag. Hoewel de kleine altijd voldoende melk krijgt, kolf ik altijd maar net voldoende of zelfs te weinig. Ik ben dus blij dat ik een groot deel live kan voeden. Dat scheelt bovendien ook nog een hoop afwas. Succes met de afweging
Dank jullie wel voor de reacties Misschien moet ik inderdaad gewoon de eerste weekjes live voeden en daarna langzaam over gaan op het flesje. Ik moet mezelf er ook iets beter in gaan verdiepen, weet er echt nog te weinig van! Daarom is zo'n forum ook altijd zo handig @Flower72: Doe je het kolven op je werk? Hoe lang ben je daar mee bezig als ik vragen mag? En heb je daar een speciale plek voor toegewezen gekregen of ga je dat thuis doen?
Ik heb de eerste week gekolfd, maar dat is omdat mijn kindjes niet goed aanhapten. Je moet er goed over nadenken, want het kost veel tijd en moeite, even aanleggen is veel makkelijker. Ik heb tot mijn dochtertje 14 maanden was gekolfd op het werk, was geen enkel probleem, mocht zo lang als ik wilde en zo vaak als ik wilde en er was een aparte ruimte voor. Maar je hebt sowieso tot 9 maanden recht op 25% van je werktijd om te kolven en daar moet een aparte ruimte voor zijn.
Ik kolf meestal op het werk, soms ook thuis als ik niet naar kantoor hoef. Hoe lang ik er mee bezig ben is erg verschillend. 's Ochtends gaat het meestal heel goed en ben ik soms al met 15 minuten klaar, maar 's middags is het al wat moeizamer en ben ik meestal meer dan een half uur bezig. Ik kan meestal wel m'n laptop meenemen en werk ik gewoon door. Hoe en waar kolven is soms onzeker. Op kantoor is het altijd even zoeken naar een lege kamer of desnoods de kantine. Er is wel een aparte ruimte, maar daar word ik echt niet vrolijk van. Vaak ben ik ook bij klanten, dus dan is het ook weer afwachten wat er beschikbaar is. Zowel bij mijn eerste als nu bij de tweede nooit echt problemen met locatie gehad, er is altijd wel een oplossing.
Naast bovenstaande reacties, dat het veel intensiever is, is het op emotioneel vlak ook zwaar. Misschien niet wanneer je net als jij je er vooraf op instelt, maar kolven is nou eenmaal geen 'leuke' bezigheid. En op het begin voelt het best vrouwonteerend. Ik had/heb nog steeds een 'naar'gevoel als ik op het werk kolf. Puur emotioneel. Want rationeel is het gewoon fijn om te doen voor mij dochter. de eerste wkn heb je 10-12 voedingen p/d. live is dat ong 10-20 min per borst. deze tijd moet je dus kolven en daarna ook nog per fles geven. Je bent dan al snel een uur kwijt met kolven, voeden, verschonen. en dan komt de volgende voeding er weer aan! Mijn voorkeur zou zijn om eerst live te voeden, de voeding goed op gang te brengen en dan te gaan kolven.
Ik weet dat er wel vrouwen zijn die vanaf het begin gekolft hebben, maar dan uii noodzaak. Het kan dus op zich wel. Houd er wel rekening mee dat je met elke voeding minstens twee keer zo lang bezig bent (est kolen, dan voeden en vergeet het afwassen en steriliseren niet). Ik snap jouw redenatie op zich wel, maar ik denk dat je er misschien iets te makkelijk over denkt.
@Flower72: Dank je voor je info, ik heb hetzelfde. Ook een kantoor baan waarbij ik wel veel op de weg zit en bij klanten ben. Soms hele dagen, dus dat zal even kijken zijn hoe ik dat moet gaan doen met kolven. Voordeel is dat die klanten vaak in het ziekenhuis zijn dus daar is vast wel een ruimte waar ik zou kunnen kolven! @Bertha: Ik moet eerlijk zeggen dat ik het van de emotionele kant nog niet eens had bekeken. Gisteren heb ik het er nog over gehad met iemand die kraamverzorgende is en die zei ook al dat ik beter eerst eens kon ervaren hoe is het is om live te voeden en dan na een week of 4 over te gaan op kolven. @Tupp: Noodzaak is het voor mij inderdaad niet en het zal inderdaad veel meer tijd kosten. Dat hoor ik nu ook! Ik ben al veel wijzer geworden door deze reacties, en ik dacht er misschien licht over omdat ik nog niet wist wat het in zou houden. Vandaar dat ik het hier op het forum vraag! Kortom, mocht het allemaal lukken, dan gewoon de eerste weken 'live' voeden en vervolgens langzaam aan wennen aan het kolven en de baby aan een flesje. Ik hoop dat dat gaat lukken en dat het met kolven ook een beetje op gang komt en blijft. En natuurlijk hoop ik dat de borstvoeding uberhaupt lukt!
