Nog geen maand geleden hebben wij met het gezin een coronabesmetting doorgemaakt (in ieder geval de oudste twee kinderen ook, jongste niet getest). 20 september testte ik positief dus nu 3,5 week geleden. Nu heeft mijn beste vriendin net positief getest en zij is flink ziek er van. Ik zou haar graag wat helpen in huis of wat boodschappen/eten brengen, maar kan ik daar 'veilig' op bezoek zonder meteen weer corona op te lopen?
Ik zou het niet doen. Vriendin had afgelopen zomer binnen 4 weken een herbesmetting (door de GGD bevestigd). Dus je hebt geen zekerheid om 'veilig' op bezoek te gaan.
Nee, snap dat er geen zekerheid is inderdaad, maar eerder werd er gesproken over een zekere immuniteit van een x aantal weken, vandaar dat ik het me afvroeg. Mijn vriendin valt in een hoge risicogroep en haar man draait nachtdiensten dus die kan haar overdag niet ondersteunen. Boodschappen kan ik uiteraard voor de deur neerzetten (deed ze ook bij mij) en eten ook wel, maar zou toch liever wat meer voor haar kunnen betekenen.
Hoe kan de GGD dat bevestigen? Een pcr test kan namelijk niet vaststellen of de virusdeeltjes die je bij je draagt actief of niet actief meer zijn. Ze meten virusdeeltjes, meer niet. En na een besmetting zou het tot 8 weken nadat je besmet bent geraakt om die reden geen zin hebben om je opnieuw te laten testen, omdat het dus oude virusdeeltjes kunnen zijn die ze vinden.
Waarschijnlijk omdat zo volledig klachtenvrij is geweest 3 weken en toen weer ziek is geworden? Ik weet het niet. Was ook verbaasd. Maar in januari hoorde ik hier ook meerdere mensen over. Die mensen hadden tussendoor een negatieve zelftest gehad. Toen speelde wel mee dat we in de overgang van de Delta naar de Omicron variant zaten.
Hier een herbesmetting binnen 4 mnd, ik denk dat dat dan een andere subvariant is waardoor je toch weer besmet kan raken. Ik zou afwegen hoe bezwaarlijk het is voor je om opnieuw besmet te raken vs hoe erg ze je hulp nodig heeft.
Medisch mondkapje op, liefste het soort met ventiel en plastic handschoenen aan, wat afstand bewaren en dan kan het prima. Daarna alles in de was en even douchen. Zo komen wij op m'n werk ook bij besmette clienten.
Ik heb paar weken terug corona gehad en heb maar 2 dagen een positieve zelftest gehad. Als ik een week later bij de GGD had laten testen was de pcr zeker nog positief geweest. Dus een negatieve zelftest tussendoor zegt echt niets. En als je later weer ziek wordt kan het ook een ander virusje zijn terwijl je dus nog wel positief op een pcr test.
Vragen of zij op de slaapkamer wil verblijven als jij bijvoorbeeld de woonkamer en keuken poetst? Zelf mondkapje en handschoenen dragen?
Ik vind het heel mooi dat je je vriendin wil helpen. Ik denk ook dat het zeker prima kan als je een goed (ffp2)mondkapje draagt, wat afstand houdt en naderhand je handen goed wassen. Zo jammer dat Corona teweeg brengt dat mensen belemmerd worden elkaar helpen. Maar heel begrijpelijk hoor, zou het zelf ook spannend vinden. Succes!
https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuws/binnenland/2022/02/omikron-herbesmetting-onderzoek-amerikaans/ https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5285180/omikron-besmetting-quarantaine-hersteld-herbesmetting-corona Het komt dus blijkbaar wel vaker voor bij Omicron. Een week later is natuurlijk ook wel weer anders als 4 weken later, maar goed. @Nummer4 Als je echt wat wilt doen zou ik het inderdaad zoals @Damay77 doen. Loop je de minste risico.
"Een klein verkoudheidje dat twee dagen later weer weg is, zorgt niet voor heel veel bescherming in de toekomst”, aldus de hoogleraar. Wij zijn er toch flink ziek van geweest, 2 dagen plat en zeker 10 dagen quarantaine ivm nog niet klachtenvrij, dus ik zou het niet een klein verkoudheidje noemen. De kinderen zou ik sowieso er niet bewust aan blootstellen omdat zij dus maar 1 a 2 dagen milde klachten hebben gehad. Wij zelf dus een stuk meer, betekent dat dan ook dat je meer immuniteit opbouwt?
Ik zou het zelf wel aandurven. Zelf begin juli corona gehad en mijn ouders kregen het begin augustus. Ben daar toen ook gaan helpen en geen last van gehad. Ik was best wel ziek toen ik het had. Mijn jongste 2 hadden corona in februari en toen man, zoon en ik het hadden in juli, geen afstand gehouden en ze raakten niet besmet.
Ben er net even geweest om wat boodschappen te brengen, mondkapje op en buiten gebleven. Zelf nam ze ook allerlei maatregelen en we hebben buiten op 5m afstand heerlijk in de zon gezeten om wat te kletsen
Ja, dat vond ze ook heel fijn. Ik zelf had totaal geen problemen met 10 dagen isolatie maar zij vond het toch wel heel eenzaam worden. Blij dat ze even een ander gezicht zag.