Ja dat is misschien soms wel zo. Ik vind het alleen nogal moeilijk voor te stellen. Maar dat komt misschien ook doordat mijn zoontje heel erg door de TV wordt aangetrokken. Ik weet haast wel zeker dat hij in het algeheel een stuk passiever zou worden als de TV de hele dag aan staat. Bovendien denk ik dat kinderen er toch wel veel van meekrijgen, ook al kijken ze niet doelbewust.
Ben het wel met Yukl eens, als ze niet weten wat het is, missen ze het ook niet en weten ze ook niet beter als ze wat ouder worden.
Ik ben zelf nogal een tv-fanaat, maar ik vind het voor onze dochter niks om de tv de hele dag aan te hebben. Dus als ik thuis ben staat de tv 's ochtends tot 10 uur aan (nieuws en ATWT) en dan gaat ie uit tot laat in de middag/avond. Onze dochter zelf kijkt de ene dag meer tv dan de andere (meestal Bumba). Ze is nogal een stuiterbal en wordt soms gewoon moe van zichzelf. Op zo'n moment vraagt ze 'Bumba kijken?' en dan zet ik effe een DVDtje op die ze lekker op d'r gemakje gaat kijken. En als ik alleen thuis ben zet ik 's avonds na het eten ook wel eens Bumba op.. De ene dag ziet ze dus geen tv, de andere dag toch wel een uur/anderhalf uur..
ze kijkt als we opstaan sesamstraat dan doe ik me aankleden en make-up 10 a 15 minuutjes rond half 10 teletubbies en zandkasteel dan uit en pas savonds een half uurtje ofzo kom ook wel aan anderhalf uur hoor
Onze kleine (20 mnd) kijkt standaard ong een half uur baby-tv als ik aan het koken ben. Als ik dan zeg, mama gaat koken, dan schuift ie z'n stoeltje al voor de tv!
Hier staat de tv altijd aan. Ik kan niet goed tegen stilte. We hebben geen radio via digitale tv ofzo, ook geen losse radio. Soms luister ik naar muziek, maar dat moet via youtube en dat vind ik behoorlijk gedoe. Mijn dochter kijkt sochtends tv en savonds al ze moe is. Verder kijkt ze er niet naar om. Als mijn stiefzoontje er is kijkt hij wel altijd tv als we thuis zijn. Is nu gewoon naadzakelijk.. We wonen nu gewoon heeeeeeel klein (2 kamertjes) en ik heb niet genoeg ruimte om voor hem te spelen. we gaan bijna verhuizen, dan mag hij ook niet meer de hele dag tv kijken, maar zal hij ook niet doen hoor. Hij is gek op spelen hahaha. Nu proberen we elke dag weg te gaan zodat ze niet de hele dag achter de tv hoeven te zitten.
Hier is het ook rond een uur. Met name tijdens borstvoeden vind ik het prettig, dan heb ik de handen vrij. Julian vindt tv kijken ook heerlijk. Sesamstraat, Nijntje, Zandkasteel en Bob de Bouwer worden hier alleen maar gekeken. Meestal DVD of eerder opgenomen.
Hier staat dus ook vrij vaak de hele dag de TV aan. Vaak op RTL4 (RTL-nieuws) of NL-3 (Zeppelin). Ze kijkt echter niet de hele dag. Vaak een stukje van de TT of zandkasteel en soms kijkt ze wijs het journaal met me mee. Onder het broodje eten of avondeten gaat de TV vaak wel uit omdat ze dan vaak de neiging heeft om te gaan kijken (maakt niet uit wat) en dat vind ik niet goed. Hoe het zal gaan als ze wat ouder is weet ik niet maar ik vind het wel belangrijk dat ze dan veel buiten gaat spelen met vriendjes of lekker gaat knutselen of zo. Dus als dan blijkt dat de TV een 'stoorzender' wordt zullen we onze gewoonte moeten aanpassen en de TV vaker uitzetten. x
"vroeger" had ik ook zo'n beetje de hele dag tv aanstaan. Eerst was dat niet zo erg omdat m'n oudste er toch niet lang de aandacht bij had. Maar naarmate hij ouder werd ging hij al langer kijken, tot hij er echt zo uren voor zat. Toen heb ik besloten om dat ding uit te doen; hij mag nu pas vanaf 17.00 uur aan. In totaal kijkt hij dan zo'n 1,5 - 2 uur (in stukjes) en dat vindt ik eigenlijk al aan de lange kant. Maar al een stuk beter dan hoe ik het eerst deed. Dat vind ik het grote gevaar van de hele dag dat ding aan: nu kijken ze niet zo lang, maar dat wordt steeds langer. En zet 'm dan nog maar eens uit, dat wordt steeds lastiger!
ligt heel erg aan wat je kindje voor de rest allemaal doet. kindje heeft interactie nodig en aktief zijn en tijd met de ouders etc nodig. als de tv tijd deze allemaal in plaats komt dan is het te lang...
