naam zegt het al wat wordt er bedoeld met die sprongtjes heb het nou al een paar keer gelezen 12 weken sprong 13 maanden sprong? iemand uitleg?
Rond die tijd maken ze een mentale sprong mee.. hierdoor gaan veel kindjes slechter eten/slapen en zijn ze wat knorrig! Als deze sprong over is kunnen ze weer wat meer.. wel heel leuk om te zien! Hier was vooral de 12 weken sprong niet écht grappig... na die 12 weken sprong slaapt die ook niet meer goed 's nachts.. erg balen!
je moet je voorstellen dat je ineens als kleine baby in een grote wereld komt. Je ziet allemaal nieuwe dingen en je neemt enorm veel nieuwe prikkels op uit je omgeving. Op een gegeven moment is het allemaal teveel en moet je baby dat even verwerken. dat heet een sprongetje. je baby is dan vaak huilerig en wil graag bij je zijn en je het liefst 24/7 vasthouden. gewoon omdat jij vertrouwd bent, hij/zij heeft 9 maanden in je buik gewoond, jou geur geroken en jou stem gehoord enz enz. Na een sprongetje zijn ze vaak heel opgewekt en kunnen ze er weer helemaal tegenaan! Je kunt ze dan ook vaak nieuwe dingen gaan leren die nemen ze ineens heel makkelijk over! hij/zij maakt dus als het waren een "sprongetje"! Tot alle nieuwe dingen hem/haar weer teveel worden en hij dat allemaal weer moet verwerken dan begint het verhaal weer overnieuw. maar je kindje wordt ouder en kan steeds meer hebben dus het duurt steeds langer voor hij/zij een sprongetje krijgt en hij/zij kan het steeds makkelijker verwerken. Het boek "oei ik groei" heeft me erg geholpen hierbij, je kunt precies zien wanneer zo'n sprongetje ongeveer begint en hoelang het duurt. het is wel 40 euro maar zeker de moeite waard! je leert je baby ineens snappen! Hoop dat ik een beetje goed uitleg hebt gegeven anders kun je me altijd even PB'en!
Bedenk wel dat niet elk kind zo reageert zoals in het boekje beschreven wordt. Anders ga je elk gedrag dat "anders" is aan de sprong toewerpen. Wij hebben nog nooit iets van een sprong gemerkt.
ik voor het boekje ook niet, maar nu ik het weet is het allemaal veel duidelijker voor me. als ze zo hangerig is werd ik er altijd sjagie van en had ik er geen zin in, snapte niet waarom ze ineens hangerig was. nu snap ik het en speel ik er op in. Mij heeft het geholpen en als ze weer zo hangerig en humeurig is en ik in het boekje kijk is er 9 van de 10 keer een donderwolk in het schema en ga ik heel anders met haar om dan eerst. maar je hebt wel gelijk, elk kind is anders en elk kind reageerd anders op een sprong maar elk kind wil in zo'n sprongetje dichter bij mamma zijn dan normaal en of je dat nou merkt of niet, het is echt zo. verder moet je op je kind zelf inspelen. het hielp mij enorm om haar te snappen en te helpen met nieuwe dingen leren. ze wilde namelijk enorm veel staan wat slecht voor haar is dus toen zijn we met haar gaan oefenen om om te rollen ipv staan, vind ze nu veel leuker. zo zijn er nog wat dingen waardoor het boek enorm geholpen heeft. succes in iedergeval! hoop dat jij er ook weinig van merkt!