Ik ben ongeveer een week bezig met het afbouwen van de borstvoeding. Ik zit nu op: 2:00 kv 5:00 bv 8:00 kv 11:00 bv 14:00 kv 17:00 bv 20:00 kv 23:00 bv Nu merk ik dat mijn borstvoeding niet af neemt, hoe kan dat? Op de tijden dat ik hem borstvoeding geef, geef ik hem beiden borsten, ene borst iets langer dan de andere. Mocht hij de andere borst niet willen hebben omdat hij voldaan is dan kolf ik die ong 40 cc. Doe ik het afbouwen wel goed? Ik vind het raar dat mijn bv niet af neemt. De reden dat ik aan het afbouwen ben is dat het mij onzeker maakt hoeveel mijn zoon van 3 weken binnen krijgt omdat het komt dat hij zich ''s nachts vaker meldt dan om de 3 uur, hij hapt soms niet goed aan dat frustreert hem maar mij ook. En ik merk vanaf week 1 dat dit niks voor mij is om bv te geven, het geeft me alleen maar stres.
Als je gaat afbouwen, dan doe je dat per voeding in ongeveer een week. Je laat dan elke keer een andere voeding weg. Die kolf je dan ook niet af. Dat kan dus wat vervelend aanvoelen. Ik denk dat als je kindje maar 1 borst neemt, je die andere dan ook echt niet moet kolven, anders hou je het idd in stand.
Oh en de eerstvolgende voeding die je misschien het best kunt laten vallen is je nachtvoeding van 5 uur. Nachtvoedingen houden nl je productie goed op peil en dat wil jij juist niet
Hopelijk kan je rustig afbouwen, als dat voor jou beter voelt. 1 ding, vaker drinken, ook s'nachts, is volkomen normaal. Je zoontje wijkt daarin niet af van wat veel andere borst kindjes doen. Vermoeiend, dat wel. Maar voor zo'n kleintje prima. Met kunstvoeding kan het zijn dat er langer geslapen wordt. Dat valt zwaarder op de maag.
Als je pas een week aan het afbouwen bent dan ga je echt veel te snel! Beste is om eerst 1 voeding te vervangen door een fles, liefst aan het einde van de middag. En dan geef je minstens 1 week 1 fles. Pas als je op het moment dat je die fles geeft geen spanning in je borsten meer voelt ga je de volgende voeding afbouwen. De eerste dagen dat je een voeding vervangt kun je rustig een klein beetje kolven zodat je niet te veel spanning hebt. Dat je voeding nu nog niet afneemt is heel normaal. Je kind is pas 3 weken en je melkproductie wordt nu nog gestuurd door de hormonen van de bevalling. Pas ergens tussen de 6 en 10 weken werkt borstvoeding op vraag en aanbod en zal je melk snel minder worden als je een voeding vervangt. Bij een kind van 3 weken moet je uitgaan van ongeveer 12 voedingen per 24 uur. Dus dat je kind om de 3 uur komt is heel netjes hoor! Jammer dat je zo onzeker bent, elke moeder heeft het niet makkelijk die eerste weken. Borstvoeding is heel natuurlijk hoor, maar het gaat niet vanzelf, het is iets wat een baby en een mama moeten leren. En dat kost tijd, de eerste 6 weken zijn niet voor niets de kraamtijd...dat is de tijd waarin je dat soort dingen samen leert. Het is eigenlijk helemaal niet belangrijk om te weten hoeveel je kind per keer drinkt. Dat hoef je niet te meten in cc's. Je kunt dat namelijk heel goed zien aan wat er uitkomt. Wat hij drinkt plast hij ook weer uit. Je weet dat je kind genoeg krijgt als hij 6 goed kletsnatte luiers op een dag maakt. Of ze nat genoeg zijn kun je horen. Vouw de luier dicht en laat 'm op de grond vallen. Als de luier nat genoeg is hoor je 'plof', is ie niet nat genoeg dan hoor je 'tik'. Verder moet een kind minstens 8 keer op een dag drinken, maar liever 10-12 keer. Dat klinkt veel en vermoeiend, maar een babylichaam is daar nou eenmaal op ontworpen. Het maagje is heel klein en het lichaam heeft heel regelmatig melk nodig. Het is soms wat lastig om goed afbouwadvies te geven via een internetforum. LLL en VBN hebben een speciale telefonische hulpdienst die je gratis kunt bellen. Je krijgt dan een ervaren collegamoeder aan de lijn die een speciale borstvoedingsopleiding gedaan heeft. Zij kan je door de juiste vragen te stellen een advies op maat geven, zodat je op een manier die het beste bij jullie past afbouwt en een zo prettig mogelijke herinnering aan jullie bv-relatie kunt overhouden. VBN: 0343-576626. LLL: 0111-413189