Hoi Inge88, Ik ben met een spoed ks bevallen van mijn dochter en daarna lukte het met geen enkele manier om haar aan de borst te krijgen. Ik heb toen bijna 5 maanden fulltime gekolfd. Zoals de meesten al zeggen; het is echt heel tijdrovend! Je moet namelijk èn kolven èn voeden. Daarnaast regelt je baby zelf heel goed de productie en dat kan een kolf nooit. Betekent dus dat je inderdaad ook 's nachts moet kolven omdat je productie anders snel terugloopt. Dat vond ik echt slopend, zat ik midden in de nacht doodmoe op bed met dat ding aan mijn borst... het is inderdaad nogal onterend. Ik voelde me echt een koe De kolf moest ook altijd mee omdat we anders gewoon de deur niet uit konden. En een kind de borst geven kan met gemak (bijna) overal maar met een kolf ga je echt niet op een terrasje zitten... Het leverde mij heel veel stress op, zodra ik wakker werd stond de dag in het teken van kolven, melkproductie, voeden etc. Rond een maand of 4 liep de productie ook nog eens terug = nog meer stress = nog minder melk. Een vicieus cirkeltje dus! Mijn man heeft me uiteindelijk van de kolf afgehaald. Een blije rustige moeder zorgt voor een blije rustige baby. Ik was zo opgelucht! Kortom; denk er goed over na! En lees dit boek (vóór je bevalling!) bol.com | Borstvoeding, Stefan Kleintjes & Mary Broekhuijsen | Nederlandse boeken..., het heeft mij in ieder geval geholpen toen en ook nu ik net bevallen ben van mijn zoon. Die overigens heerlijk aan de borst drinkt, wat een wereld van verschil! Succes!
Ik denk wel dat het kans van slagen heeft maar het is veel intensiever dan live voeden! Een paar nadelen in mijn ogen: - Bij het kolven komt er minder normaliter, dus moet je vaker kolven dan live voeden - Je bent 2x tijd kwijt. En van het kolven, en van het voeden - Nee, 3x zelfs, wat denk je van ieder dag al die spullen afwassen, sterilseren enz? - Flesjes koelen, invriezen en warmmaken, een boel tijd en gedoe terwijl je anders nergens over na denkt. - Kolven is gevoelloos, voeden is een heerlijk momentje met je kleine. Ik ben zelf al met 5 weken begonnen met oefenen van het kolven en een flesje geven. 5 weken is echt niets, die periode kan je vriend heus wel wachten. Daarbij is er nog zó veel meer te doen met de kleine. Hier is mijn vriend bv van het douchen met de kleine. Als ik ooit zeg "Ik ga wel douchen geef jij mij haar aan?" dan wordt hij bijna boos, "Douchen is míjn ding!" . Denk er nog eens goed over maar los van dit denk ik zeker wel dat het een kans van slagen heeft met een beetje fatsoenlijke kolf en doorzettingsvermogen!
Omdat onze dochter niet goed dronk de eerste paar dagen ben ik toen al snel begonnen met kolven. Ik had helemaal geen moeite met te weinig melk o.i.d. Ik had juist overproductie! Een luxeprobleem dus, heb veel kunnen invriezen en zo dus altijd voldoende melk op voorraad. Na twee weken begon onze dochter wel weer aan de borst te drinken maar ze bleef daarbij wel altijd onrustig. Ik moest daarbij voeden met tepelhoedje, had een heftig toeschietreflex waardoor ze zich vaak verslikte etc. Het borstvoeding geven was daardoor een hele opgave. Toen ze een week of 5-6 was heb ik toen besloten alles te kolven. Dit gaat heel goed! Ik kolf nu 5 keer per dag, 's nachts kolf ik niet. Mijn productie is goed, ik kolf zelfs iets te veel. Tijdje geleden had ik wel een terugloop in productie, maar met 2 dagen om de 2 uur kolven (alleen overdag!) was de productie weer op gang. Dit is ook normaal want baby's hebben ook regeldagen waarbij ze om de 2 uur willen drinken. Het is dus wel te doen. Ik denk ook dat het geholpen heeft dat ik al vanaf het begin heb gekolfd, hierdoor hoefde ik er niet op een later tijdstip nog aan te wennen. De melk schiet snel toe en ik ondervind er verder geen problemen mee. Tuurlijk is het niet altijd even praktisch, maar ik kon mijn dochter ook niet op een terras voeden met een tepelhoedje en een toeschietreflex waar je u tegen zegt. Ik kolf per keer max 10 minuten en dan heb ik voldoende melk voor een hele voeding.
Heb niet alles gelezen, dus sorry als dit dubbel is...maar ik vond fulltime kolven heeel zwaar. Zoonlief heeft maar een paar weken live bij me gedronken en daarna ben ik ft gaan kolven door slechte adviezen van het cb. Ik heb gekolfd totdat hij ruim 10 maanden was en de afgelopen maanden waren ontzettend zwaar. Mijn productie was heel erg onstabiel, kreeg om de paar weken een dip (met live drinken halen ze er meer uit). Ik was dubbelop bezig, eerst kolven en dan voeden. De eerste paar maanden heb ik alleen maar kolvend/voedend doorgebracht en het is natuurlijk niet gezellig. Een baby aan de borst is veel leuker dan zo'n kolf. Succes, als ik het over mag doen...dan zal ik alles op alles zetten om gewoon live te voeden.
