16 maand en niet praten

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Stefanie83, 16 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Stefanie83

Stefanie83 Bekend lid

20 jul 2009
    962
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje is ruim 16 maanden en praat nog helemaal niet, echt geen woord! Ik vraag me af of ik me zorgen moet gaan maken en of wij als ouders iets verkeerd doen.

Ik ga regelmatig met hem zitten om hem voor te lezen, maar hij weet niet hoe gauw hij weg moet komen. Boekjes zijn in zijn ogen leuk om mee te gooien en in te bijten, maar lezen/luisteren...nee!

Ik benoem altijd alles, al van jongs af aan, maar ook dit levert niks op. Hij kletst trouwens wel heel veel in zijn eigen taaltje, maar dat is echt baby gebrabbel.

Moet ik me zorgen maken? Moeten we het anders aanpakken of het gewoon op z'n beloop laten?

2. fokje

fokje Fanatiek lid

14 mei 2007
    3.313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    onze zoon dik anderhalf heeft wel een aantal woordjes maar heeft vooral zijn eigen taal

hij is januarie geopereerd (buisjes en neusamandel eruit) sinds dien praat hij meer maar alleen woordjes v.b dink is drinken jejje is zijn broer hij is nog niet echt duidelijk
    (toen we thuis kwamen na de operatie hoorde hij voor het eerst een klok tikken dit had hij nog nooit gehoord vond dit heel erg)

3. Stefanie83

Stefanie83 Bekend lid

20 jul 2009
    962
    0
    0
    NULL
    NULL
    @ Fokje: je zet me aan het denken. Mijn zoontje heeft ook veel klachten als oorontstekingen, luchtweginfecties e.d. Zou het daardoor komen? De klachten zijn haast chronisch en er wordt nu inderdaad overwogen om hem buisjes te geven. Zou dat de oorzaak zijn? Ik heb trouwens niet het idee dat hij slecht kan horen. Zijn gehoor is zelfs beter dan het mijne!

4. angel81

angel81 Bekend lid

10 apr 2007
    920
    0
    0
    Mijn dochter heeft geen woord gesproken tot haar tweede verjaardag... Nu zou ik haar wel eens een kwartiertje willen "mute-n" ;)!

5. Daro

Daro Fanatiek lid

1 aug 2010
    2.548
    0
    0
    West-Brabant
    Volgens mij heel normaal hoor als ze op die leeftijd nog enkel in hun eigen taaltje praten. Mijn zoontje begint nu een paar woordjes te zeggen (kijken, slapen, kaka, baba, mama en zn naam) maar je moet goed luisteren om die woordjes eruit te halen. Verder is het veel 'paaaa' 'tze' 'tsjaaaa' 'dada' en zulk soort klanken :D

6. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.797
    28
    48
    noord holland
    Kan daar ind door komen. Mijn dochtertje heeft bij 1 jaar buisjes gekregen en krijgt nu een gehoortest om te kijken of er schade aan het gehoor is. Zegt ook niet zoveel "echte" woordjes.

Wij hebben ook totaal niet het idee dat ze slecht hoort, reageerd op elk geluidje. Maar zoals de KNO arts zegt: ze herkent woorden aan bepaalde klanken en het kan zo zijn dat ze niet verstaanbaar hoort.
    Snap je hem nog??? hahahah
    Vandaar ze niet echt woordjes zegt maar alleen de klanken.

Maar met 16 maanden...ach, weet je, ws is hij met heel andere dingen bezig, komt wel goed hoor!

7. fokje

fokje Fanatiek lid

14 mei 2007
    3.313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    idd miekie
    zo is het hier ook (klok tikken hoorde hij dus niet, zelfs de telefoon reageerde hij na de opratie even heftig op hij herkende hem wel alleen was het nu luider ook moest hij net na de opratie regelmatig huilen omdat ik/mijn man of broer onze stem verhefte of begonnen te zingen of met een deur dich sloeg of net iets te hard een keukenkastje dicht ging hij herkende het wel maar was voor hem veel luider) nu is het goed al is en blijft hij regelmatig een snotneus houden maar gelukkig geen oorontstekingen meer

8. mejosje

mejosje Fanatiek lid

26 jan 2009
    2.846
    0
    0
    Ik zou me met 16 maanden nog niet echt zorgen maken... mijn dochter 19 maanden heeft nu een vocabulaire van ongeveer 20 woordjes... is nog niet echt heel veel ofzo en is ook nog niet zo heel lang. Haar motorische ontwikkeling is een tijdje wel heel snel gegeaan. Ze kunnen ook nog niet alles tegelijk, wij zelfs nie al denken we vaak van wel.

Anders vraag je het over 2 maanden, bij de 18 maanden check bij het cb als er echt nog geen vooruitgang in zit tegen die tijd.

9. girl21

girl21 Niet meer actief

hier is zoonlief dik anderhalf, en heeft misschien iets van 10 a 15 woordjes... verder zijn eigen taaltje vooral..

ik maak me er niet zo druk om, komt vanzelf wel!

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn jochie praatte ook niet op die leeftijd. Met 19 maand afspraak op het CB, en daar "moest" hij 5 woorden kennen. Die heeft hij de week ervoor geleerd, uit zichzelf.

Zolang je het idee hebt, dat hij jou wel verstaat zou ik me niet teveel zorgen maken.

Hier trouwens ook een jochie met oorontstekingen rond de 15-16 maand. Dus dat heeft niet geholpen. Maar met het gehoor is verder niks mis nu..

Deel Deze Pagina