Waarom besloten jullie je/jullie kind-kinderen wel of niet naar de peuterspeelzaal te laten gaan? Mijn zoontje wordt maart twee en ben aan t oriënteren what to do Wat woog/weegt bij jullie mee? En als j ze laat/liet gaan wat is t belangrijkste om op te letten?
mijn dochtertje ging er heen omdat ik fulltime huis mama was. ze vond het geweldig en het is een goeie stap geweest naar de basisschool vind ik zelf. ze leerde spelen met andere, opletten, luisteren en wachten op elkaar enz..toch net ietsje meer dan thuis. en zo kon mama het huis even goed onder handen nemen. een opvang moet iig wel fijn voelen, voor jou en je kind!
Onze kinderen zijn niet geweest maar gingen wel naar een kinderdagverblijf. Zoontje van een vriendin is alleen een paar maanden voordat hij 4 is gegaan. Hij kon daarvoor erg slecht met andere kinderen overweg. Alleen maar volwassenen om zich heen en mijn meiden kregen een duw als,ze met hem wilden spelen. Dus als je kindje niet naar andere opvang gaat zeker doen!
Hier de afweging wel gemaakt maar gekozen voor 2 middagen kinderopvang. Ik heb meer aan die uren plus dat zoonlief dan ook gewoon zn sociale contacten opdoet. Hetgeen we wel belangrijk vinden.
Als je kindje niet naar een opvang gaat zou ik het zeker doen. De overgang naar grote school is al groot, bij niet gaan nog meer. Het is een goede voorbereiding, leren met kinderen spelen etcetc.
Persoonlijk zeg ik: áltijd doen, als je kindje verder niet naar een kinderdagverblijf of gastouder of ander opvang (met andere kindjes) gaat. Ze leren er zoveel. Zonder mama, onder leiding van een 'juf', spelen met kinderen van dezelfde leeftijd. Samen dingen delen. Knippen, plakken, knutselen. Er wordt gewerkt met thema's waardoor hun woordenschat vergroot wordt. En ze leren er, ook heel belangrijk, alvast de beginselen van de schoolse structuren, zoals in de kring op een stoeltje blijven zitten, samen eten en drinken, op je beurt wachten etc. Natuurlijk zijn er dingen (tellen, kleuren, puzzelen), die je thuis óók kan aanleren, maar heel veel dingen kun je eenvoudigweg thuis niet nabootsen. Een kind zonder enige vorm van psz of andere voorbereiding naar groep 1 laten gaan zou ik niemand aanraden. In groep 1 wordt zeker ook verwacht dat een kindje al enigzins gewend is aan een schoolse structuur. En nu kun je je het mss nog niet voorstellen maar na 2,5 of 3 jaar gaan veel kinderen zich echt vervelen bij tijd en wijle thuis en dan is het zo fijn als ze af en toe even ergens anders bezig kunnen zijn.
Ik heb er toentertijd voor gekozen omdat mijn dochter weinig contact had met andere kinderen; 1x per week naar de gastouder (waar hooguit 2 andere kinderen waren) en verder pasten de opa en oma's op. Echt contact met andere kinderen in groepsverband had ze dus niet en het leek me ook een mooie voorbereiding voor de basisschool. Bij onze kinderen is het vanaf dag 1 een groot succes, de psz. Dus ik zeg ook doen!
Ja precies dat wat wordt genoemd zijn idd de redenen waarom ik voor ben Ben full time huismama T lijkt me een goede voorbereiding voor school en stimuleert z'n woordenschat/t praten Weet iemand hoe t zit met de kosten voor 1-2 dagdelen? Dit is wellicht overdreven maar speelde er bij jullie nooit de angst dat jullie kindjes iets overkwam? Je hoort soms zulke nare verhalen over misbruik bijv? Kans is vast heel klein maar vind t zo baar idee De berichten van diegene die t overkwam heeft we echt ingehakt zeg maar.. Hoop dat ik me aanstel en overdrijf..
Ik sluit mij hier heel erg bij aan. Maar om even de persoonlijke ervaringen te delen. Onze dochter was er echt aan toe, je merkte dat zij behoeften had aan nieuwe uitdagingen en wij noemen het voor het gemak school en ze geeft zelf aan dat ze ook graag naar school gaat. Ze moest ook niet huilen de eerste keer en ze zei nog net niet 'dag mama!'
O en vraagje he waar kun je lezen over hoe ze dingen aanleren en aanpakken M'n zoontje blijft bijv echt nie lang op n stoel zitten Hoe pakken ze dat aan? Zodat ie blijft zitten in een kring?
Zien doen he, dat werkt echt. Mijn zoontje zit thuis ook echt niet lang rustig op een stoeltje, maar op de psz zit hij keurig in de kring. Verder sluit ik me aan bij de posts hierboven, wij vonden het vooral belangrijk met het oog opnde basisschool straks. Hij went nu al een schoolse omgeving, aan bezig zijn in groepsverband en om te luisteren naar een juf. En 2 dagdelen vind ik om te wennen een stuk eenvoudiger dan gelijk 4 of 5 dagen. Mijn zoontje heeft de eerste maanden bij het wegbrengen wel wat gehuild, maar ging altijd gewoon spelen als wij eenmaal weg waren. Inmiddels rent hij voor me uit als ik hem wegbreng en duikt een speelhoek in.
