Mijn dochter van bijna 3 is goed zindelijk overdag, sinds wat weken. 's nachts plast en poept ze nog wel zonder wakker te worden en daarom draagt ze een luierbroekje als ze naar bed gaat. Dus 's middags ook. Maar telkens sloopt ze die dingen en ligt in d'r blote billen. Het kost niet alleen geld, maar heb ook geen zin in een nat bed. We hebben al van alles geprobeerd: -uitleggen dat het niet mag en waarom -boos toespreken -straffen (knuffels uit bed, 1x waarschuwen). -helemaal negeren dat ze het gedaan heeft -van tevoren waarschuwen -niet van te voren waarschuwen Niks helpt. Vanmiddag bij het naar boven gaan zei ze zelf al "luierbroekje aan laten, niet uittrekken". Toch kwam ik net boven en had ze het weer gedaan! Was echt boos en in staat haar op d'r billen te geven. Maargoed, ik vind dat geen goede oplossing dus maar ff met het luierbroekje gesmeten en d'r hele bed leeggestript (had ik haar al voor gewaarschuwd). What to do?
In het boek how2talk2kids staat de techniek: brainstormen met je kind in dit soort probleemgevallen. Maar ik heb geen idee of dat met een nog geen 3 jarige al kan. Dan ga je op een ander moment met elkaar zitten en bespreekt dat er een probleempje is.... etc. Je plast en poept nog in je bed en omdat je je broekje uittrekt wordt alles vies etc. Kunnen we samen nadenken over oplossingen? En dan je kind ook echt ruimte geven om oplossingen te bedenken, ook al zijn ze onzin Dan schrijf je alles op (niet teveel) en ga je met elkaar kijken wat er wel en niet kan, en wat een goeie oplossing zou zijn. Hopelijk ziet ze zelf in dat het het makkelijkst is als ze het broekje aanhoudt, OF ze bedenkt zelf iets anders dat zou kunnen, of al doende kom je erachter waarom ze ze eigenlijk uittrekt? Maar wat ik al zei, misschien is ze daar echt nog te klein voor.
Babel.... ik denk niet dat zo iets al werkt. Ze kan ook niet antwoorden als ik vraag waarom ze iets gedaan heeft. Ik weet niet of dat normaal is voor haar leeftijd? Soms maak ik me wel zorgen over haar, ze lijkt het niet te snappen dat we boos zijn ofzo? Ik ging net naar boven, ging ze me vrolijk vertellen dat alles van haar bed was afgehaald enzo?? Wat moet ik hier nu mee?
En als je d'r een luier in plaats van luierbroekje aantrekt? Een pyama uit een stuk met alleen een sluiting op de rug? Heb je dr gevraagd waarom ze hem uittrekt? Zit het niet lekker? Te strak? (Mijn dochter krijgt heel erg jeuk van luiers maar die duwde hem dan een stukje naar beneden.
àls eerste zou ik een waterdichte moltonhoeslaken over haar matrasje heen leggen voor t geval dat zodat t matras schoon blijft ( weet niet of je dat al hebt natuurlijk) dan zou je ook nog kunnen proberen om bijvoorbeeld 2 luiers over elkaar heen doen. dus bijv eerste een luier met daaroverheen een luierbroekje wat groter valt zo rek je toch wat tijd voordat ze helemaal is uitgekleed of misschien is een belonings systeem wel wat voor haar, elke keer als ze haar luierbroekje aan houd sticker plakken en uiteindelijk belonen met bijv een suprise ei ook vond ik de sluiting op de rug van een pyama ook wel een goed idee. dan moet ze echt een kleine houdini zijn wilt ze daaruit komen en anders kun je ook nog een slaapzakje aan trekken met sluiting op haar rug succes ermee en hopelijk is ze deze vervelende trucjes snel weer kwijt. anders zit er niks anders op om haar op de een of andere manier ook voor de nacht zindelijk te krijgen dmv voor jullie gaan slapen wekken om te plassen
pinguin: Wist ik maar waarom, ze lijkt die vraag maar niet te snappen... jullie kindjes wel rond deze leeftijd? Is het gek dat ze dat nog niet snapt? Pyama met sluiting achter kan idd wel... alleen zo'n gedoe met een middagslaapje. Slaapzak deden we al heel lang achterstevoren aan maar die kreeg ze ook open. Ze slaapt nu onder een dekentje. 2 luiers over elkaar heen.... ze doet het stilletjes dus waarschijnlijk trekt ze ze dan heel stil achter elkaar uit .
Als ze op een waarom-vraag niets zegt, en je gaat vissen naar redenen, werkt dat dan ook niet? Lijkt me verder niet zo raar hoor, dat ze zo'n toch wel abstracte vraag niet kan beantwoorden, maar ik weet eigenlijk niets van 3-jarigen, of nauwelijks. Kan het misschien te maken hebben met de zorgen die jullie gehad hebben over haar zusje? Aandacht? Je zegt nl dat dit al een paar weken zo is... Als dat zo is, zou je zo min mogelijk aandacht moeten geven aan dit ongewenste gedrag, het eigenlijk negeren zonder tekst. Dus gewoon hup bed verschonen (molton wel erg goed idee ), nieuw broekje en weer in bed. En veel aandacht geven aan positief gedrag, zoals bijvoorbeeld het zindelijk zijn overdag. Het aandoen van het luierbroekje (zelf laten doen?) Misschien ook oefenen met aan en uit doen, zodat ze het weliswaar uit doet maar dan weet dat ze ook weer geprezen wordt voor het weer aan doen. Als ze dat dan 's nachts gaat doen ben je klaar Zoiets? Succes!
