dochter van 3.5 met fel karakter

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by liesbet77, Jan 21, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. liesbet77

liesbet77 Actief lid

Dec 26, 2009
    333
    0
    0
    bediende
    België
    hallo

mijn dochtertje van 3.5 is een echte uitdaging .
    Ik weet vaak niet meer of haar gedrag nog onder "normaal" kleutergedrag valt.

ze heeft nogal een willetje en "staat" er ook als persoontje.

dingen die me opvallen :
    - pestkopje naar broer van zeven toe - kan enorm uitdagen
    - geregeld grote mond à la : jij bent niet lief, stoute mama (ze bindt meestal wel snel in als ik er iets van zeg ), op mijn arm meppen uit boosheid. zoals ik zei, ze stopt wel snel hoor maar ze leert het niet af. bv vanmorgen : mama mag ik melk - ik zeg: neen, even wachten tot ik klaar ben met eten - "stomme mama"
    ze kan nogal hevig reageren als ze bv kleren aan moet die haar niet zinnen, eten dat ze niet lust zal ze ook niet eten ( ik probeer hier tegewoordig losser mee om te gaan want ik verlies die strijd sowieso).

ze is verbaal echt heel sterk en ik denk dat ze niet door heeft wat hoort en wat niet hoort.

ik heb al geregeld gehoord dat ze ook tegen andere kindjes "stomme" zegt enzo , of ze begint ineens zonder duidelijke reden tegen een kindje te roepen (die schrikken dan natuurlijk).

ze is ook nogal bijdehand (zie topic van tijdje geleden, ze had toen de haartjes van een klasgenootje geknipt), ze durft met de priknaald in de arm van een kindjes prikken, ze heeft een tijdje geleden eitjes uit de frigo gepikt en wilde die (helaas nog rauw :$) pellen ...

ze kan ook vaak heel erg lief en knuffelig zijn hoor, ze hangt ook erg aan miij (ook al ben ik een stomme mama).

nu had ik ëen mail naar de juf gestuurd met de vraag hoe ze het doet in de klas. Krijg ik een mail terug dat ze er liever eens over wil praten want dat ze wel wat te zeggen heeft, en dat we best één lijn gaan trekken.
    Dus : ik moet me zorgen maken.

zie het nu even helemaal niet meer zitten.

ik vraag me af of ik als mama de fout in ga.
    hoe moet ik reageren als ze zo'n grote mond opzet? negeren is geen optie vind ik, dan bevestig ik haar in heer gelijk. Maar als ik haar straf staat ze constant in de hoek.

wat vindne jullie? Moet ik me zorgen maken ?

2. kvinna

kvinna Niet meer actief

Poeh, lastig. Ik weet niet wat normaal is. Het enige wat ik je wel wil aanraden is: wacht eerst eens dat gesprek met de juf af. En als blijkt dat de juf heel veel aanmerkingen heeft, geef dan duidelijk aan dat je daar graag eerder van op de hoogte gesteld had willen worden. Nu lijkt het eigenlijk dat als jij geen mailtje had gestuurd, je er niet achter was gekomen dat de juf blijkbaar ook dingetjes ziet. Naar aanleiding van dat gesprek zou je alles op een rijtje kunnen zetten en zien of er overeenkomsten zijn met haar gedrag thuis en hoe ze op school corrigeren.

Verder geen tips voor je, helaas.

3. Salapio

Salapio VIP lid

Jan 15, 2007
    13,917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Op zich niet gek dat ze haar vrouwtje weet te staan met een grote broer ;). Daar pikt ze veel van op en mee.

Haar reactie op het niet direct melk krijgen, begrijp ik wel: ze is van jou afhankelijk voor het voorzien in haar behoefte. Jij doet niet wat zij wilt, dus ja ... dan ben je stom :). T zegt het ook best vaak: nee mama, jij moet mij niet naar bed brengen want ik vind jou alleen maar stom en ik vind papa zo lief en jou niet! (of andersom, hij is niet eenkennig ;)). Ik zeg dan alleen maar: ik vind jou alleen maar lief, jammer dat jij mij stom vindt (oid). Vaak is zijn reactie: ik vind jou ook lief mama, stom én lief :D

Nu even T helpen (anders ben ik weer stom) ;)

4. Salapio

Salapio VIP lid

Jan 15, 2007
    13,917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Als ze andere kindjes uitgescheld zou ik sowieso beginnen met vragen waarom ze dat doet (misschien kreeg ze wel een duw). En zeggen dat je andere kindjes niet mag uitschelden. Eventueel met als consequentie: weg uit de speeltuin.

En inderdaad een bijdehandje die alles wil uit proberen, niet nadenkt over de consequenties en niet bang is (voor die consequenties als ze dat wél overziet).

Hier zou mijn lijn liggen bij andere (kindjes dus ook broer) plagen of pijn doen. Bij stommerd zeggen tegen haar broer, hoe reageert hij? En op het plagen? T kan M ook behoorlijk plagen en M gaat dan enorm piepen. Ik zeg dan dat ze geen bang konijntje moet zijn en gewoon moet zeggen dat hij moet ophouden / ze moet weglopen / op haar kamer gaan spelen / iets anders doen etc. Dus haar weerbaar maken ipv T straffen. Bij slaan ed gaat ie naar de gang.

Wat betreft de juf. Ik kan me voorstellen dat ze wel het een en ander heeft om over te praten. Logisch als je kindje geen braafneus is. Gewoon open het gesprek in gaan en vraag eventueel tips aan de juf.

Succes!

5. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja wellicht was de juf ook opgevallen dat ze dat gedrag vertoont...
    E dan is het handig als je beiden hetzelfde reageert natuurlijk.
    Meestal hebben felle tantes gewoon een strakke hand nodig.
    Duidelijkheid over wat wel en niet mag.

Dus gesprekje met juf kan dan geen kwaad lijkt me.
    Hooguit extra duidelijk voor dochterlief.

Met 3,5 zijn ze nog geen onverbeterlijk tuig hoor :)

Share This Page