Hoe lang invriezen?

Discussion in 'Voeding' started by Zonnestraal77, Apr 26, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Zonnestraal77

Zonnestraal77 Fanatiek lid

Aug 20, 2011
    4,507
    2
    38
    Verpleegkundige (ambulance)
    Noord-Holland
    Hoe lang kun je zelfgemaakte hapjes invriezen?
    Iemand nog een leuk receptje voor een beebje van bijna 6mnd? Nog geen vlees/vis.

2. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Invriezen geen idee, ik maak alles vers (van diepvriesgroenten).

Maar wat ik me eigenlijk altijd afvraag: maken jullie dan echt 'receptjes' klaar voor jullie baby? Mijn dochter van 7 maand eet eigenlijk altijd gewoon zo puur mogelijk: één groente, eventueel aangevuld met wat aardappelen of vlees. Ik wil eigenlijk liever dat ze echte smaken leert kennen, dan voortdurend mengelingen voorgeschoteld te krijgen. Of ben ik daar nu zo mis in?

3. Linda1984

Linda1984 Niet meer actief

Hangt een beetje van je vriezer of... maar als je een goede hebt zo'n 3 maanden.

Qua recepten: het boek opperdepop is hiervoor een tip. Maar wij hebben eigenlijk vooral pure smaken; groente met (zoete) aardappels of rijst

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Week of vier. Maar van vriezen wordt het niet smakelijker en je verliest veel vitaminen enzo.

Ik gaf gewoon elke dag vers. Kwestie van bij ons het zout pas op het bord er op doen en kind stuk groente in de hand geven. Ik vind dat je dingen niet moeilijker moet maken dan nodig is.

5. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

Jan 4, 2012
    4,815
    2,674
    113
    Ik hou max twee maanden aan. En voor inspiratie gebruik ik ook altijd de Opperdepop.

6. Zonnestraal77

Aug 20, 2011
    4,507
    2
    38
    Noord-Holland
    Ik maak het mezelf niet moeilijk....ik eet zelf vaak pittig. Dus indisch of thais met sambal....
    Of moet ik het mezelf makkelijk maken en m'n zoontje gewoon alvast indisch of thais geven???

7. Zonnestraal77

Aug 20, 2011
    4,507
    2
    38
    Noord-Holland
    Ik maak ook alles vers met verse groente (geen diepvries), maar we zijn net begonnen....dus heb kleine beetjes ingevroren.
    Ook wel pure dingen hoor, wortel met een aardappel. Heb broccoli in huis, die maak ik morgen voor hem met een aardappel. Maar misschien had iemand anders nog een leuke tip.
    Het boek opperdepop ga ik aanschaffen, hoor ik goede verhalen over :D.

8. Amy32

Amy32 Bekend lid

Jun 28, 2010
    700
    76
    28
    Ik vraag me af (niet aanvallend bedoeld, gewoon interesse) waarom mensen babyhapjes invriezen? Volgens mij is ontdooide aardappel niet te eten. Laat staan bevroren en ontdooid fruit

9. Ona

Ona Fanatiek lid

May 8, 2011
    1,469
    1
    36
    Hahaha, dat zou precies mijn reactie kunnen zijn! Dat is eveneens mijn probleem. Eten wat de pot schaft gaat helaas nog niet. :(

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Mijn kinderen zijn Indo, dus wij eten meestal Indisch.
    Een sayur is meestal niet pittig, of die hoef je niet pittig te maken. Hier in Inonesie kruiden de meeste mensen hun eten paseht pittig op hun bord met sambal. Nasi putih is niet pittig, dus at kan altijd. Vleesgerechten zijn wel pittig, maar die eten ze zo jong niet. Ik stoom altijd onze groente, makkelijk zat om er dan voor baby stronk uit te vissen voor ik ze ga kruiden.
    Overigens, hier aten ze vrij snel gekruid (cabe, kerrie, niet zout) die smaken kenden ze al prima via de moedermelk.

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dan pas je toch gewoon de schaffende pot een paar weekjes aan?

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik heb mijn kinderen nooit dingen gegeven die ik zelf nooit zou eten. A gepureerde, bevroren en weer ontdooide aardappel word ik niet vrolijk, dat eetik niet, dus dat hoeft mijn kind ook niet te eten.

