Hoe lang kaas bewaren in koelkast

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Chris85, 9 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chris85

Chris85 Lid

22 feb 2015
    23
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi verloskundigen,
    Mijn vriend eet graag kaas van de kaasboer, die zijn moeder voor hem meeneemt. Nu heeft ze afgelopen maandag een stukje gebracht, wat al een week bij haar in de koelkast heeft gelegen verpakt in kaaspapier (is niet uitgepakt geweest). Hoe lang kunnen wij het dan nog 'veilig' in onze koelkast bewaren? Ik eet het zelf niet, maar ben meer bang voor overspringende listeria of kan dat niet? Het is overigens gepasteuriseerde kaas, anders kwam het de koelkast niet in bij mij ;)
    Hoor het graag weer.

2. Chris85

Chris85 Lid

22 feb 2015
    23
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nog een aanvullende vraag. Ik heb gisteren (10 april) voorgesneden wokgroenten van de AH gegeten. Deze was houdbaar tot 16 april. Ik ben alleen, stom ik weet het, deze vergeten te wassen voordat het de pan in ging. Vervolgens wel zeker 15 minuten verhit. Moet ik mij nu nog zorgen maken om de listeria bacterie?

3. Monique

Monique Verloskundige

6 mei 2014
    1.572
    0
    0
    Goedemiddag,

Jonge en jong belegen kaas verpakt in folie of kaaspapier is een week houdbaar in de koelkast. Belegen en oude kaas is op deze manier 2 weken goed. Zolang het goed ingepakt is hoef je niet bang te zijn voor overspringende listeria :)
    De wokgroenten heb je goed verhit, dus je hoeft je geen zorgen te maken om de listeria bacterie. Succes!

Groetjes Monique

4. Chris85

Chris85 Lid

22 feb 2015
    23
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Monique,
    Bedankt voor je reactie! De kaas is dan in principe een week 'te lang' bewaard geweest. Wel ingewikkeld in kaaspapier, maar niet dichtgeplakt of iets dergelijks. Moet ik hier dan nu actie op ondernemen? Mijn koelkast uitsoppen en andere producten weggooien? Of loopt het niet zo'n vaart met de groei van listeria? Ook omdat het een gepasteuriseerd product is?

5. Monique

Monique Verloskundige

6 mei 2014
    1.572
    0
    0
    Goedenavond,

nee hoor, daar hoef je echt niet bang voor te zijn. De kaas zat goed ingepakt. Dus er hoeft niets weggegooid te worden en de koelkast niet gesopt. Succes!

Groetjes Monique

Deel Deze Pagina