Wat EdN ook al zegt: als alle andere kindjes het doen, dan doen ze het al heel snel mee. En het is natuurlijk niet saai 'zitten': ze zingen liedjes, er wordt een boek voorgelezen, ze eten en drinken wat...en natuurlijk is het voor sommigen lastiger dan voor anderen, maar uiteindelijk leren ze het allemaal (vaak corrigeren ze elkaar ook "Tijn, je moet sittuh!"). Wat betreft misbruik etc: ik vind het moeilijk om mijn kinderen los te laten maar daar ben ik nooit bang voor geweest. Ik ken de leidsters van de peuterspeelzaal heel goed, ben zelfs met een bevriend geraakt en het is een hele kleine, beschermde omgeving. Bovendien worden de kinderen er in principe ook niet verschoond (behalve bij een poepluier), de zindelijke kinderen gaan onder begeleiding naar de wc. Alhoewel het natuurlijk altijd kán, ben ik er niet bang voor in deze situatie. Even vanuit mijn eigen beleving: oudste was een redelijk verlegen meisje. Ging vanaf dag 1 met heel veel plezier naar de peuterspeelzaal, nooit een traan gelaten, binnen een paar weken helemaal thuis in de groep, echt haar plek gevonden. Tegen 4 jaar merk je dan ook echt dat ze eraan toe zijn de stap naar groep 1 te gaan maken. Zij zat inderdaad ook bij een aantal klasgenootjes in de klas en dat maakt de eerste dagen in groep 1 toch ook wat makkelijker. Nu de jongste, heeft geen seconde hoeven wennen (kwam er natuurlijk al vaak bij het brengen van de oudste) en ook bij haar volop plezier. Ze gingen allebei eerst 2 dagdelen en daarna 4 dagdelen. De kosten zijn hier 50 euro per maand voor 2 dagdelen per week, maar dat verschilt per gemeente.
Bij ons was de voornaamste reden inderdaad dat ze niet naar de opvang gaat, maar altijd bij opa en oma is als ik werk. Daarom leek het mij goed voor haar contact met andere kindjes! Qua kosten is het bij ons volgens mij circa 50 euro per maand voor 2 dagdelen, en 25 euro voor 1 dagdeel. Er wordt hier van tevoren vastgelegd of je kindje 1 of 2 dagdelen komt spelen. Angst dat er dat soort vreemde dingen gebeuren heb ik niet echt. Meer omdat ik de leidsters nog ken van vroeger. Maar kan me er wel iets bij voorstellen..
Ons zoontje is vanaf half augustus dit jaar gegaan en is net in december 4 geworden. Wij hebben hem niet eerder laten gaan wegens financiele redenen. Het leek erop dat hij er toch er behoefte aan kreeg dus toch gedaan. Ik ben alleen erg ontevreden over deze psz door meerdere kleine redenen. Onze dochter wordt 3 in mei. Na de zomer van 2015 gaat zij w.s. ook, maar dan wel naar een andere. Wij kiezen voor een korte periode, zodat het vooral om de schoolvoorbereiding gaat en het niet bij papa en mama zijn. Ik vind vanaf 2 jaar trouwens veel te jong. Ik vind dat ze minimaal 2,5 moeten zijn.
ik breng mijn zoontje binnenkort. Het leren in thema's en met andere kinderen leert hij hier op zich ook (ben gastouder) maar ik vind het belangrijk dat hij met andere kinderen op andere plekken is zonder mama. Hij is door mijn werk wel 24/7 bij mij en het lijkt mij moeilijk en vervelend als hij 4 jaar lang bij mij is geweest en dan ineens 5 dagen naar school moet. Mijn dochter is van haar 1,5-3 jaar naar het kdv geweest, dus die is niet gegaan, voor dat laatste jaar voor school vond ik het te kort en ze was al gewend aan afscheid nemen van mij en ergens anders spelen met andere kindjes. Kdv en psz wat ik wel eens hoor, vind ik persoonlijk onnodig en dubbelop.
Ik denk trouwens dat een kindje prima op school kan beginnen znder eerst naar een psz oid geweest te zijn. Kost alleen iets meer wennen, dus het fijnste is wel dat ze al gewend zijn aan een andere omgeving en persoon (behave papa mama oma opa). kinderdagverblijf en psz samen vind ik ook altijd te veel van het goede. Ik heb op een kinderdagverblijf gewerkt en daar waren we ook echt met themas bezig, gericht op vve, schoolvoorbereiding e.d. En tegenwoordig wordt er op kinderdagverblijfs steeds meer verwacht van leidsters qua cito e.d............ Ik ben trouwens ook gastouder, maar bij mama in de groep of bij anderen zijn vind ik wel een verschil.