Ik heb ook fulltime gekolfd ivm prematuur en ik was heel blij dat Simone ook live ging drinken, dat is zoveel fijner en scheelt een heleboel tijd. Vooral 's nachts en 's morgens vroeg is het heerlijk om je kindje gewoon aan te kunnen leggen ipv een flesje te moeten verwarmen en ook nog te kolven ernaast. Toen ik weer ging werken ben ik wel weer meer gaan kolven, toen ze bijna een jaar was vond ik dat wel welletjes en zijn we kunstvoeding bij gaan geven op mijn (4) werkdagen. Zo ben ik heel langzaam gaan afbouwen naar alleen 's morgens en 's avonds en daarna nog alleen 's morgens. Vorige week wilde ze die ook niet meer, dus we zijn nu klaar. Bij de volgende ga ik eigenlijk niet uit van een prematuur en wil ik graag meteen live voeden.
Ik heb de eerste week fulltime gekolfd, naast telkens proberen aanleggen om Liesbeth te leren drinken uit de borst. Ik lees al een heleboel overwegingen, één ding mis ik nog. Ik vond het verschríkkelijk om regelmatig de met pijn en moeite gekolfde melk te moeten weggooien, want er zit altijd óf te veel, óf te weinig in het flesje. Ik was zo blij toen Liesbeth lekker aan de borst ging drinken, gewoon tot ze genoeg had. Met een week of 8 zijn we met flesje beginnen oefenen, en dat gaat nu gewoon goed.
Kolven op het werk: ik werk als consultant, en zowel ik als mijn collega's waren veel onderweg, ook toen we kolfden. Dat kan eigenlijk altijd wel, tussen de bedrijven door. Belangrijk is wel dat je écht gemotiveerd bent, want het is zo makkelijk om het te laten glippen. Alleen voor de collega's die veel als trainer aan het werk waren, hadden er echt grote moeite mee. Zij konden minder makkelijk een half uurtje weg van hun groep om te kolven. Mocht je dat soort werk doen, overleg dan bijtijds met je werkgever. Of nog beter: vraag een collega die het heeft gedaan (of nog doet) hoe zij dat organiseert. In ziekenhuizen en bij grotere overheidsinstellingen hebben ze de allermooiste kolfruimtes van het land. Mijn ervaring is bovendien dat klanten (hangt er een beetje van af wie je voor je hebt) er veel waardering voor hebben dat je het weet te combineren: voor hen aan het werk zijn, én op deze intensieve manier voor je baby zorgen. Met fulltime kolven heb ik zelf geen ervaring; heb dit niet langer dan 2 dagen gedaan (kraamtijd; zoontje dronk niet goed en ik kreeg heel pijnlijke kloven die eerst maar moesten herstellen voor we het weer gingen proberen). Maar behalve de dames die het hebben gedaan omdat het niet anders kon, heb ik hier ook wel eens gelezen dat er ook vrouwen zijn die er voor kiezen om niet live te voeden. Omdat een baby aan de borst voor hen niet fijn voelt, en zij liever een kolfapparaat 'het werk' laten doen. Het komt dus wel vaker voor, maar niet heel vaak. Want zoals gezegd: live voeden is meestal 'makkelijker' en voor de meeste vrouwen fijner. Zelf heb ik de eerste 4-5 weken uitsluitend live gevoed. toen baby het goed doorhad, ben ik begonnen met beetjes kolven en flesjes geven, om ze die drinktechniek ook te laten leren (en om zelf te leren kolven, bij de eerste). Zodat ik met 13 weken weer voor 4 dagen per week aan het werk kon.
Ik heb ook alledrie de keren de voeding op gang moeten krijgen met de kolf ivm prematuur en kinderafdeling. Dat was alle keren best moeilijk bij mij. De twee fasen kolf die ik huurde bij de thuiszorgwinkel kreeg het opgang, de ziekenhuiskolf niet. Mijn kinderen hebben allemaal ook vanaf het begin flesjes gedronken omdat het aan de borst niet ging. Dit wel in combinatie met proberen aan te leggen, maar ze waren er allemaal in het begin te zwak voor. Nu gaat de combinatie borst en fles wéér erg goed. In principe geef ik gewoon volledige bv, maar de laatste voeding voor de nacht krijgen Daan en Anko er een flesje bij voor het doorslapen. Ook als ik langer dan drie uur van huis ben nemen ze moeiteloos een flesje. In het ziekenhuis, op de neo, maken ze tegenwoordig ook geen paniek meer over tepel-speenverwarring. Ervaring leert dat dit best meevalt. Succes met je uiteindelijke keuze, als ik je een advies mag geven zou ik niet voor volledig fles kiezen maar een combi als je vanaf het begin wilt laten wennen aan de fles en je man ook wilt laten voeden.