Lijkt me niet... Zelfde verhaal als kinderen die nooit een snoepje mogen! Hoe ouder ze worden, komen ze er tóch wel mee in aanraking en des te erger slaan ze er dan in door! Gewoon alles met mate introduceren lijkt me t beste!
mij ook, en das eigenlijk ook wat ik bedoelde met dat als het regelmatig gebeurd, het niet meer interessant is. Als een kind steeds hoort dat het geen t.v. mag kijken dan wil het dat juist graag, zo denken kinderen.
Hier kijken de jongens s'morgens teletubbies, ondertussen spelen ze lekker en kijken dus een beetje met een schuin oog. En s'avonds voor het slapen zien ze de nacht tuin. Dat is een speciale dvd voor het slapen gaan. Dus niet eens heel veel. Oh ja en soms zet ik ze voor een dvd als ik aan het koken ben en ze zijn heel vervelend. Verder doen ze overdag niks anders dan spelen spelen en nog eens spelen en dan vooral buiten. Dus ik vind het niet erg als ze ong een uurtje per dag tv kijken.
'smorgens bij het ontbijt staat meestal de tv even aan, en rond half 6 mag ze altijd even Timmy Tijd kijken. Als ze erg moe is als ik moet koken dan zet ik vaak ook nog even een aflevering van Timmy tijd aan. Dat is dan trouwens ook het enige programma waar ze echt voor gaat zitten. Dora en Blues Clues vind ze ook wel leuk, maar tussendoor is ze dan vaak nog aan het rennen en spelen.
Juist, dat is dus ook mijn beredenering! En niet dat ik mijn kind uren achter de tv zet ofzo hoor, maar ik ga hem niet afschermen van de 'grote boze wereld'
Je doet net alsof ik de tv hier verbied of zo. Hij staat echt weleens aan waar zij bij is, maar om haar voor de tv te parkeren als ik moet koken, dat hoeft voor mij gewoon niet. Zoals ik al zei: ik (met de nadruk op IK) zie er het nut niet van in om haar tv te laten kijken elke dag. Zou niet weten waarom. Als ze nou periodes krijgt dat niks meer leuk is om mee te spelen of wat dan ook, kan ik het altijd nog gebruiken maar heb het tot op vandaag nog nooit nodig gehad.
Hier staat de tv van smorgens vroeg tot laat in de avond aan. En is meer het idee dat die aanstaat. Me dochtertje nu kijkt nog niet ja af en toe gaan haar ogen daar naar toe. Ze weet niet beter. Met me zoon als hij ziek was of rot weer en je niet meer wist om hem zoet te houden nou dan zetten ik graag een dvd of de tv op kinder programma.s. En ik keek gezellig mee. Toen die wat ouder werd deken op de bank kind op de bank en mama ook op de bank hij kijken ik achter me ogen. hihi.
Ik héb het niet eens over jou, ik heb het over mensen die dat doen... ik zeg niet dat jij dat doet toch?! Er zijn genoeg mensen die hun kinderen TV kijken wel verbieden, die hun kids nooit een snoepje geven etc. op DIE mensen doel IK... met de nadruk op IK En als je je kindje een uurtje per dag tv laat kijken o.i.d. is dat direct maar 'ff daar parkeren' ?! Ik parkeer niks, ik laat hem kijken en liedjes meezingen omdat hij ervan geniet... niet omdat het 'oh zo makkelijk is'
ik snap chantal74 wel denk ik. ze bedoelt gewoon dat ze haar kindje niet tv laat kijken als speficiek onderdeel van de dag zoals eten, slapen, spelen etc. gewoon als hij daar toevallig aanstaat en ze kijkt is het prima maar niet dat chantal bewust haar kindje voor de tv zet om ze op dat moment tv te laten kijken. en ondanks dat hier de tv redelijk wat aanstaat doe ik het ook zo. kijkt ze even dan is het goed. en of dat dat het nieuws nou is of de teletubbies, maar ik zet ze ook niet bewust elke dag om 6 uur achter de tv omdat dan toevallig sesamstraat erop is of ik moet koken. ik hoop dat jullie snappen wat ik ermee wil zeggen