Ik geef momenteel afgekolfde borstvoeding. Dit omdat mn dochtertje te vroeg is geboren en steeds aan de borst in slaap valt. Doordat ze daardoor te weinig drinkt en erg onrustig blijft geef ik momenteel afgekolfde borstvoeding. Nu vroeg ik mij af hoe ik dit het handigst mee kan nemen. Ik las al op internet dat verse afgekolfde melk 6 tot 8 uur houdbaar blijft. Maar hoe zit dit met borstvoeding die uit de koelkast komt? Kan ik deze ook gewoon in de tas meenemen en hoe lang is het dan nog houdbaar? Of moet het perse in een diepvriestasje met koelelement? En hoe lang is het dan houdbaar?
verse moedermelk is 5-10 uur houdbaar. Uit de koelkast lijkt mij eigenlijk ongeveer hetzelfde. Scheelt misschien ook nog hoe lang het al in de koelkast staat? Als het ontdooide melk is, is het 1 uur houdbaar. Ik zou het in ieder geval zo kort mogelijk buiten de koelkast bewaren en als je een paar uur weggaat en wat mee wilt nemen, zou ik het zelf in een koeltasje doen, zeker met dit warme weer.
Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Kolvenenwerken - Bewaren van moedermelk Hier heb je een overzichtje over hoe lang de bv houdbaar is. Vers afgekolfd is het idd 5 tot 10 uur houdbaar bij een temp van 20 graden, persoonlijk zou ik dit ook ongeveer aanhouden als je het zo meeneemt. Wat je wel misschien nog kan doen is een klein koeltasje met een koelelement meenemen?
Dat overzichtje had ik ook al gezien. Maar jammergenoeg kan ik nergens vinden hoe lang je melk die uit de koelkast komt buiten de koelkast bewaard kan worden. Zou voor gekoelde melk ook gelden dat het net als verse melk 5 tot 10 uur houdbaar is? Of geld daar iets anders voor omdat het gekoeld is?
Als het niet ingevroren geweest is en nog leeft is het uit de koelkast nog wel een tijdje goed. Ontdooide melk moet je buiten de koelkast met een uur op hebben.