Ik weet dat je baby's niet te lang in de maxi cosi mag zetten, maar hoe lang is niet te lang? Een 10 uur durende autorit voor een baby van 4 weken lijkt me inderdaad een slecht plan, maar kan het bijvoorbeeld een uur of 3? In de stad zag ik dat veel mensen de maxi cosi op de wagen zetten en dat is natuurlijk een stuk makkelijker als met de wagenbak lopen slepen..... Hoe deden jullie dat?
als het maar af en toe is dan kan 3 uurtjes wel een keer, doen wij ook wel alleen komt het maar 1 keer in de maand voor of zo, verder houden we ons wel altijd aan de max.
Volgens mij is 2 uur het maximum. Wij zijn toen hij 4 maanden was naar oost-duitsland geweest, 6 uur rijden, we zijn gewoon vaak gestopt, hebben hem eruit gehaald, even in de kinderwagenbak gelegd, verschoont, en zelf ook een kopje koffie gedronken.
bij mij weten mogen ze er niet langer dan 45 minuten in ligge/zitten. niet zo bevordelijk voor het ruggetje ze liggen er toch opgekrult in.
Ik dacht dat ze maximaal 2 uur in zo'n kromme houding mochten zitten. Maar dat is dan de maxicosi+wipstoel+zitzak, en alle andere dingen waar ze zo in hangen. In die kromme houding wordt hun rug en spieren verkeerd ontwikkelt. Om dat goed te doen, moet een kindje lekker plat kunnen liggen. Ook leren ze dingen als rollen alleen als ze daar de ruimte voor krijgen. Die 2 uur is er dus ook om er voor te zorgen dat een kindje de andere 22 uur wel de kans krijgt om zich goed te ontwikkelen. Maar als je de MC niet veel gebruikt, dan kan een keertje langer geen kwaad. Hier gebruikten we de MC misschien eens per 2 weken. maar dan wel 2x2,5 uur in een weekend. En eens een nachtje op vakantie doorrijden zal zelfs niks onherstelbaars doen. Maar dan moet je dus je kleintje op vakantie wel genoeg ruimte geven om plat te liggen..
Persoonlijk vind ik dat als het niet nodig is, dat je je kindje niet in de maxicosi moet leggen. En daarmee doel ik vooral op mensen die lekker gaan winkelen en hun kindje zo voor het gemak in de maxicosi laten liggen. In de wagenbak is veel beter voor je kleintje. Voor autovervoer, is het niet anders. En voor een korte boodschap, half uurtje winkelen, is het wat anders, want dan sleep je meer met je kindje dan de moeite is. Als je eens een lange autorit moet maken is dat (zoals al gezegd) geen probleem. Volgens mij geeft maxicosi zelf 2 uur aan, maar ook onder voorbehoud, dat een lange autorit natuurlijk wel mogelijk is: Het blijven richtlijnen..
Bedankt voor jullie reacties!!! Jemig, de kleine van een familielid ligt er regelmatig de hele dag in (verjaardag, visites, winkelen...) zal die me een bochel krijgen Hou ik gewoon een max van 2 uur aan. Zo vaak zal ze er ook weer niet in zitten hoor, misschien af en toe een half uurtje tijdens het boodschappen doen. En natuurlijk in de auto als we ergens naar toe moeten, maar dat zal ook niet meer zijn als een half uurtje.
Mee eens! Was van de week voor het eerst met een vriendin de stad in geweest en volgens mij was ik de enige die met een wagenbak rondliep (off topic: wat een gedoe is dat zeg, winkelen met een wagen! ). Ik zag alleen maar maxi cosi's, dus ik dacht dat ik het misschien weer allemaal te goed wilde doen.....
Als ik ging winkelen, meer dan een half uur, dan nam ik de reiswieg ook altijd mee. Dan sliep de kleine ook veel beter..
ik krijg die van mij met geen mogelijkheid in de kinderwagenbak hoor, dan schreeuwt ze alles bij elkaar, vandaar dat de maxicosi hier echt een oplossing is als we boodschappen gaan doen of even op visite (dan neem ik een kleedje mee en leg haar daarop).
Hier altijd gewoon met de wagenbak op pad geweest. Is een heel gesleep, maar wel beter. Niet dat wij een keuze hadden: de MC was alleen OK als die in beweging was, (in de auto, of schommelend aan onze arm). Naast dat het ruggetje krom is in de MC, is de MC erg open: als ik zie hoe al die kleintjes naast alle geluiden dus ook nog allerlei visuele prikkels meekrijgen in de stad, dan vraag ik me echt af of die kleintjes na zo'n middagje dan niet vreselijk overprikkeld zijn! Ik vond de wagenbak veel fijner, lekker 'rustig' (op de geluiden na natuurlijk) afgeschermd... en gewoon lekker languit kunnen liggen, , ook voldoende ingepakt met een dekentje, (vind ik met de MC ook wat lastiger... en de voetenzak is erg warm en niet zo lucht-doorlatend: Thirza lag zich in dat ding wezenloos te zweten altijd).