Wennen aan kolven?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Boeffie2011, 10 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Boeffie2011

Boeffie2011 Bekend lid

4 aug 2011
    864
    0
    0
    Noord Brabant
    Hoi
    Mijn dochter is nu 6 weken en krijgt borstvoeding. Omdat ik een voorraad aan wil leggen en straks ook voor mijn werk moet kolven ben ik daar sinds een paar dagen mee begonnen. Ik krijg er alleen niet veel uit. Max 30-50 cc per keer. Ik voed mijn dochter aan de ene borst terwijl ik de andere kolf. Is sit een kwestie van wennen of niet? Zo niet hoe krijg ik er dan meer uit? Ik wil zo lamg mogelijk natuurlijk borstvoeding blijven geven!
    Ik hoor het graag van je

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Wennen heeft er inderdaad mee te maken. Wat voor kolf gebruik je? Hoe kolf je: in 1 keer of in stappen. Hoeveel kolf uren heeft je kolf al gemaakt (is het een nieuwe of heb je bij een eerder gebruikte kolf de motor laten checken). Past je borstschild goed: heb je de originele onderdelen erbij.

Veel vragen, maar allemaal dingen die uit kunnen maken.
    30 cc lijkt op alleen het toeschietreflex. Je kunt ook tussen de voedingen door kolven. Probeer dat eens en dan in schema van eerst de borst masseren, dan kolf 7 minuten aan, nog eens masseren, kolf weer aan (5 min) en nog eens masseren en kolven afwisselen. Na een dag of 3 zou je resultaat mogen zien.

Wanneer je borstschild niet goed past kan het zijn dat de tunnel te smal is: je tepel zit geplet tegen de zijkanten. Bij te ruim wordt ook een deel van de tepelhof naar binnen gezogen. Dit belemmert de doorgang. Even kritisch kijken dus en bij twijfel de diameter van je tepel opmeten. Standaard maat is vaak rond de 24 mm. Groter en kleiner is verkrijgbaar.

Succes!

3. Boeffie2011

Boeffie2011 Bekend lid

4 aug 2011
    864
    0
    0
    Noord Brabant
    Ik heb een nieuwe ardo calypso. Ik kan dubbelzijdig maar gebruik nu alleen nog maar enkelzijdig. Ik heb nog maar een paar dagen een aantal keer gekolfd. Meestal de laatste voeding vd avond en in de ochtend. Soms ook nog in de middag. Ik kolf nu wanneer mijn dochter aan de andere kant drinkt omdat ik de tsr wel redelijk krijg.

Ik merk wel dat mijn borsten gevoeliger zijn nu ook wanneer mijn dochter drinkt. Is dit normaal?
    Heb vanavond gekolfd 15 minuten (beide borsten) en heb 90 cc gekolfd. Ik merk wel dat links makkelijker melk geeft dan rechts.

Deel Deze Pagina