Hoe vind ze het zelf als ze in haar bed geplast heeft? En met een sticker-beloning, voor als ze het broekje aanhoud? Is dat een idee? Edit: Spuit 11 Maar hier werkt dat met heel veel dingen, zoon is gek van stickers plakken.
Babel44, hihi, zij was het zelf, met die bult Ze kan zich zelf heel goed aankleden, ook het luierbroekje doet ze zonder morren aan. Das het rare ook. Misschien is het stickersysteem wel een idee. Kunnen we het positief benaderen. Vanavond was het weer zover..... ze ligt nu in haar blote billen...en zonder knuffels...lijkt haar niet te deren. Alleen ipv stickers ga ik dan iets van lekkers doen ofzo. Want stickers zijn een beetje "uit" hier sinds ze zindelijk is (overkill )
misschien is ze er klaar voor om ook de nacht zonder broekje door te brengen? neem een molton laken die niet doorlekt op je matras.. en een paar keer per nacht een wekkertje zetten voor het plassen?miss scheelt het met wassen als ze kan slapen in een hempje en onderbroekje(als dat warm genoeg is voor haar) hopelijk vind je snel een oplossing!
Ow, oeps, sorry hoor, had het even niet meer scherp. Deed ze het al voor die bult? Raar gedrag in zo'n periode lijkt me op zich niet raar. Idd misschien tijd om 's nachts zonder luier te proberen. Misschien kun je dat toch eens voorleggen en zien off ze reageert? Er zijn toch ook van die plasmatjes met alarm ofzo? Als je niet denkt dat dat het is lijkt me dat wel/niet reageren op gewenst/ongewenst gedrag sowieso wel iets om te proberen? Wat doet ze eigenlijk als ze dan geplast (of gepoept?) heeft, komt ze jullie halen als ze het koud heeft ofzo? Of merk je dat 's ochtends pas...
me83, het idee dat ze misschien gewoon zonder wil is helemaal niet zo gek. Is natuurlijk ook iets wat ze niet uit kan leggen. Morgenmiddag maar proberen denk ik.... Babel: tot nu toe zijn we er telkens op tijd achter gekomen...
Oh, maar dan kan ze misschien ook nog niet echt snappen waarom het zo erg is, die blote billen Omdat ze de consequentie nog niet heeft gemerkt.
ja gewoon wat dingen uitproberen.. soms zijn meiden er ook wat eerder klaar voor dan jongens hoor(mijn oppaskindje van 3 was zindelijk,haar broertje van 5 niet) ze merkt vanzelf wel dat haar bedje anders nat is en dat het vies is.. dan gaat het bio klokje voor het plassen miss wat meer werken..des noods met een potje naast bed zodat ze gelijk erop kan als ze moet. succes!
Afgelopen nacht dus zonder luierbroekje de nacht ingegaan. Ze had hem weer uitgedaan en ik dacht; dan zoek je het zelf maar uit. Dit bleek dus de beste leermethode. Vannacht helemaal nat, en koud. Huilen. Resultaat: de rest van de nacht, vanmiddag en vanavond bleef het broekje aan!
Kijk, dat is fijn, al is het natuurlijk sneu voor haar dat ze nat was vannacht. Maar vaak is het zelf ervaren idd de beste leermethode (geldt voor de meeste volwassenen ook nog steeds trouwens) Hopelijk vanaf nu gewoon droge nachten!
Belonen werkt beter dan straffen. Ik zou mooi kleurtje papier doen, en makkelijk beginnen, 4 stickers (2dagen dus) is klein cadeautje... Na aantal dagen/weekjes uitbreiden naar 3 4 of 5 dagen. Wel opletten dat je niet alleen stickers doet, maar ook enthousiast regeerd, lekker overdreven! Als ze haar luier heeft aangehouden. Lukt het keertje niet, pech, duidelijk zeggen dat ze geen sticker heeft verdiend.
Kijk, dikke kans dat ze echt niet begreep wat er nou zo erg was aan broekje uit! Ik had eerder steeds begrepen dat ze al steeds nat was 's nachts, gezien het bed "strippen", maar dat was dus preventief. Hopelijk is het kwartje gevallen. Wel sneu zo'n koud en nat popje he
Ja het was echt een zielig gezicht, een nat en koud huilend kind, en ze had ook nog eens ontstoken oogjes. Echt een triestig hoopje. Maargoed, zeword dus ook echt nog niet wakker om te plassen dus het is ook wel duidelijk dat ze er nog niet aan toe is de nacht zonder luierbroekje te doen. Hij blijft nu wel telkens aan dus ze heeft het begrepen. Bedankt allemaal voor jullie behulpzaamheid!
Helaas, te vroeg gejuichd. Het was weer feest vanavond. Nu geprobeerd met een beloning. Morgenochtend sprinkles op haar pap als ze 'm aan houd. Duimen!!!