Beste allen, Ik mag bijna weer bv gaan geven. Over een maandje wordt als het goed is onze tweede geboren en ik heb er helemaal zin in. Bij de eerste heb ik 9 maanden fulltime bv gegeven en daarna nog een maand of 2 als ik thuis was. Dat wil ik deze keer in ieder geval ook voor mekaar krijgen. Ik heb er erg van genoten en voelde me erg goed bij het idee van bv. Bij de oudste duurde het even voordat de voeding op gang kwam (maandag geboren, zaterdag volledig bv) en ik vraag mij af hoe dat bij een tweede gaat. Loopt dat makkelijker, zijn er valkuilen, dat soort zaken. Het is natuurlijk best weer een tijd geleden en het voeden van een kind van ruim 9 maanden is anders dan een pasgeborene. Hebben jullie nog goede tips en ideeen? Ik heb een beetje de neiging om te geloven dat het wel goed komt, maar ik hoor het graag als het mensen juist wat tegenviel, dan kan ik me daar wat op voorbereiden. Ik had al bedacht mijn kolfmoter even te testen. Die begon wat te haperen en het lijkt mij fijn om weer een goed werkend exemplaar te hebben. Ik heb al gezien dat ik dat gewoon los kan bestellen, dus dat scheelt.
Bij m'n eerste heeft het ook de nodige moeite gekost om het goed op gang te krijgen. Hij dronk niet goed, kloven, kolven, bijvoeden, veel afvallen. Daarna toch bijna een jaar bv gegeven! Bij de tweede was het een heel ander verhaal. Ik wist natuurlijk al een beetje hoe het moest, en zij bleek een natuurtalentje. Ik vond het vooral geweldig dat zij zelf m'n tepel pakte, toen ze net 15 min oud was. De productie liep meteen als een tierelier! Ik had na 2 dagen enorme stuwing, zelfs wijzen naar m'n borsten deed al pijn. Heb toen een keer gekolfd om de druk eraf te krijgen, en ik had in een paar minuten al 200 cc... véél te veel voor een pasgeborene natuurlijk! Na een tijdje was mijn productie meer afgestemd op haar behoefte en toen ging het helemaal vanzelf. Ik zou zeggen: laat het op je afkomen, vertrouw op je lijf en hoop dat je baby het ook gauw doorheeft. Mocht je enorme stuwing hebben, kolf dan kort voor de voeding. Dat maakt het ook makkelijker voor je baby om aan te happen dan vanuit een overvolle borst.
Uhhh even denken...wat gaat je geheugen dan snel achteruit... - Hier na de bevalling op mijn borst laten liggen en geen onderzoeken laten doen totdat hij zelf gedronken had. - Alles op verzoek en niet rekken, ongeacht het aantal keren dat hij kwam - Veel rusten, drinken en ontspannen - Gelijk goed aanleggen ivm kans op kloven e.d. - Geen speen tot aan 4 weken ivm kans op tepelverwarring. Hier opgelost met pink. - Bij grote stuwing eerst even met de hand de druk eraf halen. Gaf hier veel krampen nl Dit is zo even wat ik kan bedenken. Succes alvast!
Ik was vooraf zelfverzekerd... Jasmijn wist gelijk wat ze doen moest. Maar ze dronk heel anders dan Julia. Julia was een slome drinker, Jasmijn een sneller drinken. Julia wilde "gemiddeld" drinken, Jasmijn vaak drinken. Julia sliep met 4 a 5 maanden de klok rond, Jasmijn pas met een jaar......Dus erg verschillend maar zeker de moeite waard!
Mijn borsten hadden zelf een geheugen leek het wel, na 2 dagen was ik weer op volle sterkte aan het produceren. Wel beide keren op gang gebracht met kolven want beide kinderen zijn prematuur. Ik had met Simone ook veel te veel, en ik ben nu ook weer volop aan het invriezen. Simone heeft 15 maanden bv gehad en ik heb bij Jasper geen hulp hoeven hebben met aanleggen, ik wist nog precies hoe alles moest (en hij is ook een natuurtalent hoor). Hij is nu 1 dag thuis en ik voed hem 1 keer per dag live en de rest bouwen we op, hij weegt pas 2500 gram en wordt heel moe van live drinken. Zo deed ik het bij Simone ook. Dus ja, het komt vast allemaal vanzelf goed.