13. Zonnestraal77

Aug 20, 2011
    4,507
    2
    38
    Noord-Holland
    Fruithapje vries ik uiteraard niet in.

En aardappel uit de vriezer vies?!?!?!
    Nou echt niet hoor! Ik werk onregelmatig en neem wel 's een ingevroren zelfgemaakte prak boerenkool of zuurkool mee. Als ik dat dan weer opbak is dat vaak nog lekkerder dan op de dag zelf.
    Nogmaals, ikzelf eet heeeeeel weinig aardappelen-vlees, dus vandaar.

Verder heeft m'n zoontje KMA en reageert al op bloemkool, laat staan hem met de Indische pot mee te laten eten..... :$

En in de tijd dat m'n zoontje overal aan gewend is zal hij met de pot mee-eten en alles vers zijn. Maar als een wortelprakkie 4dg in de vriezer heeft gezeten is het echt niet niet vers hoor.

14. Zonnestraal77

Aug 20, 2011
    4,507
    2
    38
    Noord-Holland
    Ik eet dat dus wel, dus m'n kind ook....niks mis mee.
    Hij vindt het lekker, dus zie het probleem niet.

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Indisch eten en KEA gaat in mijn ervaring juist heel goed samen. Is traditioneel een koemelkvrije cuisine, Moet je natuurlijk wel echt Indisch eten, en geen mixenspul!

16. Zonnestraal77

Aug 20, 2011
    4,507
    2
    38
    Noord-Holland
    Maar overgevoelige darmen en Indische kruiden gaan niet samen hoor!

17. Ona

Ona Fanatiek lid

May 8, 2011
    1,469
    1
    36
    Ik ben ten eerste geen aardappel, groente en vleestype. Ten tweede vegetarisch (eet vlees noch vis) en ten derde op een koolhydraatarm dieet dus ik wil dit het kind niet aandoen.;) Ik merk wel dat ik daardoor lui wordt en vaker naar potjes grijp. Eigenlijk wil ik dat zien te voorkomen daarom lees ik hier mee. Misschien is vooraf eten maken en dat enkele dagen invriezen een goede optie voor ons.

18. Ona

Ona Fanatiek lid

May 8, 2011
    1,469
    1
    36
    Edit: vorige post was verkeerde quote!

Ik ben ten eerste geen aardappel, groente en vleestype. Ten tweede vegetarisch (eet vlees noch vis) en ten derde op een koolhydraatarm dieet dus ik wil dit het kind niet aandoen.;) Ik merk wel dat ik daardoor lui wordt en vaker naar potjes grijp. Eigenlijk wil ik dat zien te voorkomen daarom lees ik hier mee. Misschien is vooraf eten maken en dat enkele dagen invriezen een goede optie voor ons.

19. Blemma

Blemma Fanatiek lid

Mar 11, 2013
    2,472
    16
    38
    Female
    Verpleegkundige in de wijk
    Ik maak ook porties groente voor mijn dochter en vries het in.
    Als ik elke dag vers moet maken dan moet ik heel veel van de groente weg gooien, want aan gesneden groente kun je maar een of twee dagen bewaren. En vind het zonde om een halve broccoli weg te gooien. Daarnaast kun je kleine hoeveel heden heel slecht pureeren.
    Als ze straks stukken mag eten zal het makkelijker worden en kan ik ws wel elke dag vers maken.

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik neem aan dat je, als je koolhydraatarm en vegetarisch eet, je verder dus veel groente en fruit en dus heel gezond eet. Dan is een baby mee laten eten toch heel simpel? Kwestie van aardappeltje of wat rijst koken naadt jouw maaltijd zodat je kind z'n granen binnenkrijgt.

Wat hier goed werkte was een aantal zakken Bonduelle in de vriezer, zodat er altijd in een wip groente voor baby voorhanden was. Industrieel ingevroren groente is beter qua voedingsstoffen en vitamine dan zelfgekookt en ingevroren.

Als je meer wilt weten over hoe je een kind gezond (vegetarisch) kunt voeden, lees dan eens 'Eten voor de kleintjes' van Stefan Kleintjes. Dt gaat uit van vlees/visloos.

Share This Page